Slavcylinder hydraulisk koppling Saab 99 1969

Forum Modellspecifika forum 90/99 Slavcylinder hydraulisk koppling Saab 99 1969

• Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2015-10-21 19:24 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    lennart s
    Deltagare

Hej vore tacksam för lite råd,

Har bytt packningar i kopplings huvudcylindern (Lookheed plåtburken) och nu även bytt ut slavcylindern mot en nyrenoverad från Skandex.de, har luftat men får inte kopplingen att koppla ur..eller om lamellen har klistrat fast på svänghjulet…

Efter luftning kan jag se att stötstången rör sig lite så felet var nog förut en fastrostad stötstång i slavcylindern då den inte rörde sig alls efter renoverad huvudcylinder, kunde då bygga upp trycket så slangarna sköts loss från båda anslutningarna, därför beställde jag även en ny slavcylinder.
    MEN med ny slavcylinder och renoverad huvudcylinder kan jag fortfarande inte frikoppla eller lägga i en växel när motorn är i gång…

Hur mycket skall stötstången i nedre slavcylindern som påverkar kopplingshävarmen röra sig? Är det flera cm eller är det den rörelsen som i verkstadshandboken kallas för kopplingsspel 3 mm +/- 0,5 mm, ungefär så mycket rör den sig nu?

Det som också är konstigt är att kopplingspedalen går väldigt lätt utan knappt märkbart motstånd.

Eller kan det vara så att lamellen har klistrat på svänghjulet efter att stått still flera år, provade att köra på startmotorn med 4 an och backen och nedtryckt pedal men den lossnar inte (om det nu är det felet).

Eller är det den plastslang jag satt dit nu som är för mjuk och expanderar (utan att det syns) så inte tillräckligt tryck byggs upp (original var det plastslang) så jag får försöka böja till 900 ans kopplingsrör och sätta dit det istället? (finns som reservdel inte plaströret)
    Tacksam för era kommentarer och speciellt om slavcylindern skall röra sig mer än ca 3 mm eller inte på min 99-1969?

Mvh Lennart

stefan
    Deltagare

jo nog ska det röra sig mer än så………..ta loss överföringen till kopplingsgaffel och rigga dig nåt annat den får trycka på då ihop med en lättare fjäder eller nåt. Då kan du ju se om rörelsen blir annorlunda och kan utesluta hydrauliken.
    Annars är det väl inte särskilt mycket jobb att ta loss kopplingen och se till att inget sitter fast?

lennart s
    Deltagare

Hej igen

Tack för svar och tips. Men nu ger jag snart upp…förstår inte vad bekymret är. Har bytt den mjuka provisoriska spolarvätske plastslangen mot en tjock svart gummibränsleledning som tål 10 bar WP så den borde väl kunna duga provisoriskt? Har besökt 4 olika firmor inom hydraulic slang / bromsrör ingen har eller säger sig kunna få fram denna rör- eller nippeldimension som sitter på detta tidiga kopplingssystem på 99 så jag kunde få ett nytt stålrör tillverkat…
    Provade med nytt Saab 900 kopplingsrör som har fel gängstigning för min slavcylinder och huvudcyliner men kan ju kanske försöka föra över de gamla skruvnipplarna på detta rör och sen bocka om.

MEN innan dess vill jag först kunna känna lite motstånd i pedalen. Som sagt koplingsslavcylindern är ny. Huvudkopllingscylindern är renoverad och jag lyckades bygga upp trycket förra året tills plastslangen lossande av trycket, därav byte av fastrostad slavcylinder…

Har nu provat att lufta med tryckluft blåsmunstycket via luftningshålet i behållaren så ren bromsolja Biltemas DOT4 pressas ut genom luftnippeln på slavcylindern med slang i bromsvätska för att inte suga in luft bakvägen, hjälper inte.
    Har nu även provat det andra som flera rekommenderar att trycka in bromsolja genom luftnippeln på slavcylindern dvs bakvägen under tryck, ingen skillnad inget pedal tryck.

Provade även att suga ut luftbubblor med vacum via luftnippeln hjälpte inte heller.
    Den nya slavcylindern rör sig inte mer än några mm och inget pedaltryck.

Vad fasen gör jag för fel eller är det huvudkopplingscylindern som gett sig igen så jag får plocka ned den igen?

Jag rörde inte kopplingspedalen när jag tryckte bromsvätska bakvägen, eller tryckte med trycklyft i behållaren, i båda fallen får jag ut ren bromsvätska utan luftbubblor efter några sekunder, var det rätt?

Traditionell luftning har provats med öppen luftnippel, ned med pedalen, dra åt, inga luftbubblor. Men detta skall ju tydligen inte gå att göra på 99 utan det är de två andra metoderna som jag provat som gäller vad jag förstår av forumtips.

Tacksam för era ideer och råd

morsole
    Deltagare

Har du testat att trycka bromsvätskan bakvägen genom nippeln på slavcylindern och upp i behållaren? För detta ändamålet har jag en vanlig smörjkanna som jag använder enbart till kopplingar, det är alltså bromsvätska i kannan, sätter på en gummislang och ansluter på nippeln på slaven.
    En annan sak är att på din bil har du en justering på kopplingsarmen, du måste se till att den kan koppla till ordentligt.
    Men testa med att pumpa upp bakvägen, lugnt och sansat, det brukar ge utdelning!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

lennart s
    Deltagare

Hej Johannes,

Jo jag har tryckt tryckt in bakvägen via kopplings slavcylindern för att få ut all luft, men inget skillnad, inget tryck byggs upp i kopplingspedalen, inget motstånd alls.
    Menar du att det finns ett spel mellan kopplingspedal och huvudkopplingscylindern på torpeden som kan blivit fel efter jag plockade ned och renoverade den?
    Eller menar du kopplingsspelet mellan hävarm och slavcylinderns pinne?

Mvh Lennart

morsole
    Deltagare

Man justerar ju spelet så pinnen ”går fritt” så kopplingen funkar o kopplar ur…Det går ju att justera så kopplingen inte ”kopplar till”, det var vanligt på den tiden att man inte visste om den detaljen. Du är säker på att du har funktion i huvudcylindern, att packningarna vänder ”rätt”?
    Mvh

stefan
    Deltagare

men du kan naturligtvis inte använda varken spolarslang eller bränsleslang för detta ändamålet. Då är det bättre att ragga tag på nån bromsslang och kapa ur lämplig slangbit ur och montera med slangklammor. Det är tusen gånger bättre än annan mjuk slang. En bromsslang har mycket mer armering än en bränsleslang och en spolarslang har typ ingen alls.

saabgunnar
    Deltagare

Hej!

Även om huvudcylindern fungerar så är det svårluftat.
    Huvudcylindern sitter ju inne I bromsvätskebehållaren och röret från huvudcylindern gör en halvböj ovanför och den är en eländig luftfälla. Eftersom luft är lättare än vätska så vill den samlas där.
    Man måste få ett snabbt flöde av bromsvätska för att luften inte ska bli kvar där.
    Det är då enklast att pressa från slavcylindern så att luften har kortare väg att komma därifrån.
    Ett sätt att pressa från slavcylindern med anslutningen vid huvudcylindern lös tills bara vätska kommer och sedan skruva tillbaka den under långsamt flöde.

Lycka till!
    Gunnar

morsole
    Deltagare

Det räcker nog att skruva av locket på behållaren när man pressar bakvägen, det brukar vara det snabbaste sättet att lufta på, med en vanlig smörjkanna (bara för bromsvätska) o en bit gummislang på luftningsnippeln på slaven, lossa o trycka upp den vägen.

lennart s
    Deltagare

Stort tack för alla lösningsförslag, jag kommer prova allt när jag får en lucka i vardagsstressen, tyvärr slut på semestern nu. ..Återkommer med resultat om jag lyckas, det konstiga är ju att jag lyckades förra året innan jag då gav upp och beställde ny slavcylinder. Fortsättning följer…

lennart s
    Deltagare

YES YES YES we finally made it!

Så äntligen lyckades jag, hade besök av en Saab vän från Japan som ville göra ett försök. Vi provade som vanligt luftade bakvägen men igen tryck ppbyggnad eller motstånd i kopplingspedalen alls.

Vi lyckades sätta dit orginal kopplings plastslangen igen den genomskinliga gula som var lite kort nu, men den räckte precis.
    Det kopplingsrör Saab 900 som enligt Skandex.de skulle passa på min 99-69 passade inte pga fel gängstigning.

Tog loss den nyrenoverade slavcylindern igen som jag köpte från Skandex.de för att lättare se om luft fanns och om den rörde sig ngt, vi såg att luft rörde sig från huvudkopplingscylindern, så då började vi misstänka denna.

Vi plockade ned huvudkopplingscylindern, rengjorde, demonterade allt en gång till och kollade så inga o-ringar eller dylikt hade gått sönder efter förra årets försök då jag tryckte väldigt hårt på pedalen för att få slavcylindern att röra sig (var då fastrostad) vilket den inte gjorde. Inget fel i huvudkopplings cylindern, möjligen att det fanns lite smuts i lilla hålet som rengjordes igen (allt detta gjordes förra året).

Efter återmontering av huvudkopplingscylindern provade vi lufta bakvägen, inget hände. Nu var vi nära att ge upp men jag lyckades ju bygga upp trycket förra året genom att via lilla lufthålet i påfyllningslocket i huvudkopplings cylindern med kompressorns blåsmunstycke försiktigt blåsa så luft och olja pressades ut den normala vägen ut via luftnippeln i slavcylindern. Stänga luftnippeln vid slavcylindern samtidigt som jag slutade blåsa. Viktigt att överfylla med bromsvätska så nivån inte blir får låg för det går åt en hel del bromsvätska innan all luft är borta. Det lilla lufthålet i locket hittar men genom att försiktigt bända loss övre runda plasten i locket med en kniv, då kommer man åt att pressa luft med ett blåsmunstycke

Nu plötsligt fanns det tryck i pedalen! Så vi startade motorn och körde lite fram och tillbaka i garaget. I morrn blir det att avfetta bilen då förra året när jag byggde upp trycket så hårt så lossnade kopplingsslangen flera gånger och spred bromsvätska över hela motorrummet…

Tack för alla tips. Ännu en 99-69 har nu chans att komma vidare i renoverings arbetet.

Gott!
    Men kom ihåg att spilld bromsvätska på lackade ytor omedelbart måste sköljas bort med vatten om det inte ska hinna bli märken i lacken…syns ju inte så mycket när huven är stängd för visso men det är lätt att få skvätt på vindrutebalken.

rd-retro
    Deltagare

Jag hade samma problem med min 71:a. Jag offrade ett täcklock till huvudcylindern och borrade ett lagom hål i det för att komma åt med renblåsningspistolen till tryckluften. Tryckte med ett par kilos tryck och öppnade luftningsventilen. Funkade hur bra som helst!

/Anders

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng