Slavcylinder Og900, laga/köpa ny?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Slavcylinder Og900, laga/köpa ny?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Slavcylinder Og900, laga/köpa ny?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 12, 2023 at 21:57 #501608

      Hej Saabfans,

      Längesen jag ställde en teknisk fråga här. 🙂 Jag byter koppling på min Cabbe igen, 900 T16 1991. Var några år sen jag meckade och jag gjorde såklart klassiskt misstag. Lossade slavens skruvar och sen krånglade tryckplattan och jag kopplade ur igen. Det får ju till följd att vätskan rinner ut, då hela slaven får för lång slaglängd och havererar. Så långt allt väl, jag kommer ihåg detta och utstötte ett långt plågsamt “ja just djääääävlar” i garaget förut. Minne är bra men börjar om hela tiden…

      Frågan är nu: Montera tillbaka, lufta och klart? Eller skaffa en ny? Den var helt felfri innan och har rullat kanske 5000 mil, inte mer. En ny var 854 spänn på Speedparts och jag behöver spara pengar. Och att hålla på med packningar mm känns ju inte så aktuellt. Men finns det ökad risk för haveri nu så vill jag inte chansa såklart.

      Så vad tror ni? Bara montera igen och lufta, klart? Eller bättre byta?

      Själva kopplingen var ju en historia för sig, det slutade såklart med brutal vinkelslip av ett antal fjädrar. Inte en suck få ur den annars. Har nån mkt märklig modell nämligen, där själva ringen runt fjädrarna är mkt stor. Nåt billigt junk som jag köpte på Speedparts då för massa år sen. Den tokslirar efter 5000 mil. Nu har jag köpt en riktigt Sachs och den har den vanliga lite mindre ringen så man har en bra chans pressa ihop solfjädern med vanliga verktyg som tänkt. Vet att jag hade fullt sjå få in den för massa år sen, och nu såklart lika mkt sjå få ut den igen….

      /Martin.

        april 12, 2023 at 22:13 #501609

        det var inte igår nej!

        hade jag varit du hade jag bytt packningar till Bra packnignar, alltså inte en renoveringssats från scantech.

        om du inte orkar det (o-ringar går att fixa, tror Realpower på STCS forum hade koll på det) så köp en ny på speedparts. den borde hålla.

        då har du vidare 2 alternativ, är det en org saab cylinder du har nu så hade jag behållt den och haft på “bra att ha” hyllan.
        är det inte en org så hiva den.

        är det en org och du hellre slänger den så tar jag gärna emot den! they don’t make ’em like they used to..

          april 12, 2023 at 22:58 #501610

          Tjena Broberg!

          Nej, jag är säker på att den inte är original, det är en Speedparts 2009 nånting…. Originalet lade av ungefär då, tror inte jag har kvar den.

          Jag var ute igen och tryckte ihop den, snålheten tog över, det var ju baktill den hade “poppat ut”. Vi får se om det håller – jag kommer chansa. Det känns okey så här långt, jag har fått in allt igen och luftat. Såklart hade jag ju ingen bromsvätska hemma så det måste köpas imorgon och luftas igen….

          Vilket leder till nästa fråga: Har pumpat nu med grabben på kopplingen. Verkar funka, GUD vad tid det tog att få fram nåt. Bör man ha tryck på samtidigt som man pumpar? Har för mig det? Men verkar lovande, har hyfsad känsla i pedalen men tror det är nån liten luftficka kvar.

          Shit vad länge sen detta va. Jag skulle ljuga om jag sade att det var skitroligt igen. Herregud vad allt är lång ner?? Har jag alltid vart så lång? Massa mkt märkliga frågor väcks… Men jag har en del verktyg kvar och några av tricken sitter. 🙂 Min billiga press för att pressa tryckplatten är ju klockren med en mässings ljushållare med perfekt diameter som bussning. Står prydligt på plats kvar bredvid pressen i alla år. 🙂

          /Martin.

            april 13, 2023 at 09:17 #501612

            jag brukar lufta med tryck på behållaren. tar från ett hjul bara.

            https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782
            en sån använder jag. funkar dåligt över 1 bars tryck (hoppar bort från bromsvätskebehållaren och skvätter överallt)

            det tycker jag funkar överlägset bäst, men det kan gå att pumpa fram.
            självfall är en variant med. låt nippeln stå öppen med vätska i behållaren så att det rinner ner av gravitationen. tar sin stund bara och man kan inte lämna det över te natten.

            att pumpa med pedalen med tomt system kan sabba huvudcylindern då den kan gå torrt, därför föredrar jag att köra med tryck på cylindern bara. det och att man kan göra det solo.

            Såvida du inte krympt senaste åren så har du varit lika lång som du var när det skruvades og900 som mest 😉

            • Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av M.Broberg.
              april 13, 2023 at 09:56 #501621

              Fan jag brukar ju lufta med vacuum. Har ju en pump för det till och med…. Haha det var längesen sist. Så skall testa det ikväll.

              Ska bli gött få in en ny original Sachs koppling, undrar vad för mög som sitter i nu egentligen….. 5000 mil är inget bra betyg alls, såå dåligt kör jag inte.

              /Martin.

                april 13, 2023 at 21:54 #501632

                Fortsättning på ovan… Det går superdåligt. 🙂

                Fått dit allting, men kan bara konstatera att trots noggrann luftning så har jag för dålig slaglängd. Pedalen känns ganska stum och fin med samma “glapp” upptill som innan. Men kolven rör sig för lite tror jag, det frikopplar inte. Sitter bomfast. Skulle gissa att jag har kanske halva slaglängden, Tryckplattans solfjäder rör sig fint men kommer bara halvägs ungefär skulle jag säga. Hade ett helt djävla helvete nu att få ut allt igen – utan det där special verktyg så är ju en Tryckplatta urtagning med trasig slav i princip omöjlig. Men det gick….

                Tankar nu: Slavcylinder gled ju isär, och jag pressade ihop den igen. Kan den ha tagit skada? Men plötsligt ger den för dålig slaglängd? Que? Känns ju väldigt märkligt.

                Har jag skadat Huvudcylindern? Har den gått “för långt ner” och skadats och läcker? Men det funkade innan så känns också långsökt. Den verkar inte “Tappa” heller utan när jag kopplar ur så håller den samma läge, ca halva sträckan.

                Skada på flexslangen till slaven? Får kika på det antar jag men känns även det lite långsökt, den funkade ju också innan….

                Tips, ideer nån? Hela skiten ligger isär igen och jag kommer inte längre just nu. Kopplingsatsen är en SACHS 3000 644 001 och det är till og900 i alla fall, så mkt verkar stämma när jag googlar. Jag lutar åt slaven att den dog när jag höll på där, och kanske att flexslangen trots allt är skada när jag hållt på. Blir ett dyrt kopplingsbyte detta…..

                /Martin.

                  april 13, 2023 at 23:44 #501634

                  Ja köper alltid nytt när jag byter koppling inte värt å chansa å byta packningar prövat nån gång men blir aldrig det samma som nya grejor..köper cylinder på folkrejs shoppen väldigt bra kvalité. Lycka till mvh walle

                    april 14, 2023 at 01:47 #501635

                    De e inte returfjädern i huvudcylindern som gått av ? brukar resultera i reducerad slaglängd…
                    Returfjädern finns för 69SEK på Mekonomen…. https://www.mekonomen.se/fjader-proparts-12692789

                    / Kenth

                      april 14, 2023 at 07:53 #501636

                      Tack för tips gubbar! Ja det är nog fan nytt som gäller, att snåla på sånt har ju sällan lönat sig i längden.

                      En teori som slog mig nu på morgonen… Flexslang har jag bytt nån gång i andra bilar. Min gamla koppling var ju lite slapp och slö och släppte vid högt ladd. Den nya Sachs är ju rimligen lite mer tryck i. Kanske håller inte flexslangen emot trycket nu med nya fräscha grejor? Sen gled ju slaven isär också…. Men jag tänker INTE montera allt igen bara för att testa detta.

                      Returfjädern var ny för mig men bra tips där också. Har jag aldrig haft problem med. Men allt är ju 32 år gammal i bilen nu, jag har inte bytt så mkt grejor på den än. I princip så kan ju allt hända av ren ålder i denna bilen…

                      Beställer grejor idag. Mer utgifter…. Blir inget cabbande i helgen, men dom har inte sopat här hos mig ändå även om jag fick köra lite i veckan ändå då brukisen bestämde sig för att ta ledigt med rem-haveri…. Så fort brukisen var klar så rev jag cabben och fastnade på kopplingen…. 🙂

                      /martin.

                        april 14, 2023 at 08:02 #501637

                        Du har inte ovalslitet hål i pedalen?

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          april 15, 2023 at 01:40 #501686

                          Flexslang, just ja, det råkade jag ut för på en OG900, att ytterhöljet (gummi) inte klarade att hålla emot. Det resulterade i att slangen fick en blåsa mitt på när man tryckte ner kopplingspedalen. Blåsan försvann såklart när man släppte pedalen så det gick inte att se det om man inte var en som tryckte ner pedalen och en som inspekterade slangen…..

                          Då va det inte mycket till koppling heller men det läckte inte

                          / Kenth

                            april 15, 2023 at 21:48 #501697

                            Det går framåt, jag har ägnat en del av lördagkvällen åt att riva bort Slangen/röret. Lossade ganska fint med en 13 öppen rörnyckel, och röret går ju pilla ut om man vrider det uppåt/framåt liksom och undre delen får glida under kylarslangen där nere. Så nu är allt ute. Måndag kommer lite godis från speedparts. Jag hoppas/chansar på att Huvudcylindern inte är problemet och monterar allting. Om det visar sig att den är problemet, så är den ju ett separat projekt att riva ur så bör inte vara några problem. Beställde faktiskt repsats och fjäder (fanns också billigt på Speedparts) så allt är hemma redan ifall det behövs.

                            Att komma åt Huvudcylindern är inte helt enkelt på en ABS bil, men om man vrider upp generatorn lite, och lossar lite runt så får man bra med access. Det är lite faschinerande ändå hur djävla omöjligt trångt en del är, men ändå går det preeecis att komma till.

                            Ångrar lite att jag gjorde detta i garaget nu, hade nästan vart gött stå ute och kunna tvätta allting rejält när man kommer åt, men det får bli sen när det är monterat igen. Vädret verkar cabba till sig snabbt nu….

                            Måndag kväll hoppas jag på att kopplingen är igång igen….
                            /Martin.

                              april 17, 2023 at 22:31 #501761

                              Så nu rullar den igen… Vettesjutton vad som var problemet men med ny slav så gick det enklare att lufta. Kanske hade jag gjort fel och testat lite för mkt innan tryckplattan var fastskruvad, det är inte omöjligt…. Men skit samma. Nya stålslang också vart det, inga problem montera egentligen.

                              Funkar fint nu, bra ny Sachs och inte det billiga junket som satt i tidigare. Nåt “no name” tjafs som Speedparts levererade runt 2010 tror jag.

                              Jag hoppade dammskyddet för slaven, har aldrig haft nåt sånt i och inte haft några problem med det egentligen.

                              /Martin.

                                april 19, 2023 at 21:51 #501790

                                damskyddet har öven som funktion att trycka urtrampningslagret mot tryckplattan när kopplingen inte är nedtryckt.

                                utan det så kan det blir lite skrammel.

                                  april 21, 2023 at 22:36 #501805

                                  Hm, ja tack Broberg. Det är ju så ja…. Får sälja innan skrammlet börjar.

                                  Kan man förvänta sig lite “inkörning” på en ny koppling? Jag har bara provkört en gång, och jag tycker det låter lite annorlunda när man släpper upp kopplingen än så länge och lyssnar. Och på motorvägen en kväll i veckan svalt och skönt så slirade den värre än den gamla. Då bör sägas att jag körde för ovanlighetens skulle på BF98, det var fuktigt och kallt och bilen laddade som fasen. Jag har skruvat lite i den ju. Skillnaden på BF95 och BF98 i ladd är ganska stor en kylig kväll. Så på femman drog den loss kopplingen utan några problem. Besvikelsen var relativt stor. Men kanske lite försiktig inkörning? Imorrn blir det lite mer körning i värmen, kanske en tank BF95 så det lugnar sig lite. Vi får se.

                                  Men generellt, bör man köra in en ny koppling? Att kopplingen är på gränsen på dessa bilar är mig bekannt, men såååå djävla potent blir väl inte en T16 av lite laddtryck att den drar runt kopplingen? Detta är inget jag kommer ihåg från tidigare bilar heller. Har inte tidigare tyckt att min cabbe vart den snabbaste av alla vagnar men häromkvällen på motorvägen så skenade laddet iväg till långt ner i det röda utan några som helst problem…. Kanske ska vara glad att kopplingen släppte, en 11.000 mila GM55712 låda hitta rman inte överallt…. Månne får jag öppna boxen igen och skruva ner ladd lite. Gud så tråkigt.

                                  /Martin.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.