Slavcylinder/ Tryckplatta/ Solfjäder. Demonteringshjälp

Forum Modellspecifika forum OG900 Slavcylinder/ Tryckplatta/ Solfjäder. Demonteringshjälp

Detta ämne innehåller 13 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-10-10 08:10.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #435025

    Glenn
    Deltagare

    Hej,
    Jag är mitt i arbetet t att byta ut slavcylindern till min 900 – 87. Det är första gången jag försöker och hade uppskattat lite support. Jag har tre frågor.

    1. Demontering.
    Jag följer stegen i Haynes handboken och har kommit till momentet där kopplingsaxeln är ute och slavcylindern är lös. Slavcylindern är helt lös, men glappet mellan primärväxelns kåpa och tryckplattan är enbart 2-4 mm så går inte att lirka ut den. Se avstånd A i bifogad bild. Jag har förstått att man eventuellt måste ta ut hela tryckplattan tillsammans med slavcylindern men jag är osäker på om det kommer att gå? Teoretiskt så bör tapparna som tryckplattan vilar på göra att hela plattan måste flyttas mot primäraxeln.
    Är jag fel på det?

    2. Solfjädrarna tillräckligt nedtryckta?
    Jag har efter bästa förmåga tryckt ner solfjädern med hjälp av en sladd. Kopplingen var nedtryckt så långt det gick när jag förde dit distansen. Men jag är osäker på om solfjädrarna är tillräckligt nedtryckta. Hade den varit mer nertryckt, så hade det varit mer spel att lirka ut slavcyldern på.

    2.a Är det en bra ide att men hjälp av kopplingspedalen upprepa momentet nu när slavcylindern är lös och försöka trycka in distansen ytterligare för att få mer spel?
    2.b Om de inte går att få mer spel genom att använda kopplingen, så menar Haynes att jag behöver Saabs specialverktyg 8390023. Är det någon i Malmö som har detta som jag kan låna över dagen? Alternativt, finns det något fiffigt alternativ för att få in distansen ytterligare?

    Väldigt tacksam för support.

    Hälsnignar, Glenn

    Bilagor:
    #435031

    M.Broberg
    Deltagare

    2.a Är det en bra ide att men hjälp av kopplingspedalen upprepa momentet nu när slavcylindern är lös och försöka trycka in distansen ytterligare för att få mer spel?

    NEJ

    du kommer pressa isär cylindern. konstruktinonen bygger på att slavcylindern sitter fast i lådan för att den inte ska pressas isär.

    ska du göra om det får du skruva dit dom 3 skruvarna igen.

    Sen på 1, det beror på 2. är dom det så är dom.-

    testa att sätta en mejsel/kofot/bänd-grejj mellan slavcylindern och tryckplattan för att tvinga tillbaka cylindern. den är beroende av tryckplattans fjäderkraft för att tryckas tillbaka.

    detta kan ge dig den extra millimeter eller två som krävs.

    och ja, det är krångligt och tight första gången (gångerna kanske tom) men det kommer ett ögonblick där man liksom.. fattar.

    EDIT: du måste ut med hela paketet, om det var otydligt.

    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 1 dag sedan av .
    #435055

    Glenn
    Deltagare

    Tack M.Broberg! Jag testade att bända ihop slavcylindern och det gav lite mer utrymme. Tack! 🙂

    Däremot har jag ett nytt problem..
    Jag började sedan lossa tryckplattan och var påväg att ta bort den från piggarna men det var fortfarnde lite tight med utrymme. Så jag använde lite kraft och resultatet blev tyvärr att instansen för solfjädrarna delvis hoppade ur. Jag antar att den inte satt tillräckligt från början. Om man tittar på bilden så ser man att vissa fjädrar hamnat vid sidan om slavcylindern. Det gör bland annat att jag inte kan få tillbaka slaven dit den ska vara för att skruvas fast. Jag kan alltså inte använda kopplingen igen för att spänna tillbaka fjädrarna och trycka in distansen. Om jag förstår detta rätt, så blir enda vägen framåt att mekaniskt trycka in fjädrarna med Saabs specialverktyg 8390023 som nämns i Haynes handboken? Har någon förslag på annan lösning?

    Hjälpande kommentarer uppskattas!

    Bilagor:
    #435057

    saabcustom
    Deltagare

    Detta har diskuterats minst en gång tidigare :

    kopplingsfråga

    Generellt så är en kabel ett mycket dåligt alternativ som distansverktyg, flexar alldeles för mycket. Varenda 1/10 mm man tappar ute vid verktyget ger milimetrar vid urtrampningslagret. Så distansen MÅSTE vara stum. I tråden refererad till ovan föreslås ett bromsrör som distans alternativt M8-muttrar. Använder du M8-muttrar så borde du kunna reda upp ditt problem eftersom du då använder en mutter per fjädertunga.

    Lycka till.
    / Kenth

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #435058

    Regin
    Deltagare

    Hej.

    Du är inte i närheten av vart du skall vara med den ledningen –
    och jag har det verktyget, så kan hjälpa dig demontera kopplingen.

    Vad har du tänkt dig med slavcyl ??

    Bor dock ”en bit” utanför Malmö. men är där lite då och då –
    så bara hör av dig.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #435059

    Glenn
    Deltagare

    Så distansen MÅSTE vara stum. I tråden refererad till ovan föreslås ett bromsrör som distans alternativt M8-muttrar. Använder du M8-muttrar så borde du kunna reda upp ditt problem eftersom du då använder en mutter per fjädertunga.

    Tack för supporten Kenth. Jag ska testa att använda muttrar istället och kasta kabelstumpen!

    Har en följdfråga till detta. Menar du att man eventuellt kan testa att manuellt trycka ner fjädertunga för fjädertunga och trycka dit en mutter? Tycker det är rätt bra tryck i fjädrarna, men det kanske går med någon form av hävarm.

    Tack igen för hjälpen.
    /Glenn

    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 1 dag sedan av .
    #435061

    Glenn
    Deltagare

    Hej Regin,

    Att du erbjuder dig att hjälpa till gör mig genuint glad! Jag skickar dig ett PM så ser vi om vi kan hitta en tid som passar dig, Alternativt kanske jag kan cykla till dig och låna verktyget, om inte ”en bit” utanför Malmö är alltför långt 🙂

    Just nu står bilen på Davidshallstorg mitt i Malmö. Det gör arbetet lite väderberoende, men det ser ut att vara fint i veckan.

    Tanken är att byta slavcylindern. Jag har införskaffat en ny. Kopplingspedalen gick i mattan förra helgen och det var väldigt svårt att få i växel. Efter felsökning vill jag tro att det är slavcylindern som är problemet. Men nu, när jag är mitt i det, funderar jag på om man bör byta fler delar när man ändå är igång.

    Hörs vidare!
    /Glenn

    Bilagor:
    #435063

    saabcustom
    Deltagare

    Så distansen MÅSTE vara stum. I tråden refererad till ovan föreslås ett bromsrör som distans alternativt M8-muttrar. Använder du M8-muttrar så borde du kunna reda upp ditt problem eftersom du då använder en mutter per fjädertunga.

    Tack för supporten Kenth. Jag ska testa att använda muttrar istället och kasta kabelstumpen!
    Har en följdfråga till detta. Menar du att man eventuellt kan testa att manuellt trycka ner fjädertunga för fjädertunga och trycka dit en mutter? Tycker det är rätt bra tryck i fjädrarna, men det kanske går med någon form av hävarm.
    Tack igen för hjälpen. /Glenn

    Jo, du gör det manuellt tunga för tunga. Tar man dem styckvis så fixar man det. Kommer inte ihåg vad jag bände med. Tror jag använde nån större skruvmejsel.

    / Kenth

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #435217

    Regin
    Deltagare

    Och i dag kan vi så konstatera, att innehavaren av bilen –
    påbörjade felsökningen i fel ända

    Efter att ha monterat inte bara ny slavcyl, men även ny koppling’s kit –
    ja så var det endast ”tryck” en gång ner med pedalen….. 🤥

    Dessutom var det också ett ovanligt långt glapp i pedal –
    men den anledningen vet vi också om i dag 🙃

    Låter bilderna tala för sig själv 😊
    Gts1

    Gts2

    Gts3

    Gts4

    Gts5

    Gts6

    Gts7

    Gts8

    Gts9

    Ny cyl är beställd 👍

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #435235

    Janne Hagnell
    Moderator

    😫

    #435288

    Glenn
    Deltagare

    Hehe, Ja, hade jag börjat om projektet idag så hade jag kanske inte varit så snabb med att attackera slavcylindern. Men man lär sig alltid, och nu är det ett nytt kopplings kit och en ny slavcylinder på plats iallafall! 🙂

    Vill även nu passa på att ge ett offentligt tack och bock till Regin som kom till Malmö och hjälpte mig att komma vidare! Utan honom hade det gått knackigt.. 🙂

    Bilagor:
    #435290

    Janne Hagnell
    Moderator

    Kul när vi Saabnördar hjälps åt!👍

    #435679

    Regin
    Deltagare

    Då så 😊

    Har vi räddat ännu en OG 900

    Jobbet avslutat i dag med med fabr. ny huvudcyl 🤗 😎

    #435684

    Janne Hagnell
    Moderator

    👍

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.