kopplingsfråga

Forum Modellspecifika forum OG900 kopplingsfråga

  • Detta ämne har 16 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-02 13:51 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24049
    skumberg
    Deltagare

    Då man ska riva ur kopplingen på 99/og900 ska man ju pressa ihop solfjädern och lägga i nått som håller fjädrarna i hoptryckt läge.
    Men om trycket i pedalen är borta,hur brukar ni göra för att få ihop solfjädern?

    Har gjort de några gånger, men man är ju inte speciellt sugen på vålda loss sakerna…..Har ni nått tips på hur nu brukar göra?

    #174540
    saabbosse
    Deltagare

    Finns ett specialvertyg för detta ändamål!!
    Försök låna av någon kanske eller så finns det ett par stycken på Tradera nu!

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    #174545
    skumberg
    Deltagare

    se där, fick man lära sig nått nytt!
    Råkar inte veta vad verktyget kallas?

    #174547
    saabbosse
    Deltagare

    Har inget art nr !
    Tror även det finns ett par olika !
    Finns säkert någon här på forumet som vet!
    Så här ser det ut!
    Bilder från Tradera

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    #174566
    skumberg
    Deltagare

    okey, sjysst du skickade med bilden! ska in och kika lite, å nu när man vet hur de ser ut finns ju möjligheten att bygga ett eget också 🙂 Tackar å bockar!

    #174003
    Lustgasen
    Moderator

    Har använt mig av den där gaffeln en gång och det är ett mycket effektivt verktyg. Men man kan klara sig utan den om man inte skall spara den gamla kopplingen.

    1. Lossa alla 6 skruvar på tryckplattan, dra ut lamellaxeln(skruva in en m8 och bänd försiktigt med en kofot så hoppar den ut), lossa de tre insexskruvarna som håller fast slavcylindern.
    2. Sätt in en kofot mellan tryckplatta och svänghjul, sätt in en lämplig hylsa som mellanrum mellan tryckplatta och svänghjul – typ 2 cm minst
    3. Fiska upp lamellen med en plattång.
    4. Nu ska man försiktigt försöka rucka upp hela kalaset. Detta kräver lite tålamod och finess men det brukar gå efter ett tag. Kolla så inte tryckplattan råkar ta i på något styrstift på väg upp. Ha i beaktande att slavcylindern är i aluminium och känslig för stötar och slag. Den sitter i ett hål så den måste därför tryckas in mot svänghjulet innan den kan gå upp.

    Återmontering ny koppling
    Sätt tryckplattan på en domkraft under lämpligtvis bilen (v4 är ju optimal eftersom den har platt golv), kan vara bra med en puck mellan tryckplattan och domkraften så att det blir jämt fördelat tryck. Har du tillgång till en verkstadspress är ju det alternativet det bästa, men det förstår nog de flesta.
    Pumpa upp domkraften så att fjädern går ihop och pressa in lämplig distans som du senare kan få ut. Wire,bromsrör eller en hård slang, dylikt (egentligen också ett specialverktyg, fanns på mekonomen förut)
    Nu är tryckplattan intryckt.
    Nu går allting lätt som en plätt att montera tillbaka. Glöm inte att sätta ner lamellen igen.

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #174575
    saabcustom
    Deltagare

    Köp en skrälldus M8-muttrar. Sen pillrar du in en mutter per solfjäder-tunga mellan själva tungan och ”kopplingschassit” hela varvet runt. Det funkar alldeles utmärkt. Sen när det är gjort demonterar du kopplingen som vanligt.

    Det är inte speciellt svårt att göra när man tar en fjädertunga i taget.

    / Kenth

    #174579
    turbocab
    Deltagare

    Två gångar har jag bytt destruktivt, när plattan ändå skall bytas, då är det bara vinkla av skiten, det tar några minuter. Men en gång blåste slaven och allt var fräscht, då fick jag bända och pilla in mellanlägg – det är ett skit faktiskt, men i jämförelsen med många andra bilar är ändå og900 Top1 i världen för kopplingsbyten. 🙂

    Det finns även två typer av tryckplattor och den ena är mkt svårare. Sachsen är ”lätt”, den har mindre diameter så att säga och du får större rörelse i fjädrarna när du pressar in fjädern. Den andra modellen har en mkt större ytterring, och även fullt pressat så är avståndet som öppnar sig mellan solfjäderna och ytterringen minimalt. En sån ger jag upp direkt på, och slipar av skiten bara. Det är inte Sachs som är sån, utan nåt billigt eftermarknadsskit.

    #174582
    morsole
    Deltagare

    @skumberg wrote:

    Då man ska riva ur kopplingen på 99/og900 ska man ju pressa ihop solfjädern och lägga i nått som håller fjädrarna i hoptryckt läge.
    Men om trycket i pedalen är borta,hur brukar ni göra för att få ihop solfjädern?

    Har gjort de några gånger, men man är ju inte speciellt sugen på vålda loss sakerna…..Har ni nått tips på hur nu brukar göra?

    Det billigaste och lättaste sätter är att man skruvar i 2 skruvar med lite längre gänga mittemot varandra på tryckplattan, efter att ha demonterat originalskruvarna, lossar på slaven, stoppar en mutter under tryckplattan på varje sida och sen skruvar utåt på muttrarna man tills man fått ihop tryckplattan; stoppar in distansen och gör som vanligt.

    Det går bra att använda lite gängad stång här.

    Men du skadar inget, varken alla tummar eller kopplingen!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #72462
    skumberg
    Deltagare

    Va många goda råd och idéer! Man Tackar å bockar 🙂

    #174919
    svesson
    Deltagare

    Hej 🙂 Jag hakar på med fler kopplingsfrågor

    Jag ska byta urtrampningslager på en 900S -91. Vilket ju är enkelt 😉 om det inte sutte en massa turbo-prylar i vägen….
    Men jag har fått bort turborören och några luftslangar till insuget som sitter i vägen…men nu har jag ett oljerör till turbon som också sitter ivägen ovanför plastkåpan :cry:.
    Men det måste väl bort ❓
    Sitter lödd i en packningsfläns på turbon och med en banjokoppling vid oljefiltret. Inte lätt att komma åt. 😥
    Måste man ta bort hela insugningsgrenröret ❓

    Tacksam för lite tips………… 😎

    #174930
    svesson
    Deltagare

    Jag svarar själv på frågan jag ställde nyss 🙂

    Jag fick loss kåpan…utan att ta bort oljeröret….började bända loss till vänster….+ en del våld 😯

    Hur jag sen ska få tillbaka den är ett senare problem 🙄

    ………….. 😎

    #173585
    porsche944
    Deltagare

    Jag har nog 2 st liggande som jag kan sälja om ngn behöver.

    #175095
    svesson
    Deltagare

    OK
    Jag håller kontakt med ”porsche944” ang distansring och demonteringsverktyg..
    Inte så lätt att få tag i distansring tydligen. Ska vara ca 15 cm i diameter. Saab-verkstan kunde KANSKE få fram, men de hade diametrar 125 eller 170 mm!

    Men ”morsole”
    …..din 2-pinnbultsmetod som du skriver om funkar inte på min bil… 🙁
    Jag har en uppstickande kant på växellådans översida som tar emot kopplingskåpan när jag flyttar den famåt. Jag har då vridit svänghjulet så att INTE en av kopplingskåpans tjocka delar är nedåt. Jag får inte ut kåpan ens så långt så jag kan passa in en hemgjord 5 mm distansring. Gör jag nåt fel eller har jag ett annat utförande (5-växlad låda) ❓

    #175127
    Simon
    Deltagare

    Är det distansringen för att låsa solfjädern i ihoptryckt läge? Jag använde ett bromsrör i lagom längd som distans. Mekonomen har haft färdiga distansringar förr vet jag. Antar att du har fungerande koppling i övrigt så att man kan trycka ihop solfjädern och få in ett bromsrör eller liknande? Har du några bilder på kåpan som inte går att få bort?

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng