Slö start på säsongen 900 T16
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Slö start på säsongen 900 T16
- Detta ämne har 34 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-26 20:34 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 1, 2024 kl. 23:18 #516740
Hej!
Tack för uppdate!
”Kablar till spridare” — menar du bränsleplastslangarna? Har just hållit på med sådana.
Se ”Restaurering av Familjeveteran DSF 172, 99L -73” tråden bland mina projekt här på FORUMET.
Plastslangarna har dimensionen 6×2 mm och man köper motsvarande PTFE slang t ex hos Hydroscand.
Se ”monteringsanvisningar” (av banjokopplingar och mutterkopplingar) i ovan nämnda tråd.
Bästa Sommarhälsningar
Adam Zdunek
Nu har han en bil med Lucas, och då är det en B202 som inte har mekanisk insprutning så det är kablar till spridarna 😉
Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008Kul att det löste sig, tänkte tipsa om att kolla stift gapet då den kan spöka och ”rycka” om det är felaktigt. Ska ligga mellan 0,6-0,7mm. Så löste jag mitt ”ryckande”.
Angående APC boxen så ska man löda förbi ett motstånd för att den ska hålla ladd trycket även vid högre varv och vill man pilla upp trycket till ca 1 bar så ska man vrida på rätt pott, vrider man på fel kan det gå åt helvete på riktigt.
Har själv andra tomgångsproblem men det är ju lucas så det är väll som det ska vara :/
Ja det var en bra känsla faktiskt. Har bytt en jäkla massa grejor angående detta lite i onödan. Tror jag skall låta trimmet vara tills vidare. Är ju ganska gott ändå. Men lite mycket soppa drar den. Antar att det är relaterat till trimmet delvis. Folk fipplar väl med bränslechipp i samma veva som de löder APC:n?
angående gapet på stift så vad jag firman kolla med momentnyckel. Det var lite off. Så ganska bidrog. Själv hade jag Biltemas mekaniska momentnyckel. Köp inte den 🤠
Hej!
Något ytterligare som kan bidra till hög bränsleförbrukning (oräknat körstil och trim) är insprutningsmunstyckena. Nu har jag inte i huvudet vilken färg jag har på min 900S. Men de är gissningsvis de som monteras standard. I blandad sommarkörning inkluderande AC ligger förbrukningen strax under 0.9 uppskattningsvis (röd box och Speedparts bränslechip (enl Popeye recept)).
Bästa Hälsningar
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.