Slö start på säsongen 900 T16

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Slö start på säsongen 900 T16

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare

Hej

Jag har startat upp min Saab 900 T16 1990 efter att ha stått i några månader.

Den är ganska slöstartad, går dock igång på första med lite gas.

Vid första uppstarten var den väldigt orkeslös, hände inte mycket när man trampade på gasen.

Det är inte första gången den gör så här, det känns som att den brukar komma igång efter att man kört en del med den. Redan andra uppstarten var bättre, men inte den power som den brukar ha.

Vad beror detta på?

Det som jag har fixat med innan är:
      *Nya tändstift
      *Ny fördelare
      *Ny rotor
      *Nytt luftfilter
      *Checkat tomgångsmotorn, den verkar röra sig som den skall.
      *Olja bytt tämligen nyligen.
      *Jag har också vid ett tillfälle bytt Tempgivaren, men upplevde ingen skillnad riktigt så torkade rent och satte tillbaka den som var. Kan fortfarande vara en kandidat dock, har inte uteslutit att testa byta igen.

Några saker som jag googlat fram som eventuella lösningar:
      ”Blåsa igenom spridare”
      ”Smörja upp styrtrycksventil”
      ”Byta bränslefilter”
      ”Byta tändmodul”

Vad tror ni om detta?

maj 4, 2024 kl. 19:12 #514986

Du skriver att du bytt tempgivare, vilken av dem menar du? Den framtill i termostathuset till mätaren eller den i insuget till sprutet?

Du har bytt fördelare, eller menar du fördelarlocket?

Jag tror inte på tändmodulen då den startar snabbt på startgas, det är nog mer bränslerelaterat då.

Har du testat luftmassemätaren, eller i varje fall testat att dra ur kontakten och se reaktionen ifall den går på limp-home.

Har du inte bytt bränslefiltret på länge så är det nog läge att göra det.

Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
        Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008

maj 7, 2024 kl. 21:17 #515032

Hej,

tempgivaren som sitter i kylarvattnet , nära Tomgångsmotor är bytt och sedan bytt tillbaka.

ja exakt, fördelarLOCKET var det jag bytte. Stämmer.

Bränslefiltret är aldrig bytt i min regi, kanske är dags för det då.

Kan bränslefiltret liksom vara lite trögt i början och sen släppa igenom mer ? För den brukar gå fint efter ett tag.

LMM har jag aldrig rört, men den kanske jag ska kika på. Jag får kolla närmare på Limp Home, läst om det men inte riktigt koll på det.

maj 7, 2024 kl. 21:43 #515034

Verkar finnas en speciell spray för rengöring av LMM, det låter både lätt och billigt. Kanske börjar med det och bränslefilter.

maj 9, 2024 kl. 08:18 #515055

Hej, mitt tips är byte av tomgångsmotorn. Den kan tydligen orsaka diverse olika symptom. På min 900-91 irriterade det mig i flera år att:

1: Tomgången inte alltid var stabil.
              2: Att det ibland var omöjligt att använda motorbroms i låga farter på låga växlar. Bilen kunde hoppa som en hare, väldigt pinsamt.
              Jag fick alltid vara beredd att koppla ur snabbt.
              3: När det var varmt o torrt kunde det ta ”lång” tid (typ 3-4 sekunder) innan bilen
              behagade starta.
              4: Och det lustiga var att när det var lite kyligare (runt nollan) o fuktigt i luften så startade bilen direkt.

Jag prövade ”allting” annat, bytte vakumslangar, tändstift, tändkablar,tändningsmodul, rengjorde lmm, och gud vet allt. testade att tomgångsmotorn startade o snurrade.  Ibland verkade felet försvinna men kom alltid tillbaka till slut. Bilen vägrade aldrig att starta och stannade aldrig trots att tomgången svajade jättemycket ibland.

Till slut köpte jag en ny tomgångsmotor. (från Skruvat.se, för under 600 kr inkl frakt.)
              Det är tydligen många bilar som har samma tomgångsmotor, t.ex. Audi, så den borde vara lätt att få tag i..
              Och se på fan! Alla problemen försvann!  Startar lätt, varm som kall, fuktig som torr. Tomgång stabil som en klippa.
              Motorbroms även i låga farter. Hur civiliserad som helst.

maj 10, 2024 kl. 12:39 #515071

På Lucassystem är den lite svårare att hitta, Tomgångsmotor, men jag jag har lyckats kolla funktionen på den. Den verkar bra.

tomgången är klart godkänd också även om den inte är 110%.

Jag brände ner till Skåne på vinst och förlust. Den håller normala varvtal på stora vägen och så, omkörningar i 100-130 tycker jag den har ganska bra vridmoment.

däremot är den tydligt svag och lite bubblig/skumpig/ ryckig när man exempelvis skall lite kvickt ut i en rondell eller liknande.

maj 10, 2024 kl. 12:40 #515072

Har också startat utan hjälp med gaspedalen hela tiden nu de senaste 2 dagarna

maj 13, 2024 kl. 14:22 #515182

Tog ut LMM, men vad ska man egentligen rengöra? er inga trådar eller sensorer

maj 13, 2024 kl. 19:05 #515192

Rengjorde med elektronikrengöring. Ingen skillnad tyvärr.

bränsleförbrukningen är också extra hög skall tilläggas. Kanske 1,3 liter milen på landsväg.

Jg skall försöka testa tändkablar och se över skick på tändstift senare.

Ingen som har andra funderingar ? Bränslefiltret är fortfarande misstänkt så klart

maj 13, 2024 kl. 20:08 #515193

jag gjorde ”spraya vatten-testet” på tändkablarna.

inga gnistor.

jag testade spraya startgas också på luftrören efter burken/LMM. Ingen reaktion

maj 14, 2024 kl. 08:31 #515202

Hej. Jag lutar nog åt tomgångsmotor som Michelle skriver ovan. Tempgivaren vid insuget som Johan 99T16 skriver ovan är också en tänkbar felkälla men jag skulle nog börja med att byta tomgångsmotorn. Att se över vakuumslangar kan också vara en bra idé. Lycka till. Mvh Bengt

maj 14, 2024 kl. 09:36 #515205

Kan Tomgångsmotorn göra så att bilen går ryckigt vid gaspådrag? Detta alltså även i lite högre hastigheter, typ 80 km/h också.

Jag har ju en sån elektromagnetisk (?) Tomgångsventil från Lucas, bytt förra året till en begagnad som uppgavs vara i fungerande skick. Rengjord med 5-56. Sedan kollade jag funktionen genom att koppla ur ena sidan, starta och då kunde jag se att pinnen i Tomgångsmotorn fjädrade ut som den skulle.

maj 14, 2024 kl. 10:36 #515206

Angående tempgivare. Jag har köpt en ”Tempgivare kylvätsketemperatur för bilar med Lucas”

Pratar vi om samma där ?

maj 15, 2024 kl. 07:16 #515208

Hej. Det här kan jag inte så det är bättre att Johan 99T16 eller någon annan kunnig svarar. Jag har uppfattat det som att tempgivaren ger signal som gör att tomgångsmotorn griper in när man startar kall motor och att det är därför tempgivaren kan vara en felkälla. Så som jag uppfattat det ska tempgivaren sitta i en kylkanal på motorn vid insuget, rätta mig gärna Johan eller någon annan som har koll. När det gäller att motorn går dåligt i 80 km i timmen och drar mycket bensin så tror jag mer på att kolla vakuumslangar. Mvh Bengt

maj 15, 2024 kl. 13:33 #515211

Tack Bengt, jag skall ta och titta på vacuumslangarna en gång till. Kan ha missat någon.

Så  bränslefilter och tempgivsre skall bytas. Jag tänkte försöka kolla spridarna och eventuellt spola dem.

Enligt VHB så kan man plocka ur spridarna, brygga/bygla ett relä (i säkringsboxen?) så att bensinpumpen går och sedan kan man ”lyfta hävarmen vid mängdmätaren” och på så sätt spola igenom dom med bensin

är det någon som har någon erfarenhet av detta sättet att spola spridarna på?

jag förstår inte riktigt vad jag ska bygla med eller vad hävarmen sitter någonstans , någon som vet ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.