Slö start på säsongen 900 T16
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Slö start på säsongen 900 T16
- Detta ämne har 34 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-26 20:34 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
Tempgivaren för ECUn bör sitta mellan två spridare
Attachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
maj 16, 2024 kl. 12:56 #515227Tack DennisCA. Den temperaturgivaren är det vi syftar på, men jag skulle nog i första hand misstänka tomgångsmotorn när bilen är svårstartad när det är kyligt väder. Som Michelle skrev ovan så kan defekt tomgångsmotor även medföra att bilen går dåligt. Börja med att byta tomgångsmotor när du har sett över alla vakuumslangar. Mvh Bengt
maj 16, 2024 kl. 21:06 #515231Ja precis är det den tempgivaren som är till insprutningen.
Det du beskriver angående att spola spridarna är på den mekaniska insprutet som sitter på 8Ventils-motorerna, så det är inget du kan göra.
Skall man rengöra spridarna så är det lämpligast att lämna iväg dem för test och rengöring och få nya o-ringar monterade.
Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008Hej igen,
Nu har jag gått igenom vacuumslangarna.
Den ända som jag hittar som ser skadad ut är den i anslutningen till KOLKANISTERN.
Den verkar ju dock vara av plast istället för vad nu de andra vacuumslangarna är gjorda av.
Är det någon som har koll på om jag kan byta ut den mot biltemas vacuumslang? Den tål ju inte bensin men vad går i den slangen egentligen, avgaser?
Jag pratar om den gula slangen på bilden
maj 20, 2024 kl. 13:37 #515305
Det går bensinångor i den. Om det är någon av slangarna 29 och 31 på bilden, så finns de att köpa från valfri saab åf för några tjugor. Artnr.7539240 och 7539349.Attachments:
Okej. Har ni några fler idéer här.
Uppdatering att den startar alltid nu och problemet är snarare slöhet/vridmoment
Jag bytte bränslefiltret , verkade göra lite inverkan på bränsleekonomin och mindre inverkan på vridmoment, men lite iaf.
tempmätaren byttes också nu. Ingen skillnad.
testade en annan Tomgångsmotor , min gamla, gick inte att starta , så återgick till min andra som ändå verkar göra jobbet. Ibland så dippar tomgången efter start lågt och lägger sig sedan normalt.
ibland lägger den sig direkt på stabila 900 eller vad det är ca. Rycker oavsett i tomgången, även om jag ger lite gas.
turbomätaren går aldrig över Max hälften in på gult? (Borde närma sig röd när man kör plattan i mattan?)
Ryckigheten är liksom tydlig både vid tomgång och gaspådrag. Bilen går rätt fint på motorvägen dock.
juni 29, 2024 kl. 11:00 #516201Hej. Tyvärr dåligt med idéer från min sida. Har du läst ut felkoder? Finns magnetventil på den motorn? Låter som att den bara laddar grundladdtryck? Mvh Bengt
Hej!
Jag har en T16 -91 med Lukas system (mannen som uppfann mörkret -:) ). Den står i garage och det har hänt att jag inte startat den på ett halvt år.
Men den startar när man säger nyckel. Inga tveksamheter. Jag har ägt den (CRN 149) i 20-år snart, tror jag. Inga åtgärder på insprutsidan. Den
har gått 204000 km.
Ett kritiskt moment är däremot när den på tomgång ska växla över från ”kallstart” till normalläge.
Då sjunker varvtalet från ca 850 rpm till säg 500-600 under ett kort ögonblick.
Jag har mer av en fråga. Hur är det med systemtrycket?
Tryckackumulatorn sitter ju miljömässigt illa till.
Pumpen kanske inte mår bra eller är det dags att byta bränslefilter?
Vänliga sommarhälsningar
AdamZ
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicJa, alltså nu upptäckte jag att någon verkar ha trimmat APC boxen. Satt en lösas kabel vid r40 på apc kortet som såg jäkligt mycket ut ej original.
turbon laddar ju dåligt med, bara en bit upp på gul.
vart ska man börja egentligen, köpa en original APC box ?
”Lödad” skulle det stå 🙂
Att bilen bara laddar till halva gula betyder att den laddar grundladd.
Det finns några möjliga orsaker.
först. kolla säkringen till APC.
är den hel och magnetventilen smattrar så reglerar APC ner trycket. det finns 2 normala anledningar till det. den tror att det spikar eller den tror att laddtrycket är för högt.
googla lite så ser du.
Går du in på ”Popeye *PUNKT* RTY * Punkt* nu” (utan några https eller liknande framföra) så finns en gammal sida med information som är värd guld.
under ”trim tips” så hittar du Väldigt mycket nyttig info om APC inklusive en bra guide för felsökning.
juli 16, 2024 kl. 18:43 #516498Nu var det 20 år sedan jag trimma en apc box.
har för mig man skulle byta ut ett motstånd eller koppla förbi det med en liten kabel och justera någon av potarna.
på min förra T16 så var det en trasig givare till farthållaren som koppla ur apc systemet.
byglade den kontakten och laddtrycket gick långt in på rött. (motorn var trimmad)
Hej!
Jag är okunnig på turbo jämfört med flera av Er.
CRN 149 en SAAB 900 S från -91 är den enda turbo laddade bil jag hittills ägt (och som har ändrat min uppfattning helt).
Omkring 2010 såg det ut som att vi skulle få etanoldrift (eller hur -:) ). Så då tänkte (ingenjören) jag etanol har högre oktantal …
vilket APC kan utnyttja så jag läste på Popeyes recept och formligen lade till styrning av laddtrycket på min lättrycksturbo.
Någon etanoldrift blev det inte -(: men APC är kvar på CRN 149.
Jag har en ”röd box” monterad på bilen. Om jag minns rätt så är den från en SAAB 9000 och utlovar 190 hk.
Popeyes recept var klara men det visade sig att det finns ett antal el-kopplingsschemor.
Jag har ett kvarstående oidentifierat problem efter konverteringen.
Jag får köra med ett ägg under gaspedalen för APCn taggar inte ner, speciellt på 5-växeln, utan laddtrycket stiger över in i det
röda området med följd av att den nogsamt monterade tryckvakten löser ut (och som Popeye uttryckte det far man in med huvudet i ratten om det
vill sig illa).
Orsaken till detta (och min återhållsamhet att mecka) har gjort att jag visserligen har bytt magnetventil med tveksam verkan så APC regleringsproblemet kvarstår. På lägre växlar kan jag skönja en ”nedtaggning” av laddtrycket på APC mätaren.
Jag har öppnat den röda boxen. Den är nog orörd.
Men åren hat gjort sitt. Jag ser att det etsade kretskortet har tveksamma förbindelser i ytterkant. Jag har ytterligare en röd APC box men
den visar samma problem. Förmodligen är det någon signal som inte är kopplad som den ska. Problemet redan 2010 var att skrotarna
klippte kabelhärvorna hänsynslöst. Minns att det var flera ”blå” kablar men att jag tror jag redde ut dom ….?
Ska prata med Peter E nu på lördag…
Summa kardemumma: när min svärson fick provköra CRN 149 (för länge sen) återkom han med ett smile på ansiktet och sa ”en sån bil vill jag ha”.
Dvs det är mycket tryck i ”testarossan”. Det är ”bara” regleringen av laddtrycket som tycks fallera på 5-växeln. Inga ”slöheter här inte”…
Motorn har nu gått 203 000 km och spinner jämnt mycket angenämt på tomgång, en fröjd för örat, även för en (SAAB tokig) 72-åring.
AC fungerar och när den kopplar in svajar tomgången till.
Inte illa pinkat av en trähäst men ändå inte full poäng.
Råd: Jag tror det är svårt att få tag på APC boxar i toppskick IDAG. Dessutom finns där ett antal allt från 160-175 till 190 hk.
Det finns som sagt flertalet kopplingschemor och siffrorna på kabelhärvans handske kan ha olika betydelse jfr med Popeyes recept.
Lycka till
Mvh
AdamZ
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicRundar av den tråden nu, tack för all hjälp.
jag lämnade bilen till firma och det visade sig att det var misständningar i allmänhet och kablarna till spridarna i synnerhet som var problemet.
Nu skakar den inte på tomgång , rycker inte vid gaspådrag. Turbon laddar in på rött. Helt ny bil. Galet. Går som en Ferrari nu
nya kablar till spridare gick inte att hitta men det tätades på annat vis med någon slags tejp. Kanske kan var bra info för någon.
AH BILSERVICE i Göteborg löste det.
tack för nu
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej!
Tack för uppdate!
”Kablar till spridare” — menar du bränsleplastslangarna? Har just hållit på med sådana.
Se ”Restaurering av Familjeveteran DSF 172, 99L -73” tråden bland mina projekt här på FORUMET.
Plastslangarna har dimensionen 6×2 mm och man köper motsvarande PTFE slang t ex hos Hydroscand.
Se ”monteringsanvisningar” (av banjokopplingar och mutterkopplingar) i ovan nämnda tråd.
Bästa Sommarhälsningar
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.