Smalspårigt i vinterföre på antika däck

Forum Övrigt Allmänt Smalspårigt i vinterföre på antika däck

  • Detta ämne har 16 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2012-12-26 15:14 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6488

    Ett litet kåseri om en saabgurka som trotsade gårdagens snöyra:

    Det är ganska många år sedan jag körde 96:a i riktigt vinterföre men igår fick jag verkligen chansen. Jag bor nära Vallentuna och snön vräkte ner ordentligt, ja helt hysteriskt faktiskt. Mitt i detta bland fastkörda plogbilar (!) och inställda turer för stadsbussar, tåg och regionalbussar blev det så dags att köra rakt genom Stockholm för att hämta barn på andra sidan staden.

    Jag är en snål jävel, min gräns går väl strax innan användandet av dasspapprets baksida, och däck köper jag först då de är helt slut. Med på köpet av senaste 96-gurkan följde en uppsättning 30-40 år gamla dubbdäck på TT-fälgar. Mycket bra skick på däcken men jag hade inga höga förväntningar på gummiblandning och mönstrets duglighet. Satte de två 155:or som ville hålla luften framtill. Där bak fick de dubbfria 165:orna sitta kvar (året runt). Bilen blev riktigt otäck att köra på barmark med mindre snö- och issträngar. Vet inte om det är diagonaldäck, mönstret eller gummit som gör detta men i gårdagens enorma snömassor var dessa däck helt fenomenala!

    Bilen gick som på räls genom modden, förbi moderna bredspåriga SUV:ar med ABS, ESP och allt vad det heter, och förbi plogbilar ut i ännu värre snölager. Helt fantastiskt! Det fanns t.o.m. bromsförmåga. Jag misstänker att detta inte bevisar att utvecklingen av vinterdäck gjort små framsteg de senaste 35 åren, utan att det snarare är en skrevspark på bilutvecklingen som gett allt bredare bilar med allt bredare däck. Torra hårda 155:or skär förmodligen igenom snön bättre än vad vetenskapligt optimerade moderna 195:or gör. De smalare däcken verkar kanske också som roder eller medar medan de breda däcken flyter ovanpå likt ostyriga pulkor.

    Sedan har vi det där med 96:ans smala spårvidd. Jag har nog aldrig kört en bil som varit så kursstabil i snömodd och så okänslig för snösträngar vid filbyten. Saaben går dit man vrider ratten helt enkelt. De smala däcken gör säkert sitt men nog måste spårvidden vara det avgörande? -För när ena framhjulet stöter på motståndet i en snösträng blir det ju inte mycket vridande moment på bilen när hjulet sitter så långt in mot bilens tyngdpunkt/mittlinje.

    Fyrhjulsdrivet i all ära, men när det gäller att skynda på längs illa plogade vägar föredrar jag alla gånger min Saab framför Volvovalpen! Förutom att valpen som så många andra fyrhjulsdrivna tuffingar sällan skäms bort med vinterdäck värda namnet är hjulbasen väldigt kort i förhållande till spårvidden. Breda hala däck på detta och en fyrhjulsdrift som maskerar varningarna…

    Senare på kvällen igår kom de febriga ombyggarfantasierna och den här gången kom de att handla om hur fantastiskt det borde vara att svetsa in en komplett framvagn baktill på en 96:a och ordna fyrhjulsdrift av två oberoende drivlinor. Med diffbroms på växellådorna sedan borde man ha en helt oslagbar landsvägsracer för vinterbruk! En V4-snurra framtill för tyngdens och vridets skull och en omkulltippad tvåtaktare under baksätet. När sedan balansaxeln skär i V4:an eller veven nyper i tvåtaktaren kommer man sannolikt hem ändå.

    Kan det vara så att Saab 96 är världens bästa massproducerade vinterbil eller är det bara jag som vill att det ska vara så? Nog måste det väl ändå finnas åtminstone en del sanning i tankarna om att smala däck och smal spårvidd är överlägset i svårt vinterföre?

    #50228
    saabaero
    Deltagare

    Det är nog däckbredden som är hemligheten.

    Som du konstaterat är däckuppsättningen inte så kul på barmark… så om man ska välja välja mellan smalt och brett så vinner nog brett ändå eftersom de trots allt funkar bättre större delen av vintern.

    Själv kör jag 205 på min 9000 och kan leva med ”simmigheten” de dagar det är oplogat.

    #50240

    Framtung framhjulsdriven bil med smala däck är grymt i vinterväglag. OG 900 är en bra vinterbil det med, grym värme har den dessutom.

    #50251
    saabaero
    Deltagare

    Troligen inte helt PK idag men nog så aktuellt 🙂

    (bild borttagen av Sulo 2013-12-12)

    #50253
    phermansson
    Deltagare

    Man kan tycka att bilden ovan är förkastlig och att den borde försvinna fortare än kvickt. Jag ser det dock som ett tidsdokument, det var inget konstigt med en sån här bild i början av 60-talet. Värderingarna var annorlunda då, och vi ska vara glada för att vi är mer upplysta nu.

    #50254
    saabfjollen
    Deltagare

    Detta ser spännande ut… behåll sommar däcken på och kräng på en dubbad slitbana…

    #50255
    rally
    Deltagare

    Jag ser snarare bilden som att det sitter en människa som härstammar ifrån Afrikas savanner som oftast inte har så mycket på sig & därför inte skulle behöva klä på sig mer i den goda värmen i Saaben under sträng kyla.

    Kunde ju lika väl ha varit någon i baddräkt men det är ju lite svårare att få med på denna bild.

    Rätt bra reklam även idag men det kan ju självklart misstolkas av de som vill misstolka allt.

    /Fredrik

    #50257
    saabaero
    Deltagare

    Skulle annonsen komma ut idag skulle det bli ett j..la liv.
    Idag är det helt ok att sätta en lättklädd siliconbrutta i baksätet istället.

    På 60-talet hade nog inte den lättklädda flickan varit helt PK :ID

    @phermansson wrote:

    Man kan tycka att bilden ovan är förkastlig och att den borde försvinna fortare än kvickt. Jag ser det dock som ett tidsdokument, det var inget konstigt med en sån här bild i början av 60-talet. Värderingarna var annorlunda då, och vi ska vara glada för att vi är mer upplysta nu.

    Håller med till fullo!
    Vi som passerat 40 hade likande bilder i våra skolböcker också..

    @saabfjollen wrote:

    Detta ser spännande ut… behåll sommar däcken på och kräng på en dubbad slitbana…

    Det där skulle vara intressant att prova 🙂
    Tänk känslan av att ligga i 120 i omkörningsfil och se slitbanorna flyga in i skogen 😯

    #46352
    ulf
    Deltagare

    ”Det där skulle vara intressant att prova
    Tänk känslan av att ligga i 120 i omkörningsfil och se slitbanorna flyga in i skogen”

    Detta var Pirelli med lösa slitbanor. Stommen hade längsgående ribbor och slitbanan motsvarande spår så att slitbanan kunde inte kränga av. Användes i rally på 70-talet

    #48363
    William
    Deltagare

    När jag läser om vinterföre kommer jag att tänka på mitt ”gamla” Youtubeklipp jag gjorde för några år sedan när jag var arbetslös och rastlös 🙂 Innehåller både kallstart och snökörning, lite kul att se på eftersom jag inte kört V4an på snö sen dess (bortsett från litegrann på väg till vinterförvaring m.m.)

    Klicka på följande länk: http://youtu.be/aGunauwHk3M

    Samma vinter (körde V4an som bruksbil under arbetslösheten) skulle jag köra mellan Övik-Umeå (ca 12 mil) i nåt väder liknande det ni stockholmare fick här i veckan, hade snöat 3dm på en dag och blåste och drev tvärs över E4an. Gick inte att stanna på nån avfart eller P-ficka för allt var översnöat, så fick börja av-isa vindrutetorkarna och vindrutan från sin packis med hjälp av defrostern på fullvärme. Fick köra med nedvevad sidoruta bitvis för att inte koka (jag alltså 😉 )

    När jag kom fram till lägenhetsparkeringen rundade jag en fastkörd BMW med 3 knuffande medhjälpare. Körde in på min P-plats, gick ut och hjälpte knuffa ut BMWn på vägen :race

    #50263

    Bra poäng av Rally, alltså den om n…. eh, afrikanen i baksätet! Det är sabla översittarfasoner att ta på sig andra människors känslor och avgöra när tredje person blivit kränkt. En stiliserad afrikan är väl kanske inte så PK idag men inte ens på 60-talet tror jag målet var att förlöjliga ett dem. I snökaoset härom dagen ryckte jag förresten ut och räddade en arab med gurkomobilen. Vad jag vet frös hon inte.

    Beträffande gamla däck och vinterväg är bilen inte alls lika kul att köra idag när vägarna är förhållandevis uppkörda. Jäklar vad det vinglar mellan asfaltspåren och issträngarna!

    #50328
    saabjocke
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Ett litet kåseri om en saabgurka som trotsade gårdagens snöyra:

    Det är ganska många år sedan jag körde 96:a i riktigt vinterföre men igår fick jag verkligen chansen. Jag bor nära Vallentuna och snön vräkte ner ordentligt, ja helt hysteriskt faktiskt. Mitt i detta bland fastkörda plogbilar (!) och inställda turer för stadsbussar, tåg och regionalbussar blev det så dags att köra rakt genom Stockholm för att hämta barn på andra sidan staden.

    Jag är en snål jävel, min gräns går väl strax innan användandet av dasspapprets baksida, och däck köper jag först då de är helt slut. Med på köpet av senaste 96-gurkan följde en uppsättning 30-40 år gamla dubbdäck på TT-fälgar. Mycket bra skick på däcken men jag hade inga höga förväntningar på gummiblandning och mönstrets duglighet. Satte de två 155:or som ville hålla luften framtill. Där bak fick de dubbfria 165:orna sitta kvar (året runt). Bilen blev riktigt otäck att köra på barmark med mindre snö- och issträngar. Vet inte om det är diagonaldäck, mönstret eller gummit som gör detta men i gårdagens enorma snömassor var dessa däck helt fenomenala!

    Bilen gick som på räls genom modden, förbi moderna bredspåriga SUV:ar med ABS, ESP och allt vad det heter, och förbi plogbilar ut i ännu värre snölager. Helt fantastiskt! Det fanns t.o.m. bromsförmåga. Jag misstänker att detta inte bevisar att utvecklingen av vinterdäck gjort små framsteg de senaste 35 åren, utan att det snarare är en skrevspark på bilutvecklingen som gett allt bredare bilar med allt bredare däck. Torra hårda 155:or skär förmodligen igenom snön bättre än vad vetenskapligt optimerade moderna 195:or gör. De smalare däcken verkar kanske också som roder eller medar medan de breda däcken flyter ovanpå likt ostyriga pulkor.

    Sedan har vi det där med 96:ans smala spårvidd. Jag har nog aldrig kört en bil som varit så kursstabil i snömodd och så okänslig för snösträngar vid filbyten. Saaben går dit man vrider ratten helt enkelt. De smala däcken gör säkert sitt men nog måste spårvidden vara det avgörande? -För när ena framhjulet stöter på motståndet i en snösträng blir det ju inte mycket vridande moment på bilen när hjulet sitter så långt in mot bilens tyngdpunkt/mittlinje.

    Fyrhjulsdrivet i all ära, men när det gäller att skynda på längs illa plogade vägar föredrar jag alla gånger min Saab framför Volvovalpen! Förutom att valpen som så många andra fyrhjulsdrivna tuffingar sällan skäms bort med vinterdäck värda namnet är hjulbasen väldigt kort i förhållande till spårvidden. Breda hala däck på detta och en fyrhjulsdrift som maskerar varningarna…

    Senare på kvällen igår kom de febriga ombyggarfantasierna och den här gången kom de att handla om hur fantastiskt det borde vara att svetsa in en komplett framvagn baktill på en 96:a och ordna fyrhjulsdrift av två oberoende drivlinor. Med diffbroms på växellådorna sedan borde man ha en helt oslagbar landsvägsracer för vinterbruk! En V4-snurra framtill för tyngdens och vridets skull och en omkulltippad tvåtaktare under baksätet. När sedan balansaxeln skär i V4:an eller veven nyper i tvåtaktaren kommer man sannolikt hem ändå.

    Kan det vara så att Saab 96 är världens bästa massproducerade vinterbil eller är det bara jag som vill att det ska vara så? Nog måste det väl ändå finnas åtminstone en del sanning i tankarna om att smala däck och smal spårvidd är överlägset i svårt vinterföre?

    Kan bara instämma med dina körupplevelser med V4:an samt de teorier som tex. smal spårvidd. Detta ger en kort (positivt) hävarm som bidrar till förstärka det valda rattutslaget. Prova med ett par färska regumeringar, 155 el 165-15, så får du bort det mesta av avigsidorna med torra diggisar på plogad väg utan att tappa några redan nämnda inbyggda egenskaper. Dina gamla ”giftiga” diggisar kommer dock att överleva moderna däck då dessa saknar HA-oljor och torrspricker ibland redan efter 5 år oavsett hur du använder dom. Detta kommer naturligtvis leda till ett accelererat behov av nya däck till våra bilar. Hur miljövänligt är det? Jag saknar Michelin 155×15 & 165×15 XZX. Runda, lätta, mjuka men stabila däck som går i evigheter – det måste bara vara miljövänligt.
    En SAAB är byggd för att brukas men jag får mer och mer ågren för att saltköra äldre exemplar…Samtidigt är jag road av att någon rundar moderna bilar i snödrivorna för det höga nöjets skull. Sen är man ju inte sen att sträcka ut en hjälpande hand om det behövs som sagt.

    – Pappa… varför sitter nya bilar fast när vår gamla SAAB kommer igenom snöhögarna? 😀

    /Saabjocke

    #50351
    stefan
    Deltagare

    @Rally wrote:

    Rätt bra reklam även idag men det kan ju självklart misstolkas av de som vill misstolka allt.

    /Fredrik

    Idag ska allting misstolkas av nån anledning, en bild på en mörkyad ihop med en ljushyad kan bara tolkas på ett sätt, en kvadratcentimeter naken hud är numera grov porr, en manlig barnskötare, ja herregud vem vet vad en sån sysslar med. Ja listan kan göras lång……………. 🙄
    Samhällsutveckling kallas det visst.

    #50473

    Med ett antal mil körda på de halvt antika vinterdäcken (endast fram) är jag nu av den bestämda uppfattningen att sådana däck är att betrakta som en ren nödlösning. Bilen har rullat ovanligt trögt till att börja med. Jag eco-kör i ganska stor utsträckning och försöker avpassa hastigheten så att jag precis kan frihjula fram till korsningar och svängar utan att använda bromsen. Med de gamla ”zickzackdäcken” spricker detta fullständigt. Jag kör förvisso omkring med en bränd avgasventil som gör tråkiga saker med bensinförbrukningen men de två gamla vinterdäcken kostar faktiskt ännu mer. -I grova slängar 1½ liter mer per 100km! Trots denna uppenbara ”superfriktion” känns bilen som en snorloska på is och barmark.

    Jag hade liknande däck för ett par år sedan på en Fiat 127 och de gick åt ett efter ett till följd av något snedställd framvagn. Men istället för att slitas ojämnt måste korden inuti däcken ha spruckit för de liksom slog sig i sidled galet mycket. Ingenting att lita på i höga hastigheter således!

    Igår tappade mitt ena zickzackdäck luften inom loppet av tre sekunder på motorvägen i knappt 80 knyck. Ingen dramatik men jag fick hålla hårt i ratten. Har inte hunnit analysera vad som gått snett men jag har inget förtroende kvar för de övriga tre däcken av samma typ.

    #48835
    saabfjollen
    Deltagare

    För några veckor sedan inhandlade jag en V4:a. Hade bara köpt en enkel biljett med tåget till Skillingaryd så färden på 25 mil hem skulle bli på snörika vägar med ny förvärvet..

    Såg att det satt gammla Gislaved Nordfrost på bilen o reflekterade inte mer i den saken. Färden hem gick som på räls och jag tänkte jössös vad mycket dubb o mönster det måste vara i dessa däck! Gick ju kanon!

    Döm om min förvåning när jag kom hem… dubbarna var lätträknade och mönstret halvslitet såg jag då…

    Nu sitter jag o kör min firma bil om dagarna. En ganska ny fransk bil med helt nya däck och halkar omkring… Nu ligger det på förslag från mig på chefens bord att jag vill ha en V4:a som firma bil i stället !

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng