Söker färgprov på B1 till 92/93:a

Forum Modellspecifika forum 92/93 Söker färgprov på B1 till 92/93:a

• Detta ämne har 31 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-28 15:36 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    Dicst
    Deltagare

Tack Martin! Ska ringa honom och fråga efter en färgflaga. Jag lovar att berätta när jag vet vilken kulör det är.

Nytt bottennapp idag: fick ett tips om F:a Karossen i Karlstad av en vän igår, men gissa om deras färgkarta började med ”1”? Nä, 2,3,4,5 osv..
    Verkar inte vara någon storsäljare detta. Mig veterligen har jag nog aldrig sett en bil i denna kulör mer än på ett fåtal bilder.

Dicst
    Deltagare

Hurra!!

Efter en noggrann (gäsp) genomläsning av matrikeln innan läggdags i förrgår hittade jag ett antal blågrå bilar vars ägare jag kontaktat några av. Via brev och genom studiebesök hos närbelägna bilägare ska snart gåtan vara löst. Det visade sig att det finns en bil i denna kulör inom 3 mils radie från Karlstad som jag kan besöka. ”Himlen runt hörnet..”!?

Classe
    Deltagare

Okey, jag förstår inte störa !
    Men vadå mars ? Använder ju bilen hela tiden !!

//Classe

saab v4-ever
    Deltagare
    anonymous
    Deltagare

Jag kan stå till hjälp !!!
    Har själv en 92:a med denna kulörkod och behövde lack till yttre backspegel. Ring mig eller maila mig så ska det nog fixa sig. Mvh Ulf

Martin
    Deltagare

Hur gick det med den spännande historien om B1?

Dicst
    Deltagare

Hej Martin!

Joo, jag lyckades nosa upp en bil i min närhet (ca 3 mil) som fick låna ut sin handskfackslucka en stund. Mha denna lyckades vi få fram en färgrecept i Duponts färgsystem som ser ok ut.
    Under sommaren ska bilen med hanskfacksluckan lackas på riktigt. Ska bli spännande att se resultatet!

Jag har i en annan tråd efterlyst ägare av bilar med färgkod B1 för att kunna skicka/byta prover så att vi kan jämka oss innan jag hänger ur receptet här som sanning, men fick tyvärr inger svar då.

Min egen bil är dessvärre fortfarande lååångt från målning….

/Dick

anonymous
    Deltagare

Ulf, hade tydligen en i samma kulör, skicka PM till honom å fråga.

Hej!
    Intresserad i B1 färgrecept/adres för färg (i Sverige) osv. också! (Har 92B fran 1954)
    Mvh,
    Cornell och Lian
    Nederländerna

Dicst
    Deltagare

Hej!
    Oj va folk som börjar prata B1 nu! Härligt!

Jag gör så här: Så fort jag får tid att åka till garaget i helgen så ska jag måla upp mitt färgprov på en provbit (det är en sån som billackare använder sig av för att se om det täcker ordentligt).
    Sedan så klipper jag upp några bitar och skickar iväg till några stycken för att kunna verifiera kulören. Behöver ca 5 pers med godkännt färgseende…

På min lista har jag just nu:
    – En kille jag mötte i Ånnaboda
    – Ulf i denna tråd

Någon mer som har en inte allt för blekt B1 som kan tänka sig jämföra?

/Dick.

Martin
    Deltagare

Ja, receptet på B1 vore klockrent.
    Vi har fått många frågor på just B1 och vi har tyvärr inte kunnat svara.

anonymous
    Deltagare

Hej Dick! Jag har en 93:a som är blågrå, B1. Om du vill får du gärna skicka en provbit till mig. Behöver själv färgreceptet! E-mail: jawe(at)home.se (byt ut at mot @)

/ mvh Jacob

9359
    Deltagare

Vet att den är gammal men hur gick det med receptet?

Dicst
    Deltagare

Hej,

Färgprovet jag fick till blev inte riktigt 100%, dessutom har Dupont lagt ner stora delar av sin verksamhet i landet verkar det som. Sedan jag började leta efter kulören har tydligen flera stora justeringar gjorts i färgbranchen. Man har svårt att blanda till den ”gråton” som gamla billacker har, de blir helt enkelt för blanka och klara med moderna färger.

Jag har inte lackat min bil i denna kulör (än), men Rune som jag lånade handskfackluckan av har gjort det. Han fick färgen tillblandad i DeBeers system utav en lokal billackshandlare i Kristinehamn. Jag vet inte hur korrekt den blev, upplever att den är aningen för grå, men det kan bero på ljuset man ser den i. Bilen är mycket fin iaf.

Har någon mer information att bidra med är jag intresserad.

Med vänlig hälsning,
    /D

matthias r
    Deltagare

Kom igen nu, någon borde väl kunna låna Dick ett värmelock från främre hjulhusen? Borde bli väldigt rätt då det scannas.
    För handskfacksluckan eller instrumentpanelen lackades väl från början i en mattare färg än karossen?

Vi kan väl detaljnörda lite när vi ändå håller på att pratar kulör; det är ju ett avancerad kapitel i Saabhistoriken… och svårt att klarlägga till 100
    %.

Namnet? B1 kallas blågrå eller bara blå i gamla tabeller.

Åren? Verkar funnits 1954 samt 1956-59. Aldrig sett någon 55:a i kulören. Sena 1959:or fanns i B2.

Likhet? En del menar att en 92-54 i B1 inte uppvisar samma nyans som en 59:a. På vanligt Saabmaner–olika färgtillverkare olika år?

Protestera om jag påstår fel– så att tråden blir så rätt som möjligt. Kan bli kul om vi kan spika lite fakta om denna ursnygga färg.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng