Solfjädertryckplatta – Pedalspel

Forum Modellspecifika forum 92/93 Solfjädertryckplatta – Pedalspel

Detta ämne innehåller 9 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-04-23 07:50.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22054

    lennart j.
    Deltagare

    Hej,
    Hur har ni, som har monterat klubbens solfjädetryckplatta i era 96 TT, Sport och Sonett II TT, justerat kopplingsspelet med stående pedal? Jag lyckas inte få till något pedalspel, som man skall ha med en standardkoppling i dessa bilar med mekanisk koppling.

    Tips mottages tacksamt,

    #156848

    stefan
    Deltagare

    har du inget spel så måste det ju var aen rejäl miss nånstans? har du inget spel ens om du tar bort slavcylindern?

    #156849

    lennart j.
    Deltagare

    Men Stefan, en saab 96 eller Sonett med stående pedaler har ingen slavcylinder!

    Bästa hälsningar,

    #156850

    xpniklas
    Deltagare

    Hej lennart

    har du provat att justera tillbaka stoppskruven på kopplingskåpan?

    ///Niklas

    #156853

    stefan
    Deltagare
    Lennart Jarenbäck wrote:
    Men Stefan, en saab 96 eller Sonett med stående pedaler har ingen slavcylinder!

    Bästa hälsningar,

    sorry, läste det som att du jämförde med de som har wire….

    #156885

    lennart j.
    Deltagare

    Hej Niklas, Stefan och alla andra,

    Jag tillbringade eftermiddagen i mitt garage för att försöka justera kopplingarna på två av mina bilar på vilka jag har monterat klubbens sofäderkopplingar.
    Nedan åberopar jag Verkstadshandboken för Sonett II 2-takt, kapitlet om Kraftöverföring och montering av koppling, sidan 412-2 och dess teminologi.

    På min Sonett II 2-takt, lyckades jag slutligen få till ett litet spel (frigång) mellan urtrampningslagrets tryckring och solfjäderkopplingens tryckring på ynka 0.6 mm, så att urtrampningslagret inte snurrar med kopplingen längre. Detta med kopplingskabelns justerskruv helt inskruvad i stötstångsfästet (på motorns undersida) och med justerskruven på kopplingkåpan helt utskruvad. Men nu har jag nästan ingen kopplingsfunktion då den ”tar” först med ”pedalen i plattan”.

    På min Sport -63, blev det tvärtom d.v.s. med kopplingskabelns justerskruv helt utskruvad fick jag det föreskrivna kopplingspedalsspelet på 20 – 25 mm. Sportens kopplingskåpa har dock ingen justerskruv för urtrampnings-gaffeln på denna bil.

    Med dessa diametralt motsatta justeringar på två bilar som i princip har samma kopplingsmekanism, antar jag att jag måste laborera med olika längder på stötstängerna i kopplingarnas justeringsmekanism.

    För mig förefaller det som solfjädekopplingen har en mycket längre ”gångväg” (dvs innan kopplingen ”tar” eller kopplar ur) än en standard koppling.

    Ni som monterat solfjäderkopplingar, vad är era erfarenheter och hur har ni fått till en fungerande och bekväm kopplingsfunktion?

    Emotser med intresse era inlägg,

    #156890

    Lollo
    Deltagare

    På min den vita ingen skillnad mot original, dock mkt goare koppling.

    #156891

    Dajje
    Deltagare

    Samma erfarenhet för mig.

    #156906

    sabbe
    Deltagare

    En modern solfjäderkoppling är självjusterande och går inte att montera eller demontera utan specialverktyg.
    Har inte sett solfjädertryckplattorna som SAABklubben säljer men de måste vara av den gamla typen där inspänningsmåttet är viktigt.
    Fjäderkraften/lamelltrycket varierar med slitage och tjocklek på lamellen då solfjädern har en ”excenterfunktion”. Tål högst vridmoment vid 60-70% kvar på lamellerna. Skulle maxvridet klaras på ny koppling skulle den börja slira mycket tidigare med slitna lameller.
    Ett sätt att kompensera för ”felaktigt” läge på solfjädern är att justera med brickor under fästpunkterna. Kan behöva provas med lite olika tjocklek på brickorna. Lägger man för tjockt med brickor är det risk att slirningen inträffar alltför tidigt.

    Sabbe

    #156918

    Lollo
    Deltagare

    Jag satte i en ny lamell i min.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng