Sota/trimma 2-taktare

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Sota/trimma 2-taktare

  • Detta ämne har 25 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-02 08:40 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18332
    phermansson
    Deltagare

    Efter att ha dragit runt på min Saabo en del i sommar har jag kommit fram till att det dels är väldigt roligt, dels att uppförsbackarna känns mycket längre än förut. Min första tanke var att uppgradera till en tidig V4 att ha som dragbil, men alla säger att min vita trubbnos passar så bra ihop med Saabon. Och visst har de rätt!?

    Nästa tanke blir då att försöka få ut lite mer mer av TT’ns motor. Jag har själv inte gjort särskilt mycket med den, och det jag ser är gjort tidigare är att ett dubbelpipigt sportsystem monterats. Så frågan är var man börjar? Tänkte kolla och justera tändningen först, främst för att se om det får motorn att gå svalare. Vad är vettigt att göra sen?
    Vill främst förbättra vridet på lägre varv.

    -Bränna sot ur avgasröret? Hur?
    -Lyfta toppen och göra rent?
    -Justera förgasaren?
    -Göra rent förgasaren?
    -Byta stift? Sitter A7 i nu om jag inte minns fel. Är A8 bättre när man drar släp?
    -Porta ventiler?
    -Andra förslag?

    #124656
    Lollo
    Deltagare

    Vilka ventiler????

    #124659
    stefan
    Deltagare

    han menar nog avluftningsventilerna till kamgarnsdrevet, det sitter såna på vissa årsmodeller.

    #124661
    phermansson
    Deltagare

    🙂 Vadå?
    Skrev nog lite snabbt där… menar naturligtvis att fila portar och sånt. Det här är inte min specialitet, har inte försökt trimma 2-takt på 20 år…

    #124662
    martin valentin
    Deltagare

    köp en V4

    #124663
    Dajje
    Deltagare

    Det går ju att åka effekten lite genom XP:s expansionskammare. Den är mycket praktiskt då det inte behövs så stora ingrepp. På min 63:a har jag monterad klubbens 2-tumssystem, tagit upp luftburken och satt i större huvudmunstycke. Den går mycket bättre än original och orkar mer tycker jag. Finns en hel del effekt att ta in på bara förgasare och avgassystem.

    #124666
    phermansson
    Deltagare
    Dajje wrote:
    …tagit upp luftburken och satt i större huvudmunstycke.

    Låter bra, mer detaljer?

    #124669
    Dajje
    Deltagare

    Här kommer en bild på min motor:

    Snabeln är bortkapad sen har jag även tagit upp ett hål på baksidan som nästan inte syns på bilden. Det är kanske 4x8cm stort uppskattningsvis. Huvudmunstycke 155. Nackdelen med denna modifiering är att ljudnivån ökar kraftigt, även i kupen, om det nu är en nackdel 😀 .

    Har även sett varianter där man ökar diametern på snabeln istället. Detta kan vara lite pillrigare då man delar snabeln undertill och svetsar i en liten remsa så den blir större i diametern. Denna lösning låter dock inte lika mycket.

    Jag böt även tändstift i bilen efter denna modifiering. Innan satt det Bosch 175 nånting, men nu fick det bli 225. Gjorde en enorm skillnad för min del, men 175:orna var nog inte optimala från början.

    #124695
    phermansson
    Deltagare

    Ljudnivån ökar… hmm man är redan lomhörd efter att ha åkt några mil så det går inte…
    Får se om man kan hitta på nått smart med snabeln. Sen vill man ju helst att det ser original ut också.
    Skulle de andra sakerna jag funderade på i första inlägget vara värt besväret att göra?

    #124696

    Jag har på Miss Piggy använt en snabel från en 66:a som popnitats på plats 🙂

    #124699
    phermansson
    Deltagare

    Ok… är den större alltså? Ser ju bra ut iaf (var tvungen att göra lite detektivarbete 🙂 )

    #124700
    kalle .p
    Deltagare

    Jag hittde så mycket som 15 hk i min -65 när jag bytte mot XP-kamare med 2″ avgas rör samt öppning av luftburken och på toppen av detta ett bättre luftfillter.

    Stora nakdelen med att köra med 2″ röret är att ljudnivån blir på tagligt hög i vissa lägen.

    Det finns nånga sätt att trimma en TT motor på några bra mem andra sämre.

    #124705

    Bromsad? Låter mycket med min erfarenhet!!

    #124754
    enor
    Deltagare
    Kalle .P wrote:
    Jag hittde så mycket som 15 hk i min -65 när jag bytte mot XP-kamare med 2″ avgas rör samt öppning av luftburken och på toppen av detta ett bättre luftfillter.

    Då återstår bara att hitta övriga 23! *duckar*

    (sorry, kunde inte motstå)…

    /Magnus

    #124776
    kalle .p
    Deltagare

    Va skulle jag ha mer än dom 15 hk som jag hittade när jag bytte avgasrör. Oj då kommer min bil få ännu fortare:)

    I och med bytte till XP-kamare med 2″ rör och öppning av luftburken så gick jag även upp till 170-180 i huvudmunstycke.

    Men den största skillnade är att jag använder mig av ett enklare filter som då släpper igenom mer luft.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.