Sota/trimma 2-taktare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Sota/trimma 2-taktare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Sota/trimma 2-taktare

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 29, 2008 at 14:52 #18332

      Efter att ha dragit runt på min Saabo en del i sommar har jag kommit fram till att det dels är väldigt roligt, dels att uppförsbackarna känns mycket längre än förut. Min första tanke var att uppgradera till en tidig V4 att ha som dragbil, men alla säger att min vita trubbnos passar så bra ihop med Saabon. Och visst har de rätt!?

      Nästa tanke blir då att försöka få ut lite mer mer av TT’ns motor. Jag har själv inte gjort särskilt mycket med den, och det jag ser är gjort tidigare är att ett dubbelpipigt sportsystem monterats. Så frågan är var man börjar? Tänkte kolla och justera tändningen först, främst för att se om det får motorn att gå svalare. Vad är vettigt att göra sen?
      Vill främst förbättra vridet på lägre varv.

      -Bränna sot ur avgasröret? Hur?
      -Lyfta toppen och göra rent?
      -Justera förgasaren?
      -Göra rent förgasaren?
      -Byta stift? Sitter A7 i nu om jag inte minns fel. Är A8 bättre när man drar släp?
      -Porta ventiler?
      -Andra förslag?

        juli 29, 2008 at 16:14 #124656

        Vilka ventiler????

          juli 29, 2008 at 16:42 #124659

          han menar nog avluftningsventilerna till kamgarnsdrevet, det sitter såna på vissa årsmodeller.

            juli 29, 2008 at 18:12 #124661

            🙂 Vadå?
            Skrev nog lite snabbt där… menar naturligtvis att fila portar och sånt. Det här är inte min specialitet, har inte försökt trimma 2-takt på 20 år…

              juli 29, 2008 at 18:46 #124662

              köp en V4

                juli 29, 2008 at 18:51 #124663

                Det går ju att åka effekten lite genom XP:s expansionskammare. Den är mycket praktiskt då det inte behövs så stora ingrepp. På min 63:a har jag monterad klubbens 2-tumssystem, tagit upp luftburken och satt i större huvudmunstycke. Den går mycket bättre än original och orkar mer tycker jag. Finns en hel del effekt att ta in på bara förgasare och avgassystem.

                  juli 29, 2008 at 19:55 #124666
                  Dajje wrote:
                  …tagit upp luftburken och satt i större huvudmunstycke.

                  Låter bra, mer detaljer?

                    juli 29, 2008 at 20:21 #124669

                    Här kommer en bild på min motor:

                    Snabeln är bortkapad sen har jag även tagit upp ett hål på baksidan som nästan inte syns på bilden. Det är kanske 4x8cm stort uppskattningsvis. Huvudmunstycke 155. Nackdelen med denna modifiering är att ljudnivån ökar kraftigt, även i kupen, om det nu är en nackdel 😀 .

                    Har även sett varianter där man ökar diametern på snabeln istället. Detta kan vara lite pillrigare då man delar snabeln undertill och svetsar i en liten remsa så den blir större i diametern. Denna lösning låter dock inte lika mycket.

                    Jag böt även tändstift i bilen efter denna modifiering. Innan satt det Bosch 175 nånting, men nu fick det bli 225. Gjorde en enorm skillnad för min del, men 175:orna var nog inte optimala från början.

                      juli 30, 2008 at 12:04 #124695

                      Ljudnivån ökar… hmm man är redan lomhörd efter att ha åkt några mil så det går inte…
                      Får se om man kan hitta på nått smart med snabeln. Sen vill man ju helst att det ser original ut också.
                      Skulle de andra sakerna jag funderade på i första inlägget vara värt besväret att göra?

                        juli 30, 2008 at 12:18 #124696

                        Jag har på Miss Piggy använt en snabel från en 66:a som popnitats på plats 🙂

                          juli 30, 2008 at 13:49 #124699

                          Ok… är den större alltså? Ser ju bra ut iaf (var tvungen att göra lite detektivarbete 🙂 )

                            juli 30, 2008 at 14:27 #124700

                            Jag hittde så mycket som 15 hk i min -65 när jag bytte mot XP-kamare med 2″ avgas rör samt öppning av luftburken och på toppen av detta ett bättre luftfillter.

                            Stora nakdelen med att köra med 2″ röret är att ljudnivån blir på tagligt hög i vissa lägen.

                            Det finns nånga sätt att trimma en TT motor på några bra mem andra sämre.

                              juli 30, 2008 at 17:21 #124705

                              Bromsad? Låter mycket med min erfarenhet!!

                                juli 31, 2008 at 00:43 #124754
                                Kalle .P wrote:
                                Jag hittde så mycket som 15 hk i min -65 när jag bytte mot XP-kamare med 2″ avgas rör samt öppning av luftburken och på toppen av detta ett bättre luftfillter.

                                Då återstår bara att hitta övriga 23! *duckar*

                                (sorry, kunde inte motstå)…

                                /Magnus

                                  juli 31, 2008 at 11:10 #124776

                                  Va skulle jag ha mer än dom 15 hk som jag hittade när jag bytte avgasrör. Oj då kommer min bil få ännu fortare:)

                                  I och med bytte till XP-kamare med 2″ rör och öppning av luftburken så gick jag även upp till 170-180 i huvudmunstycke.

                                  Men den största skillnade är att jag använder mig av ett enklare filter som då släpper igenom mer luft.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.