Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Spacers/Lagligt ?
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2004-07-17 18:39 av .
- FörfattareInlägg
- 15 juli, 2004 kl. 18:22 #10751
perhaninge
DeltagareÄr spacers lagliga ?
Tänkte eventuellt ändra bultcirkeln på bilen för att få på andra fälgar och undrar nu över om någon vet vilken bultcirkel det är på v4:an ?
Är det någon som har erfarenhet av spacers och isåfall vad ?Per/Haninge
15 juli, 2004 kl. 18:37 #76079raimo
DeltagareIntressant! Hur blir det då bakfälgarna! Är det ens värt att satsa på spacers? Själv vill jag inte bygga om trubbisen mer än nödvändigt, dock skulle jag vilja reta originalare med andra fälgar.
15 juli, 2004 kl. 19:11 #76080perhaninge
DeltagareDet ligger mest på stadiet ”funderingar”, har ej mätt ännu men tanken är att få på 17″ på TT-66:an med Rally&sport breddare.
Därav ”små” problem med bakskärmarna.
Som sagt bara som funderingar ännu, det är en del annat som ska fixas före innan jag börjar att mäta och jobba seriöst med frågan.
I år så har jag koncentrerat mig på att få rosten svetsad (har fått hjälp av en riktig klippa (Nils) så jobbet har varit lätt hitills).
Per/Haninge
15 juli, 2004 kl. 21:38 #76081chriss
DeltagareSpacer plattor är INTE LAGLIGA O GILLAS INTE AV BESIKTNINGEN OCH POLISEN BLIR DE OMBESIKTNING
Bara för att vara klart o tydlig
Sen alla jag känner som köpt sånna har inte använde dem i mer än nån månad för de känns osäkert, men aldrig hört talas om att de lossnat…
15 juli, 2004 kl. 22:35 #76082fuling
Deltagareper:
varför 17″??? det bara dyrt.
Man får bättre däck till rimliga priser i 15″
Eller har du också gått på att man skall ha jätte fäljar med ett par tapevarv på???
Hur lägre profil man har på däcken desto camberkänsliga blir de.
Hmm en sak till dessutom brukar stora fäljar med däck väga mer och ha ett masströghetsmomnet alla stort. Detta kan göra flera tiodelar på typ 0-100 tider.16 juli, 2004 kl. 08:34 #76083mikael skogsberg
DeltagareIförsig tycker jag att lagom stora fälgar kan se riktigt bra ut. Gillar gandalfs stuk på sin v4:a
16 juli, 2004 kl. 11:24 #76084enor
DeltagareOm han bara hade låtit bli den där hemska vingen! Ick! Det är lite att förflytta bygget från ”seriös racer” till ”fjortisraggarbil” tycker jag… Såna där vingar sitter det på varenda 740 på elevparkeringen på gymnasieskolan där jag jobbar…
16 juli, 2004 kl. 11:44 #76085fuling
DeltagareHmm jag kanske skulle fråga om det gällede väghållning och pristanda eller blingbling.
Per vad är du ute efter????16 juli, 2004 kl. 13:00 #76086William
Deltagarejag har fått intrycket av att spacers platsar bäst på utställningsbilar.. men jag har ifs inte hört talas om att några hjul kommit loss för dem som kör med dem..
blir det inte alldeles för brett med säg 17″ då? de är ju rätt breda + spacerplattan..
ha inte för stora fälgar bara
[image]http://www.saabklubben.se/forumbilder/big3.jpg[/image]16 juli, 2004 kl. 16:16 #76087enor
DeltagareVarför inte bara borra om bromstrummorna om det rör sen om en 66:a? Okej, det kanske inte är alldeles hundra det heller men för mej känns det i alla fall bra mycket säkrare än spacers!
17 juli, 2004 kl. 12:37 #76088perhaninge
DeltagareAnledningen till att jag funderar på 17″ är utav den enkla anledningen att jag skulle lasta ut dom från förrådet och ett däck rullade iväg och ställde sig precis framför framhjulet
Hmm, kanske det tänkte jag.
Jag har alltså fälgar med däck som gått 50 mil som jag inte har blivit av med och istället för att dom bara skall stå outnyttjade så började jag att fundera på om jag kan använda dom istället för att dom bara skall stå i förrådet.
Jag kommer att annonsera ut dom nästa vår igen och om dom inte blir sålda då så kommer jag att undersöka om det går att få plats med dom.
Alltså, jag tror inte att dom förbättrar någonting utan det är bara det att jag vill utnyttja dom.
Det är bultcirkeln som passar till 9000 upp
till -98.
Enor: det är skivor fram.Per/Haninge
17 juli, 2004 kl. 13:43 #76089fuling
Deltagare1. Ställ 17″ på vågen och gämnför med 15″arna.
2. Vad har 17″-fäljarna för ET-mått???
3. Hälst skall man inte spacra ut fram pga att skrubbradien blir större och det medför att det rycket mycket mer i ratten vid ax/broms om man inte har exakt samma grepp på höger och vänster framhjul.17 juli, 2004 kl. 18:39 #76090perhaninge
DeltagareJag har ingen möjlighet att kolla ET just nu för att däcken ligger under allting från 66:an.
Jag håller med dig att vikten är betydligt högre än på 15″.
Dock så är inte avsikten annat än att få möjlighet att köra djungeltrumma igen(till en början iallafall).
Kommer att lägga i 6,35 spec2, diffat plus att jag har en maskin som det är något gjort med men har ingen som helst aning vad så jag kommer att kasta i den och prova och utvärdera den.Detta kommer inte att ske förrän nästa år då jag har ont om tid nu (men kanske,kanske)Per/Haninge
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.