Spacers/Lagligt ?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Spacers/Lagligt ?

  • Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2004-07-17 18:39 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10751
    perhaninge
    Deltagare

    Är spacers lagliga ?
    Tänkte eventuellt ändra bultcirkeln på bilen för att få på andra fälgar och undrar nu över om någon vet vilken bultcirkel det är på v4:an ?
    Är det någon som har erfarenhet av spacers och isåfall vad ?

    Per/Haninge

    #76079
    raimo
    Deltagare

    Intressant! Hur blir det då bakfälgarna! Är det ens värt att satsa på spacers? Själv vill jag inte bygga om trubbisen mer än nödvändigt, dock skulle jag vilja reta originalare med andra fälgar.

    #76080
    perhaninge
    Deltagare

    Det ligger mest på stadiet ”funderingar”, har ej mätt ännu men tanken är att få på 17″ på TT-66:an med Rally&sport breddare.
    Därav ”små” problem med bakskärmarna.
    Som sagt bara som funderingar ännu, det är en del annat som ska fixas före innan jag börjar att mäta och jobba seriöst med frågan.
    I år så har jag koncentrerat mig på att få rosten svetsad (har fått hjälp av en riktig klippa (Nils) så jobbet har varit lätt hitills ).

    Per/Haninge

    #76081
    chriss
    Deltagare

    Spacer plattor är INTE LAGLIGA O GILLAS INTE AV BESIKTNINGEN OCH POLISEN BLIR DE OMBESIKTNING

    Bara för att vara klart o tydlig Sen alla jag känner som köpt sånna har inte använde dem i mer än nån månad för de känns osäkert, men aldrig hört talas om att de lossnat…

    #76082
    fuling
    Deltagare

    per:
    varför 17″??? det bara dyrt.
    Man får bättre däck till rimliga priser i 15″
    Eller har du också gått på att man skall ha jätte fäljar med ett par tapevarv på???
    Hur lägre profil man har på däcken desto camberkänsliga blir de.
    Hmm en sak till dessutom brukar stora fäljar med däck väga mer och ha ett masströghetsmomnet alla stort. Detta kan göra flera tiodelar på typ 0-100 tider.

    #76083

    Iförsig tycker jag att lagom stora fälgar kan se riktigt bra ut. Gillar gandalfs stuk på sin v4:a

    http://www.sportbilen.se/reportage.php?id=120

    #76084
    enor
    Deltagare

    Om han bara hade låtit bli den där hemska vingen! Ick! Det är lite att förflytta bygget från ”seriös racer” till ”fjortisraggarbil” tycker jag… Såna där vingar sitter det på varenda 740 på elevparkeringen på gymnasieskolan där jag jobbar…

    #76085
    fuling
    Deltagare

    Hmm jag kanske skulle fråga om det gällede väghållning och pristanda eller blingbling.
    Per vad är du ute efter????

    #76086
    William
    Deltagare

    jag har fått intrycket av att spacers platsar bäst på utställningsbilar.. men jag har ifs inte hört talas om att några hjul kommit loss för dem som kör med dem..

    blir det inte alldeles för brett med säg 17″ då? de är ju rätt breda + spacerplattan..

    ha inte för stora fälgar bara
    [image]http://www.saabklubben.se/forumbilder/big3.jpg[/image]

    #76087
    enor
    Deltagare

    Varför inte bara borra om bromstrummorna om det rör sen om en 66:a? Okej, det kanske inte är alldeles hundra det heller men för mej känns det i alla fall bra mycket säkrare än spacers!

    #76088
    perhaninge
    Deltagare

    Anledningen till att jag funderar på 17″ är utav den enkla anledningen att jag skulle lasta ut dom från förrådet och ett däck rullade iväg och ställde sig precis framför framhjulet
    Hmm, kanske det tänkte jag.
    Jag har alltså fälgar med däck som gått 50 mil som jag inte har blivit av med och istället för att dom bara skall stå outnyttjade så började jag att fundera på om jag kan använda dom istället för att dom bara skall stå i förrådet.
    Jag kommer att annonsera ut dom nästa vår igen och om dom inte blir sålda då så kommer jag att undersöka om det går att få plats med dom.
    Alltså, jag tror inte att dom förbättrar någonting utan det är bara det att jag vill utnyttja dom.
    Det är bultcirkeln som passar till 9000 upp
    till -98.
    Enor: det är skivor fram.

    Per/Haninge

    #76089
    fuling
    Deltagare

    1. Ställ 17″ på vågen och gämnför med 15″arna.
    2. Vad har 17″-fäljarna för ET-mått???
    3. Hälst skall man inte spacra ut fram pga att skrubbradien blir större och det medför att det rycket mycket mer i ratten vid ax/broms om man inte har exakt samma grepp på höger och vänster framhjul.

    #76090
    perhaninge
    Deltagare

    Jag har ingen möjlighet att kolla ET just nu för att däcken ligger under allting från 66:an.
    Jag håller med dig att vikten är betydligt högre än på 15″.
    Dock så är inte avsikten annat än att få möjlighet att köra djungeltrumma igen (till en början iallafall).
    Kommer att lägga i 6,35 spec2, diffat plus att jag har en maskin som det är något gjort med men har ingen som helst aning vad så jag kommer att kasta i den och prova och utvärdera den.Detta kommer inte att ske förrän nästa år då jag har ont om tid nu (men kanske,kanske)

    Per/Haninge

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng