Spårvidder, ET-mått etc en gång för alla
- Detta ämne har 27 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2010-11-30 06:23 av
fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Tack tack! Flera bra svar.
Angående mätning av spårvidd:
Det som är angivet i Saabs egna papper kan ju knappast vara uppmätta värden med en massa felkällor inblandade, utan det måste ju vara beräknade värden med snittvärden eller maxtoleranser? Eller är dessa värden tagna under typbesiktning av bilmodellen av nån sned gubbe på Statliga Bilprovningen med glappt måttband? Mnja… Jag lutar nog åt att det borde vara Saabs beräknade värden från konstruktionen från början. Isåfall: Har man ändrat på något och när?Sen att mäta från nav till nav måste alltid gälla anläggningsytan för fälgen, eller hur? Då borde det väl vara på nederkant av navet vid normal camber det är intressant i en tabell OCH vid normal höjd på bilen. Jag vill samla normalfallen i en tabell och sedan kan man lägga till specialfallen vad som händer när man sänker bilen, byter däcksprofil, etc etc.
Då finns det olika 4-bults Ronaler, mina står det ET40 på.
citat:
breddar man 1″ utåt på originalfälgar får man ju då ET 19,6Nej, ET minskas med halva breddingen utåt pga att ET mäts från halva fäljbredden.
Sen har man ett problem med bredding innåt fram på 95/96 pga att däcken tar i hjulhusen fram. Det behövs inte mycket om jag kommer ihåg rätt.
Hmm Dick.
Om man antar 1310 mellan naven std och 1330 så kommer man tillräckligt rätt. Rästen kan man borse ifrån.Bra topic :wiiiiiieeeehhhhaaww:
Men jag har då aldrig sett ronaler till 99/900-87 med et 35… utan de jag har sett har har et 40 och samtliga andra original fälgarna till og 900 tom årsmod 1987 brukar ha en et på 40-45..
Jag fortsätter kompletera tråden med 6,5×16 aero fälg till 9000, har et 27…
Mvh Lars-O.
fuling wrote:Då finns det olika 4-bults Ronaler, mina står det ET40 på.citat:
breddar man 1″ utåt på originalfälgar får man ju då ET 19,6Nej, ET minskas med halva breddingen utåt pga att ET mäts från halva fäljbredden.
Sen har man ett problem med bredding innåt fram på 95/96 pga att däcken tar i hjulhusen fram. Det behövs inte mycket om jag kommer ihåg rätt.
Hmm Dick.
Om man antar 1310 mellan naven std och 1330 så kommer man tillräckligt rätt. Rästen kan man borse ifrån.Jag vet inte om svaret var riktat emot mig?.. isåfall vill jag förklara mig.. Med GB fälgen menar du fälgen som heter just GB? vissa vill ju kalla Silver spoke (ronalerna) för just GB fälgar och de är ingen original alufälg, vilka jag nämner ovan..
Mvh Lars-O.
saabfjollen wrote:GB fälgen 99/900 har ET 38november 28, 2010 kl. 22:04 #165207Det var bara lite bra att veta info för den fälgen ses ibland på 96/95:or
november 29, 2010 kl. 15:58 #165217fuling wrote:Då finns det olika 4-bults Ronaler, mina står det ET40 på.citat:
breddar man 1″ utåt på originalfälgar får man ju då ET 19,6Nej, ET minskas med halva breddingen utåt pga att ET mäts från halva fäljbredden.
Sen har man ett problem med bredding innåt fram på 95/96 pga att däcken tar i hjulhusen fram. Det behövs inte mycket om jag kommer ihåg rätt.
Hmm Dick.
Om man antar 1310 mellan naven std och 1330 så kommer man tillräckligt rätt. Rästen kan man borse ifrån.Har tänkt och räknat fel,
breddar man 1,5″ utåt får man ju då ET 26 var det jag skulle skriva.
Mätt på en småland är ET25
mvh
Truls
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.