Spårvidder, ET-mått etc en gång för alla

Forum / Övrigt / SSR / Spårvidder, ET-mått etc en gång för alla

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 28, 2010 kl. 19:38 #165182

      Tack tack! Flera bra svar.

      Angående mätning av spårvidd:
      Det som är angivet i Saabs egna papper kan ju knappast vara uppmätta värden med en massa felkällor inblandade, utan det måste ju vara beräknade värden med snittvärden eller maxtoleranser? Eller är dessa värden tagna under typbesiktning av bilmodellen av nån sned gubbe på Statliga Bilprovningen med glappt måttband? Mnja… Jag lutar nog åt att det borde vara Saabs beräknade värden från konstruktionen från början. Isåfall: Har man ändrat på något och när?

      Sen att mäta från nav till nav måste alltid gälla anläggningsytan för fälgen, eller hur? Då borde det väl vara på nederkant av navet vid normal camber det är intressant i en tabell OCH vid normal höjd på bilen. Jag vill samla normalfallen i en tabell och sedan kan man lägga till specialfallen vad som händer när man sänker bilen, byter däcksprofil, etc etc.

        november 28, 2010 kl. 20:00 #165186

        Då finns det olika 4-bults Ronaler, mina står det ET40 på.

        citat:
        breddar man 1″ utåt på originalfälgar får man ju då ET 19,6

        Nej, ET minskas med halva breddingen utåt pga att ET mäts från halva fäljbredden.

        Sen har man ett problem med bredding innåt fram på 95/96 pga att däcken tar i hjulhusen fram. Det behövs inte mycket om jag kommer ihåg rätt.

        Hmm Dick.
        Om man antar 1310 mellan naven std och 1330 så kommer man tillräckligt rätt. Rästen kan man borse ifrån.

          november 28, 2010 kl. 20:36 #165191

          Bra topic :wiiiiiieeeehhhhaaww:

          Men jag har då aldrig sett ronaler till 99/900-87 med et 35… utan de jag har sett har har et 40 och samtliga andra original fälgarna till og 900 tom årsmod 1987 brukar ha en et på 40-45..

          Jag fortsätter kompletera tråden med 6,5×16 aero fälg till 9000, har et 27…

          Mvh Lars-O.

          fuling wrote:
          Då finns det olika 4-bults Ronaler, mina står det ET40 på.

          citat:
          breddar man 1″ utåt på originalfälgar får man ju då ET 19,6

          Nej, ET minskas med halva breddingen utåt pga att ET mäts från halva fäljbredden.

          Sen har man ett problem med bredding innåt fram på 95/96 pga att däcken tar i hjulhusen fram. Det behövs inte mycket om jag kommer ihåg rätt.

          Hmm Dick.
          Om man antar 1310 mellan naven std och 1330 så kommer man tillräckligt rätt. Rästen kan man borse ifrån.

            november 28, 2010 kl. 21:09 #165197

            GB fälgen 99/900 har ET 38

              november 28, 2010 kl. 21:56 #165206

              Jag vet inte om svaret var riktat emot mig?.. isåfall vill jag förklara mig.. Med GB fälgen menar du fälgen som heter just GB? vissa vill ju kalla Silver spoke (ronalerna) för just GB fälgar och de är ingen original alufälg, vilka jag nämner ovan..

              Mvh Lars-O.

              saabfjollen wrote:
              GB fälgen 99/900 har ET 38
                november 28, 2010 kl. 22:04 #165207

                Det var bara lite bra att veta info för den fälgen ses ibland på 96/95:or

                  november 28, 2010 kl. 22:16 #165209

                  .

                    november 29, 2010 kl. 12:21 #165214

                    Gjorde en snabb sammanställning av vad vi hittat i denna tråd och XP-manualen igår kväll. Hjälp till att fylla på….

                      november 29, 2010 kl. 15:58 #165217
                      fuling wrote:
                      Då finns det olika 4-bults Ronaler, mina står det ET40 på.

                      citat:
                      breddar man 1″ utåt på originalfälgar får man ju då ET 19,6

                      Nej, ET minskas med halva breddingen utåt pga att ET mäts från halva fäljbredden.

                      Sen har man ett problem med bredding innåt fram på 95/96 pga att däcken tar i hjulhusen fram. Det behövs inte mycket om jag kommer ihåg rätt.

                      Hmm Dick.
                      Om man antar 1310 mellan naven std och 1330 så kommer man tillräckligt rätt. Rästen kan man borse ifrån.

                      Har tänkt och räknat fel,

                      breddar man 1,5″ utåt får man ju då ET 26 var det jag skulle skriva.

                      Mätt på en småland är ET25

                      mvh

                      Truls

                        november 29, 2010 kl. 16:45 #165218

                        Nyttig länk

                        http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx

                          november 29, 2010 kl. 20:16 #165225

                          Hade varit fantastiskt om detta kunde kompletteras med bilder och läggas i FAQ. Bra jobbat hittills!

                          K-G

                          Saab 99 1969, 1970
                          Saab 90 1985
                          Saab 9000 Aero 1996
                          Opel Manta A 1972

                            november 29, 2010 kl. 20:22 #165227
                            Lars-Erik wrote:

                            och en till:

                            http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html

                              november 30, 2010 kl. 06:23 #165234

                              Dick:
                              Om jag inte är ute o åker cyckel så
                              4″ 2T o V4 fälja har ET45
                              4,5″ senare V4 fälj har ET39 (bräddning utåt, detta borde gälla sonett plåt fäljar också)

                              4-bult Ronal väger 6,8kg

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.