spjällägesgivare

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / spjällägesgivare

  • Författare
    Inlägg
    • april 15, 2015 kl. 20:11 #235697

      Tjabba tjernamorrs!

      Har under dagen konstaterat att spjällägesgivaren är paj på min bil.
      Kollade klubben och speedparts efter delen och hittade 3 som stämmer enl årsmodell men dom ser inte likadan ut.
      Är de nytillverkat med annan design eller är dom till bosch?

      Bilen är en 900s -90 med lucas. Givaren är rund och gutet nr är 228SA ,samt tryckta siffror 7816IA, 74B672, 21990

      Går nån av dessa att använda

      Första och sista verkar vara samma.

      http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000-85-98/elektriskt/givare-och-sensorer/spjallagesgivare/1001612.html

      http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-94-98/elektriskt/givare-och-sensorer/spjalllagesgivare/107195_8857195.html

      https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html?product_id=1178&category_id=22

      20150415_195748

        april 15, 2015 kl. 21:40 #235770

        Den första du länkar till från speedparts är till både 9000 & og900 och 9000 använde sig aldrig av Lucas (0280120300 är Bosch Spjällägesgivare iaf).
        Nummer 2 från Speedparts är till bilar med Trionic 5 samt og900 2.1L som använder sig av samma TPS så den vet jag att den inte kommer passa.
        Den från saabklubbens webshop är jag osäker på men årtalen 84-93 tycker jag luktar misstänkt likt Bosch men någon annan får gärna rätta mig! 🙂

        Om du inte har jättebråttom så kan jag ha någon Lucas-givare över sen jag T5 konverterade min og900 samt skrotade ner en annan. Jag kan kolla imorgonkväll eller på fredag och hittar jag den så är den free of charge.

        /Anton

          april 15, 2015 kl. 22:57 #235962

          Jag vill minnas att Boschen är en trelägesgivare, stängd/öppen/Max. Lucas däremot en slags vinkelgivare där Ohmvärdet ändras ju mer vinkeln öppnar. Mao så bör det vara rätt typ och inget från 9000 etc torde funka. Du får leta upp en Lucas ersättare skulle jag säga…. Kanske nån mer kan bekräfta?

            april 16, 2015 kl. 08:52 #236355

            har du lucas insprutning så är det lucas givare och du lär således ha en likadan. Ingen av de du länkat till är alltså korrekt. Däremot som redan nämnts så kan de ju ha helt olika karakteristik så har du mätt upp den måste du såklart ha spec på just en lucas givare och inte en bosch.
            Bara så att du inte dömt ut den i förhand alltså.

              april 16, 2015 kl. 09:13 #236372

              okey va lite som ja mistänkte då 🙂 Du får gärna kika Anton ifa du har någon liggandes, hade man fått fart på bilen igen.

              Tackar för svaren !

                april 16, 2015 kl. 09:45 #236373

                Jag får hålla med stefan ovan – hur säker är du på att den är paj?

                  april 16, 2015 kl. 15:43 #236468

                  min brukis är också en 900 turbo med lucas, så tog givaren från den och testade 🙂

                    april 19, 2015 kl. 00:35 #245107

                    Satt å kolla runt lite här på nätet under kvällskvisten.
                    Nån av er som känner till denna givare, har bosch gjort en som man kan använda till lucas eller?

                    Bosch Throttle Position Sensor
                    86-90 Saab 900 2.0L 16-Valve B202I W/o Lucas Inj. System
                    on throttle shaft
                    0 280 120 300 Throttle Position Sensor

                    Read more: http://www.redlinemotive.com/replacement/saab/throttlepositionsensor.asp#ixzz3XhcCWtlE

                      april 19, 2015 kl. 10:42 #245464

                      Det är väl ingen hemlis att de stora tillverkarna ”lånade” delar av varandra; billigare än att konstruera själva…

                      Och det är inte första gången jag hör att Lucas och Bosch hade ihop det!

                      Du får väl chansa, om inte annat!

                      Lycka till!

                      Johannes

                      Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                        april 19, 2015 kl. 12:54 #245843

                        W/O = Without…. Skulle inte gissa den är rätt. Lucas fanns bara 90 till 93 dessutom.

                          april 22, 2015 kl. 09:28 #255183

                          Jag hittade bara en spjällgivare och den var sprucken där axeln ska sitta. Får jag tag i någon annan så hör jag av mig!
                          Annars är det nog beg som gäller, tror inte jag sett nya till salu någonstans.

                            april 27, 2015 kl. 09:16 #270448

                            okey Tack för du tog dig tid å kolla 🙂

                              Anonym
                              april 27, 2015 kl. 16:49 #270934

                              Hej.

                              Jag har ett par stycken på lager –
                              och 1 kan jag gott undvara 🙂

                              Denna har sutit på fd donatorbil som jag själv kört med.

                              okey Tack för du tog dig tid å kolla :)

                                april 27, 2015 kl. 18:52 #270973

                                låter fint!

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.