spökig 900 s 91

Forum Modellspecifika forum OG900 spökig 900 s 91

Detta ämne innehåller 14 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-19 17:29.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21726

    ake svantesson
    Deltagare

    har fått lite skumma fel på min lågtryckare 900..
    då man kör runt 100 så kommer det fram spökljud,,låter som
    tjut å skrik…vaccumslangar ?? låter från huvudbromcylinderplats ungefär…

    sen så idag så åkte jag till gbg å check engine tänds,,bilens tappar tomgång..stannar går ej att få gång..endast på full gas..bilen startar går på 3 låter sur.efter det är tomgången 2500 – 3000 varv i göteborg var det + grader….
    startar å stannar den några gånger..får den att gå..
    men check engine tänds å slocknar,,,håller på så tills norrsidan alingsås ..då blir det minus..bilen går utan problem..ingen check engine lampa…tomgång normal–nån som har nån ide??mvh Åke

    #153819

    johan josefsson
    Deltagare

    Låter som om bilen är norrlandskörd! 🙂

    Kan det vara ett fuktproblem kanske?

    #153822

    ake svantesson
    Deltagare

    nej levt sitt liv runt Thn ..*ler*

    #153828

    staffanv
    Deltagare

    Håller turbon på att skära?

    #153844

    torzan
    Deltagare

    testa att dra ur kontakte till luftmassemätaren för att se om den ändrar sig, det ska gå i grundläge ”limp-mode” då. gissar på att du har felet där, alt dålig fördelare…

    #153856

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Sura Lamdasonder. Detta gissar jag.

    Hade matsvarande problem med en 9000i, för några år sedan.

    Den gick endast att köra iväg med fullgas & gick rent endast på höga varv. (hopplös att köra. jävla kängru, helt enkelt) (Check enginelampan lös upp i pictogramet)

    Jag bytte tändkabelsatsen, för att vara säker & sedan körde jag den riktigt långt genom streckkörning, så allt skulle bli torrt.

    Trot eller ej. Felet kom inte tillbaka. (inte i min ägo iallafall)

    #153868

    ake svantesson
    Deltagare

    ok tack för era svar..
    jag ska kolla på detta i morgon..är det nån som kan beskriva för mig hur man kollar blinkningarna i instrumentbrädan på felkod…
    jag tänkte bygga mig en sån strömbrytare å kolla felkoden..men är osäker på så man ser skillnad på långa å korta blinkningar…å om man bara har typ en chans å se det…å sen är minnet rensat,…eller om man kan göra om detta..
    kollade på google igår å fick upp felkoder för Lh 2.4 å det är väl den som sitter på min 91a.
    idag från jobbet hade jag ingen tomgång alls..den dog om jag släppte gas..men efter att ha stått en minut så kom tomgången tillbaks.man fikk hjälpa den att acklimatisera sig..
    mvh Åke

    #153875

    torzan
    Deltagare

    Den här följde jag med min 91a http://popeye.rty.nu/2002/felkoder.htm
    Det är lätt att se skillnad mellan långa och korta. Felkoderna är kvar i minnet fram till att man raderar dom. De fel jag hade var syresensor (lambdasensor) och lufmassemätare.

    #153891

    johan josefsson
    Deltagare

    Det sitter väl Lucas på din 900s?

    #153900

    ake svantesson
    Deltagare

    japp stämmer bra
    lucas på min ..

    #153901

    ake svantesson
    Deltagare

    innebär det att felkoder inte funkar eller vad?
    mvh `Åke

    #153903

    johan josefsson
    Deltagare

    Det borde vara andra felkoder än dom bosch har. Men jag vet inte. Det känns bara som att sannolikheten att 2 konkurrenter använder samma saker är liten.

    #153904

    bovy
    Deltagare

    Hej.
    Det finns bara tre saker som tänder Check Engine-lampan på Lucas CU 14.1. Det är temperaturgivare, signal felaktig ; Luftmassemätare, signal saknas/funktion felaktig, bilen går på nödkörningsfunktion; Lambdasond, signal felaktig/förvärmning ur funktion.
    Det går utmärkt att köra med blink-koderna, annars funkar ISAT och Tech2 också bra om du har tillgång till det. Behöver du mer hjälp med kodernas betydelse så kan du höra av dig (Lucas har egna koder).

    http://www.900klubben.com/phpbb2/viewtopic.php?p=73988#73988

    Edit: Länk

    Mvh Martin

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #164828

    rask
    Deltagare

    Hur gick det?

    #164832

    ake svantesson
    Deltagare

    bilen går som en klocka igen…
    började med att byta givaren på insuget,, bilen var saamma efter det…luftmassemätaren,..
    gick ok i 2 veckor sen kom det tillbaka..så det avr inte heller felet, tillslut lambdan,
    ohm mätte den å den visade fel värde. å satte i en annan .
    å nu har bilen gått som ett urverk 1 år till ..
    tack för hjälpen
    mvh åke

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng