spökig 900 s 91

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / spökig 900 s 91

• Författare

har fått lite skumma fel på min lågtryckare 900..
      då man kör runt 100 så kommer det fram spökljud,,låter som
      tjut å skrik…vaccumslangar ?? låter från huvudbromcylinderplats ungefär…

sen så idag så åkte jag till gbg å check engine tänds,,bilens tappar tomgång..stannar går ej att få gång..endast på full gas..bilen startar går på 3 låter sur.efter det är tomgången 2500 – 3000 varv i göteborg var det + grader….
      startar å stannar den några gånger..får den att gå..
      men check engine tänds å slocknar,,,håller på så tills norrsidan alingsås ..då blir det minus..bilen går utan problem..ingen check engine lampa…tomgång normal–nån som har nån ide??mvh Åke

februari 25, 2010 kl. 21:58 #153819

Låter som om bilen är norrlandskörd! 🙂

Kan det vara ett fuktproblem kanske?

februari 25, 2010 kl. 22:31 #153822

nej levt sitt liv runt Thn ..*ler*

februari 26, 2010 kl. 00:26 #153828

Håller turbon på att skära?

februari 26, 2010 kl. 10:01 #153844

testa att dra ur kontakte till luftmassemätaren för att se om den ändrar sig, det ska gå i grundläge ”limp-mode” då. gissar på att du har felet där, alt dålig fördelare…

februari 26, 2010 kl. 15:50 #153856

Sura Lamdasonder. Detta gissar jag.

Hade matsvarande problem med en 9000i, för några år sedan.

Den gick endast att köra iväg med fullgas & gick rent endast på höga varv. (hopplös att köra. jävla kängru, helt enkelt) (Check enginelampan lös upp i pictogramet)

Jag bytte tändkabelsatsen, för att vara säker & sedan körde jag den riktigt långt genom streckkörning, så allt skulle bli torrt.

Trot eller ej. Felet kom inte tillbaka. (inte i min ägo iallafall)

februari 26, 2010 kl. 18:56 #153868

ok tack för era svar..
                  jag ska kolla på detta i morgon..är det nån som kan beskriva för mig hur man kollar blinkningarna i instrumentbrädan på felkod…
                  jag tänkte bygga mig en sån strömbrytare å kolla felkoden..men är osäker på så man ser skillnad på långa å korta blinkningar…å om man bara har typ en chans å se det…å sen är minnet rensat,…eller om man kan göra om detta..
                  kollade på google igår å fick upp felkoder för Lh 2.4 å det är väl den som sitter på min 91a.
                  idag från jobbet hade jag ingen tomgång alls..den dog om jag släppte gas..men efter att ha stått en minut så kom tomgången tillbaks.man fikk hjälpa den att acklimatisera sig..
                  mvh Åke

februari 26, 2010 kl. 20:10 #153875

Den här följde jag med min 91a http://popeye.rty.nu/2002/felkoder.htm
                    Det är lätt att se skillnad mellan långa och korta. Felkoderna är kvar i minnet fram till att man raderar dom. De fel jag hade var syresensor (lambdasensor) och lufmassemätare.

februari 26, 2010 kl. 20:55 #153891

Det sitter väl Lucas på din 900s?

februari 27, 2010 kl. 04:55 #153900

japp stämmer bra
                        lucas på min ..

februari 27, 2010 kl. 04:56 #153901

innebär det att felkoder inte funkar eller vad?
                          mvh `Åke

februari 27, 2010 kl. 08:17 #153903

Det borde vara andra felkoder än dom bosch har. Men jag vet inte. Det känns bara som att sannolikheten att 2 konkurrenter använder samma saker är liten.

februari 27, 2010 kl. 09:01 #153904

Hej.
                              Det finns bara tre saker som tänder Check Engine-lampan på Lucas CU 14.1. Det är temperaturgivare, signal felaktig ; Luftmassemätare, signal saknas/funktion felaktig, bilen går på nödkörningsfunktion; Lambdasond, signal felaktig/förvärmning ur funktion.
                              Det går utmärkt att köra med blink-koderna, annars funkar ISAT och Tech2 också bra om du har tillgång till det. Behöver du mer hjälp med kodernas betydelse så kan du höra av dig (Lucas har egna koder).

http://www.900klubben.com/phpbb2/viewtopic.php?p=73988#73988

Edit: Länk

Mvh Martin

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

november 19, 2010 kl. 14:51 #164828

Hur gick det?

november 19, 2010 kl. 17:29 #164832

bilen går som en klocka igen…
                                  började med att byta givaren på insuget,, bilen var saamma efter det…luftmassemätaren,..
                                  gick ok i 2 veckor sen kom det tillbaka..så det avr inte heller felet, tillslut lambdan,
                                  ohm mätte den å den visade fel värde. å satte i en annan .
                                  å nu har bilen gått som ett urverk 1 år till ..
                                  tack för hjälpen
                                  mvh åke

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.