Spridare & Bränslepump Förslag? – og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Spridare & Bränslepump Förslag? – og900

Detta ämne innehåller 19 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-26 07:45.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24838

    top
    Deltagare

    Halloj,

    Håller på att uppgraderar bränslesystemet och skulle vilja ha lite rek. på pump samt spridare som flödar bättre för en rimlig peng?
    Har precis dragit stålomspunna bränsleslangar samt 3.3 btr ännu iaf.

    Bilen är min og900 med t16 från -85 🙄

    Mvh

    #177879

    plankan
    Deltagare

    röda 431’or från saab 9000 ´tillsammans med ett Mats chip:

    ”Rockar” rätt bra på Bosch som du har på din bil 😎

    #177898

    top
    Deltagare

    @plankan wrote:

    röda 431’or från saab 9000 ´tillsammans med ett Mats chip:

    ”Rockar” rätt bra på Bosch som du har på din bil 😎

    Vart vänder man sig för ”Mats chip” då? 🙂

    #177900

    Beeos
    Deltagare

    @top wrote:

    @plankan wrote:

    röda 431’or från saab 9000 ´tillsammans med ett Mats chip:

    ”Rockar” rätt bra på Bosch som du har på din bil 😎

    Vart vänder man sig för ”Mats chip” då? 🙂

    Han håller till på STCS forum.
    Där kallar han sig 2984

    Kör själv med ”mats chip” vilket funkar bra.

    #177901

    top
    Deltagare

    Okej, skickade iväg ett pm till honom.

    lite offtopic: men funkar de att ta spridarbryggan från en nyare 9000, eller skiljer de mellan dem och gamla og900?
    har nämligen en ”nuke fuelrail” över till en nyare 9000.

    #177903

    plankan
    Deltagare

    @top wrote:

    Okej, skickade iväg ett pm till honom.

    lite offtopic: men funkar de att ta spridarbryggan från en nyare 9000, eller skiljer de mellan dem och gamla og900?
    har nämligen en ”nuke fuelrail” över till en nyare 9000.

    Det lär nog inte fungera utan modifiering.
    Dock är 431 bolt-on på OG 900

    #177902

    top
    Deltagare

    okej, får bli att leta upp 431or då 🙂

    #177936

    top
    Deltagare

    Fick tag i ”ChipMats” iaf men han tyckte jag skulle byta kamaxlar eftersom jag skulle köra med 431or på en -85a ? 😕

    #177938

    M.Broberg
    Deltagare

    @top wrote:

    Fick tag i ”ChipMats” iaf men han tyckte jag skulle byta kamaxlar eftersom jag skulle köra med 431or på en -85a ? 😕

    84-85 har cp kammar, slöare än en smörkniv faktiskt.. att byta kammar till -88ans T16 kammar är inget negativt, tvärto.. ett bra snäpp vassare än orginal.

    på 900aero.com undet tech -> camshaft finns mer data ang kamaxlar.

    #177939

    top
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @top wrote:

    Fick tag i ”ChipMats” iaf men han tyckte jag skulle byta kamaxlar eftersom jag skulle köra med 431or på en -85a ? 😕

    84-85 har cp kammar, slöare än en smörkniv faktiskt.. att byta kammar till -88ans T16 kammar är inget negativt, tvärto.. ett bra snäpp vassare än orginal.

    på 900aero.com undet tech -> camshaft finns mer data ang kamaxlar.

    Okej 🙂

    #177970

    Simon
    Deltagare

    @beeos wrote:

    Han håller till på STCS forum.
    Där kallar han sig 2984

    Kör själv med ”mats chip” vilket funkar bra.

    Tackar! Detta sparar vi för framtida behov! 😀

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #177972

    longjohn61
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @top wrote:

    Fick tag i ”ChipMats” iaf men han tyckte jag skulle byta kamaxlar eftersom jag skulle köra med 431or på en -85a ? 😕

    84-85 har cp kammar, slöare än en smörkniv faktiskt.. att byta kammar till -88ans T16 kammar är inget negativt, tvärto.. ett bra snäpp vassare än orginal.

    på 900aero.com undet tech -> camshaft finns mer data ang kamaxlar.

    Kapar tråden lite. Har 86ans T16 samma kammar eller är det från 88a och upp? Och hur är det med 2.1 topp och kammar då ❓

    Mvh Nisse

    #177976

    M.Broberg
    Deltagare


    Hoppas detta hjälper, kolla den nedre listan för vilken kamaxel du har och den övre för datan ang denna. Datan snodd från 900aero.com, där kan du söka enklare med ctrl+F ligger under tech -> camshafts. Där finns det ännu mer fakta.

    -84 och -85 har 2mm mindre lyft på varannann nock, denna strypningen sägs sitta i toppen på senare bilar och inte i kamaxlarna. För övrigt har dom tidiga t16 andra kolvar med större förbränningsrum och toppar med mindre förbränningsrum. Använder du en nyare topp och dom tidiga kolvarna får du ett kompressionsförhållande på 8,5:1 medans orginal ligger på 9,0:1.

    Med andra ord är 1985 års t16 motor förmodligen den bästa att trimma.

    #177890

    top
    Deltagare

    @M.broberg wrote:


    Hoppas detta hjälper, kolla den nedre listan för vilken kamaxel du har och den övre för datan ang denna. Datan snodd från 900aero.com, där kan du söka enklare med ctrl+F ligger under tech -> camshafts. Där finns det ännu mer fakta.

    -84 och -85 har 2mm mindre lyft på varannann nock, denna strypningen sägs sitta i toppen på senare bilar och inte i kamaxlarna. För övrigt har dom tidiga t16 andra kolvar med större förbränningsrum och toppar med mindre förbränningsrum. Använder du en nyare topp och dom tidiga kolvarna får du ett kompressionsförhållande på 8,5:1 medans orginal ligger på 9,0:1.

    Med andra ord är 1985 års t16 motor förmodligen den bästa att trimma.

    Så jag skulle kunna sätta på en 2.3 långtopp med 2.1 insug istället ifall jag ändå ska byta kamaxlar, för de lär ju ge mer?

    #177888

    plankan
    Deltagare

    @top wrote:

    Så jag skulle kunna sätta på en 2.3 långtopp med 2.1 insug istället ifall jag ändå ska byta kamaxlar, för de lär ju ge mer?

    Det beror lite på vilken 2.3 topp du plockar….

    Kom ihåg att många 9000 kör med DI och ofta finns uttaget till strömfördelaren inte på dom kamaxlarna

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng