Spridare & Bränslepump Förslag? – og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Spridare & Bränslepump Förslag? – og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Spridare & Bränslepump Förslag? – og900

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 6, 2010 at 17:06 #24838

      Halloj,

      Håller på att uppgraderar bränslesystemet och skulle vilja ha lite rek. på pump samt spridare som flödar bättre för en rimlig peng?
      Har precis dragit stålomspunna bränsleslangar samt 3.3 btr ännu iaf.

      Bilen är min og900 med t16 från -85 🙄

      Mvh

        oktober 6, 2010 at 17:43 #177879

        röda 431’or från saab 9000 ´tillsammans med ett Mats chip:

        “Rockar” rätt bra på Bosch som du har på din bil 😎

          oktober 6, 2010 at 20:16 #177898

          @plankan wrote:

          röda 431’or från saab 9000 ´tillsammans med ett Mats chip:

          “Rockar” rätt bra på Bosch som du har på din bil 😎

          Vart vänder man sig för “Mats chip” då? 🙂

            oktober 6, 2010 at 20:26 #177900

            @ToP wrote:

            @plankan wrote:

            röda 431’or från saab 9000 ´tillsammans med ett Mats chip:

            “Rockar” rätt bra på Bosch som du har på din bil 😎

            Vart vänder man sig för “Mats chip” då? 🙂

            Han håller till på STCS forum.
            Där kallar han sig 2984

            Kör själv med “mats chip” vilket funkar bra.

              oktober 6, 2010 at 20:42 #177901

              Okej, skickade iväg ett pm till honom.

              lite offtopic: men funkar de att ta spridarbryggan från en nyare 9000, eller skiljer de mellan dem och gamla og900?
              har nämligen en “nuke fuelrail” över till en nyare 9000.

                oktober 6, 2010 at 20:53 #177903

                @ToP wrote:

                Okej, skickade iväg ett pm till honom.

                lite offtopic: men funkar de att ta spridarbryggan från en nyare 9000, eller skiljer de mellan dem och gamla og900?
                har nämligen en “nuke fuelrail” över till en nyare 9000.

                Det lär nog inte fungera utan modifiering.
                Dock är 431 bolt-on på OG 900

                  oktober 6, 2010 at 21:00 #177902

                  okej, får bli att leta upp 431or då 🙂

                    oktober 7, 2010 at 21:19 #177936

                    Fick tag i “ChipMats” iaf men han tyckte jag skulle byta kamaxlar eftersom jag skulle köra med 431or på en -85a ? 😕

                      oktober 7, 2010 at 21:31 #177938

                      @ToP wrote:

                      Fick tag i “ChipMats” iaf men han tyckte jag skulle byta kamaxlar eftersom jag skulle köra med 431or på en -85a ? 😕

                      84-85 har cp kammar, slöare än en smörkniv faktiskt.. att byta kammar till -88ans T16 kammar är inget negativt, tvärto.. ett bra snäpp vassare än orginal.

                      på 900aero.com undet tech -> camshaft finns mer data ang kamaxlar.

                        oktober 7, 2010 at 21:58 #177939

                        @M.broberg wrote:

                        @ToP wrote:

                        Fick tag i “ChipMats” iaf men han tyckte jag skulle byta kamaxlar eftersom jag skulle köra med 431or på en -85a ? 😕

                        84-85 har cp kammar, slöare än en smörkniv faktiskt.. att byta kammar till -88ans T16 kammar är inget negativt, tvärto.. ett bra snäpp vassare än orginal.

                        på 900aero.com undet tech -> camshaft finns mer data ang kamaxlar.

                        Okej 🙂

                          oktober 8, 2010 at 16:30 #177970

                          @Beeos wrote:

                          Han håller till på STCS forum.
                          Där kallar han sig 2984

                          Kör själv med “mats chip” vilket funkar bra.

                          Tackar! Detta sparar vi för framtida behov! 😀

                          Saab 96 -62
                          Saab 96 V4 -75
                          Saab 9000 Kombi -91
                          Saab 900 T16 -92

                            oktober 8, 2010 at 16:57 #177972

                            @M.broberg wrote:

                            @ToP wrote:

                            Fick tag i “ChipMats” iaf men han tyckte jag skulle byta kamaxlar eftersom jag skulle köra med 431or på en -85a ? 😕

                            84-85 har cp kammar, slöare än en smörkniv faktiskt.. att byta kammar till -88ans T16 kammar är inget negativt, tvärto.. ett bra snäpp vassare än orginal.

                            på 900aero.com undet tech -> camshaft finns mer data ang kamaxlar.

                            Kapar tråden lite. Har 86ans T16 samma kammar eller är det från 88a och upp? Och hur är det med 2.1 topp och kammar då ❓

                            Mvh Nisse

                              oktober 8, 2010 at 17:50 #177976


                              Hoppas detta hjälper, kolla den nedre listan för vilken kamaxel du har och den övre för datan ang denna. Datan snodd från 900aero.com, där kan du söka enklare med ctrl+F ligger under tech -> camshafts. Där finns det ännu mer fakta.

                              -84 och -85 har 2mm mindre lyft på varannann nock, denna strypningen sägs sitta i toppen på senare bilar och inte i kamaxlarna. För övrigt har dom tidiga t16 andra kolvar med större förbränningsrum och toppar med mindre förbränningsrum. Använder du en nyare topp och dom tidiga kolvarna får du ett kompressionsförhållande på 8,5:1 medans orginal ligger på 9,0:1.

                              Med andra ord är 1985 års t16 motor förmodligen den bästa att trimma.

                                oktober 8, 2010 at 18:23 #177890

                                @M.broberg wrote:


                                Hoppas detta hjälper, kolla den nedre listan för vilken kamaxel du har och den övre för datan ang denna. Datan snodd från 900aero.com, där kan du söka enklare med ctrl+F ligger under tech -> camshafts. Där finns det ännu mer fakta.

                                -84 och -85 har 2mm mindre lyft på varannann nock, denna strypningen sägs sitta i toppen på senare bilar och inte i kamaxlarna. För övrigt har dom tidiga t16 andra kolvar med större förbränningsrum och toppar med mindre förbränningsrum. Använder du en nyare topp och dom tidiga kolvarna får du ett kompressionsförhållande på 8,5:1 medans orginal ligger på 9,0:1.

                                Med andra ord är 1985 års t16 motor förmodligen den bästa att trimma.

                                Så jag skulle kunna sätta på en 2.3 långtopp med 2.1 insug istället ifall jag ändå ska byta kamaxlar, för de lär ju ge mer?

                                  oktober 8, 2010 at 18:36 #177888

                                  @ToP wrote:

                                  Så jag skulle kunna sätta på en 2.3 långtopp med 2.1 insug istället ifall jag ändå ska byta kamaxlar, för de lär ju ge mer?

                                  Det beror lite på vilken 2.3 topp du plockar….

                                  Kom ihåg att många 9000 kör med DI och ofta finns uttaget till strömfördelaren inte på dom kamaxlarna

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.