Spridare & Bränslepump Förslag? – og900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Spridare & Bränslepump Förslag? – og900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Spridare & Bränslepump Förslag? – og900
- Detta ämne har 19 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2010-10-26 07:45 av icecream.
-
FörfattareInlägg
-
@ToP wrote:
Okej, skickade iväg ett pm till honom.
lite offtopic: men funkar de att ta spridarbryggan från en nyare 9000, eller skiljer de mellan dem och gamla og900?
har nämligen en “nuke fuelrail” över till en nyare 9000.Det lär nog inte fungera utan modifiering.
Dock är 431 bolt-on på OG 900@ToP wrote:
Fick tag i “ChipMats” iaf men han tyckte jag skulle byta kamaxlar eftersom jag skulle köra med 431or på en -85a ? 😕
84-85 har cp kammar, slöare än en smörkniv faktiskt.. att byta kammar till -88ans T16 kammar är inget negativt, tvärto.. ett bra snäpp vassare än orginal.
på 900aero.com undet tech -> camshaft finns mer data ang kamaxlar.
@M.broberg wrote:
@ToP wrote:
Fick tag i “ChipMats” iaf men han tyckte jag skulle byta kamaxlar eftersom jag skulle köra med 431or på en -85a ? 😕
84-85 har cp kammar, slöare än en smörkniv faktiskt.. att byta kammar till -88ans T16 kammar är inget negativt, tvärto.. ett bra snäpp vassare än orginal.
på 900aero.com undet tech -> camshaft finns mer data ang kamaxlar.
Okej 🙂
oktober 8, 2010 at 16:57 #177972@M.broberg wrote:
@ToP wrote:
Fick tag i “ChipMats” iaf men han tyckte jag skulle byta kamaxlar eftersom jag skulle köra med 431or på en -85a ? 😕
84-85 har cp kammar, slöare än en smörkniv faktiskt.. att byta kammar till -88ans T16 kammar är inget negativt, tvärto.. ett bra snäpp vassare än orginal.
på 900aero.com undet tech -> camshaft finns mer data ang kamaxlar.
Kapar tråden lite. Har 86ans T16 samma kammar eller är det från 88a och upp? Och hur är det med 2.1 topp och kammar då ❓
Mvh Nisse
Hoppas detta hjälper, kolla den nedre listan för vilken kamaxel du har och den övre för datan ang denna. Datan snodd från 900aero.com, där kan du söka enklare med ctrl+F ligger under tech -> camshafts. Där finns det ännu mer fakta.-84 och -85 har 2mm mindre lyft på varannann nock, denna strypningen sägs sitta i toppen på senare bilar och inte i kamaxlarna. För övrigt har dom tidiga t16 andra kolvar med större förbränningsrum och toppar med mindre förbränningsrum. Använder du en nyare topp och dom tidiga kolvarna får du ett kompressionsförhållande på 8,5:1 medans orginal ligger på 9,0:1.
Med andra ord är 1985 års t16 motor förmodligen den bästa att trimma.
@M.broberg wrote:
Hoppas detta hjälper, kolla den nedre listan för vilken kamaxel du har och den övre för datan ang denna. Datan snodd från 900aero.com, där kan du söka enklare med ctrl+F ligger under tech -> camshafts. Där finns det ännu mer fakta.-84 och -85 har 2mm mindre lyft på varannann nock, denna strypningen sägs sitta i toppen på senare bilar och inte i kamaxlarna. För övrigt har dom tidiga t16 andra kolvar med större förbränningsrum och toppar med mindre förbränningsrum. Använder du en nyare topp och dom tidiga kolvarna får du ett kompressionsförhållande på 8,5:1 medans orginal ligger på 9,0:1.
Med andra ord är 1985 års t16 motor förmodligen den bästa att trimma.
Så jag skulle kunna sätta på en 2.3 långtopp med 2.1 insug istället ifall jag ändå ska byta kamaxlar, för de lär ju ge mer?
@ToP wrote:
Så jag skulle kunna sätta på en 2.3 långtopp med 2.1 insug istället ifall jag ändå ska byta kamaxlar, för de lär ju ge mer?
Det beror lite på vilken 2.3 topp du plockar….
Kom ihåg att många 9000 kör med DI och ofta finns uttaget till strömfördelaren inte på dom kamaxlarna
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.