Startproblem 96-60 (startmotor tänder ej alltid)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Startproblem 96-60 (startmotor tänder ej alltid)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Startproblem 96-60 (startmotor tänder ej alltid)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 18, 2004 at 16:56 #10571

      Hej.
      Någon som vet vad det kan bero på att startmotorn i min 96-60 inte alltid får fart?
      Den har varit avställd under en längre period. Nu ska jag hämta den om någon vecka för att köra till besiktning.
      Finns det något “vanligt” fel som jag kan förbereda mig på ?

      Alltså, man får dra i viren ganska många gånger innan startmotorn får ström/snurrar. Jag har ännu inte gjort någon felsökning själv då bilen finns en bra bit bort.

      mvh Mats

        maj 18, 2004 at 18:48 #74991

        Några tips i felsökandet:

        Kolla först att vajern inte är för slak! Om OK, kolla den elektriska anslutningen till startmotorn så att den inte är glapp. Jag förutsötter att du har OK batteri. Om solenoiden slår till, men startmotorn inte vill gå runt kan kolen behöva bytas.

          maj 18, 2004 at 20:00 #74992

          S-A, blir startegenskaperna sämre med Tudor eller Varta?
          “Jag förutsötter att du har OK batteri” (Sic!)

            maj 18, 2004 at 20:34 #74993

            Jo Du Martin,

            Jag “förutsötter” givetvis ett batteri från tiden när det begav sig Men … då blir det inte mycke “mos” till startmotorn

            Jag har haft liknande problem med “Miss Piggy”, när jag provat olika motorer. Dvs att vajern blivit för slak. Överväger att slutligen skruva dit en startmotor med elektriskt manövrerad solenoid. Lite racing du vet, med strömbrytare för bränslepump och stor röd knapp för startmotor

            Har just börjat rivat ut motor och låda för att montera skivbromsar o 4-växlat. Bak har jag redan monterat “moderna” V4-bromsar. Allt för att få samma “stuk” som på min Sonett. Enklare då att ligga med reservdelar :rolleyes:
            Se´n återstår att dra nya bromsrör. Återkommer i framåtskridandet!

              maj 18, 2004 at 22:07 #74994

              Med glimten i ögat. Ser fram emot fortsatta rapporter!

              Min 92:a är bråkig med startmotorn emellanåt. Batteriet är friskt, jag har kollat upp startmotorkontakten och jordförbindelser och säkerställt bra kontakt. Lik f-b drar startmotorn oftast runt med, låt säga 0,5 Hz, innan den efter ett tag börjar dra runt veven med mer normala startvarvtal.

              Börjar misstänka att startmotorn behöver en översyn hos proffs. Någon som kan rekommendera en bra bilel-firma i Uppsala med omnejd?

                maj 18, 2004 at 22:23 #74995

                Martin!
                När jag renoverade sonens 96 `64 tog jag isär startmotorn helt. Jag har en liten svarv i källaren. Satte upp “innanmätet” och svarvade försiktigt rent “kollektorbanorna” (heter det så).
                Den startmotorn blev sedan “prima”, när jag satte ihop den. Kolen var så bra att jag inte behövde byta.

                  maj 19, 2004 at 02:13 #74996

                  Hävarmen på dragstartmotorn måste påverka sollenoidens manöverknapp så denna absolut går i botten. Annars släpper den taget om startkransen efter några få varv. Lättaste sättet att konstatera det är att demontera wiren från hävarmen, och sedan göra några startförsök med handen. Använd ett bestämt, ganska hårt tryck på hävarmen, så du verkligen känner att knappen bottnar. Prova ett tiotal gånger med avslagen tändning. Sollenoiden går ju ändå eftersom den är mekaniskt påverkad. Men motorn tänder ju inte.

                  Under dessa försök ska den inte missa eller tappa kräm en enda gång, då är det ett invändigt fel.

                  Men verkar allt OK, är det bara wiren som måste justeras. Missa inte den viktiga returfjädern från hävarm till motorrumsgolv. Utan denna ligger startmotorn i även efter att motorn startat.

                  OBS. Den här provmetoden skall göras med avslagen tändning just av den anledningen.
                  Och håll den andra handen borta från den elaka
                  fläktvingen….. :rolleyes: / Matte R

                    maj 19, 2004 at 16:13 #74997

                    Tack för svaren.
                    Jag ska felsöka på måndag.
                    Den tänder väl ungefär en gång på tio “drag”. Kan det vara så att hantaget går i botten nät man drar ut det och wiren inte räcker till? Är det vad som menas med att kolla att wiren inte är för slak.

                    Batteriet är Tudor super power och två år gammalt.

                    Lägger in en bild för skoj skull. Hon har “sovit” sedan 1982 hos ett par saabfirmor i småland. Jag köpte henne i höstas och nu på måndag väntar besiktning som sagt. Nästan allt i bromsväg är nytt. Annars ingenting stort gjort med henne.

                    mvh Mats

                      maj 19, 2004 at 18:37 #74998

                      Jag hänger på här med ytterligare fundering. Min startmotor ( Bil: 93-1957, Motor 1964) ligger på lite grann hela tiden. Efter ett antal timmars justerande av wiren på själva armen kommer jag inte längre än att den antingen ligger på eller så “tar” det inte då jag drar i wiren innefrån kupen.
                      Är det jag som inte kan justera eller/och ska det vara väldigt krångligt, eller är startmotorn kass?
                      Tacksam för tips

                      MVH

                      Henric i Östersund

                        maj 24, 2004 at 15:10 #74999

                        Martin
                        Seveds bil o motor i Tierp är proffs på bilel.
                        Han har renoverat både generatorer o startmotorer åt mig tidigare. (iof till 99or men)
                        Bra snabbt och ganska billigt.

                          maj 24, 2004 at 16:27 #75000

                          Vill bara gratulera till en mycket fin bil! Hoppas du får ordning på den! Förresten: Hur gick besiktningen!?
                          ///Harald

                            maj 25, 2004 at 10:01 #75001

                            Nja, det gick sådär..
                            Min bes.man tyckte att dessa gamla bilar ska klara dagens krav med allt vad det innebär.
                            Han började faktiskt med att koppla in avgasvärdet, fast då kom en kollega till honom rusandes och sa -Det är ju en tvåtaktare, du har sönder maskinen :-).
                            Bromsvärdet bak skillde mellan hjulen. Han trampade allt vad han orkade och fick upp höger till 1.8. Vänster kom upp i 1.0. Hade han varit lite snäll/smart hade han slutat vil 1.2/1.0, men han tryckte på!

                            Blinkersspaken fastnade inte i övre läget – en 2:a.

                            Torkarna -2:a

                            parkeringslampa -2:a

                            Det blir en ombesiktning..
                            /Mats

                              maj 25, 2004 at 12:46 #75002

                              En surpuppa tydligen! Dom gånger jag har besiktigat gamla veteraner har jag möts av trevliga och förstående besiktingsmän. På sådana saker som du fick tvåor på kunde dom gott släppt igenom din bil.

                              Bromsarna skall man ju inte tulla på, med gamla trummisar har inte samma verkningsgrad som skivbromsar, så resultatet blir ett annat och bedömningsgraden skall ligga där förutsättningarna finns.

                              40 år gamla bilar kan rimligtvis inte leva upp till dagens krav.

                              Bakläxa till Bilprovningen i Helsingborg!

                                maj 25, 2004 at 13:19 #75003

                                Då är det inte bara i stockholmstrakten det finns besiktningsmän som vill kolla Avgaserna på två-smällan…KUL

                                  maj 25, 2004 at 17:12 #75004

                                  Generator service i Uppsala har renoverat en generator till mig en gång. Då fick jag betrela för delarna, men dom svarvade den gratis.
                                  Kommer inte ihåg om dom finns längre bara.

                                  //Micke

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.