Startproblem OG900, kan någon tipsa mig?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Startproblem OG900, kan någon tipsa mig?
- Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2026-08-24 01:03 av
saabcustom.
-
FörfattareInlägg
-
Hej, min 900 från 1982 med H- motor vill inte starta. Den har under en längre tid stått stilla efter att ha körts in i ett torrt kallgarage. Vilka fel kan uppstå på bilen när den inte har använts på längre tid?
Startmotorn har bra fart och bensin kommer fram. Jag har testat med att byta kondensator och tändspole, utan resultat. Gnista har jag svårt för att kolla då ingen själ finns i närheten.
Tacksam för hjälp
augusti 21, 2026 kl. 08:06 #530435Hej. Om det har varit möss i kallgaraget kan det vara värt att se över vakuumslangar. Mvh Bengt
augusti 21, 2026 kl. 11:03 #530442Du har bytt kondensator och tändspole, men brytarspetsarna har du inte bytt? Tändstift? Sällan det blir fel på en tändspole, bytt till rätt modell som är till bilar med brytarspetsar? Fördelarlock och rotor såg bra ut?
Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008Vakuumslangar är hela, fördelarlock och rotor ser relativt nya ut – ingen fukt, tändstift är nu bytta. Brytarspetsar är något slitna.
Jag mätte motståndet i tändkablarna och jämförde med en annan bil som startar men tyvärr har andra fel. På två fick jag inget mätvärde, de andra hade ung dubbelt så högt värde när jag kompenserar för kabelns längd. Jag lånade kablarna och gjorde startförsök. Omedelbart på andra försöket tände motorn till i en sekund och var därefter åter omöjlig att starta.
Nästan så jag tror Saaben upptäckte att de lånade kablarna kom från en Volvo!
Nu vet jag inte vad som återstår.
augusti 21, 2026 kl. 17:56 #530449Gammal bensin? Bensin är numera en färskvara. Men en bit på väg med felsökningen nu när den tände ett ögonblick med andra tändkablar. Lycka till. Mvh Bengt
augusti 22, 2026 kl. 01:30 #530454Ta ett kik på/i förgasaren. Motorer/förgasare som står ett tag har ibland en förmåga att gegga igen och få en vit utföllning i bensinen som sätter igen kanaler och munstycken.
Prova med startgas om du inte redan gjort det.
OBS, ha ett nytt förgasarmembran i beredskap. OM du lättar på ”locket” till förgasaren är det inte säkert att du får tillbaka det igen p.g.a. att (gummi-)membranet har svällt….
Du kan ju oxo testa med ny bensin från en flaska/dunk vid sidan först INNAN du ger dej på att tappa ur tanken.
Lycka till / Kenth
Hej!
Startgas är ett bra förspel. När min Familjeveteran 99L -73 DSF 172 stått stilla länge brukade jag lyfta på ”swampen” på insugningsröret och hälla ner en skvätt färsk bensin. Om gnista finns kommer motorn att skramla igång ett antal sekunder. Det fungerade alltid för mig. En av de sista gångerna innan jag började renovera DSF 172 så var det svårt att hålla liv i maskinen. Ett av felen var att bensipumpens packning ”runt klockan” läckte. Ett annat fel var att gummislangen vittrat i den osynliga delen där den är klämd mellan bagagerumsgolvet och tanken.
Lycka till
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicAVGASSMÄLL
Tack för alla genomtänkta tips som har kommit.
i em har jag kopplat bort bensintanken och ordnat matning från en glasburk med färsk bensin, men resultat uteblev. Så var det även efter att jag blåst stiften torra. Av en slump upptäckte jag att anslutningshylsan på de nya stiften inte var helt åtdragna. Jag drog åt dem, men bilen startade inte. Sen kom jag att tänka på att kondensatorn jordas genom fördelarhuset varför jag gjorde rent på kontaktytorna.
Jag tänkte detta får bli sista försöket. Omedelbart när jag slog till startmotorn fick jag en kraftig avgassmäll och en stor svart fläck på väggen bakom.
Är detta ett tecken på att jag har hittat felen? eller enbart en varning att jag har matat på med för mycket bensin? Bör jag låta bilen få ”sova” ett tag?
augusti 24, 2026 kl. 00:58 #530490Med en druckens envishet tycker jag att du ska kolla igenom förgasaren. Skruva isär och inspektera / rengör. Byt gummimembran och fyll på förgasarolja. Det senare är inte nödvändigt för att den ska starta men du kommer få en orolig tomgång….
En koll på att soppapumpen pumpar är inte heller fel.
/ Kenth
augusti 24, 2026 kl. 01:03 #530491Å, pumpen kan du kolla genom att skruva loss den och sen pumpa för hand på pumpstången. Pumpa lite av bensinen i din glasburk.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.