Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Startproblem, trots gnista och startgas!
- Detta ämne har 18 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2006-04-27 11:56 av .
- FörfattareInlägg
- 31 januari, 2006 kl. 18:51 #13771
olof mogren
DeltagareHejsan saabare! Jag har ett stort problem. Min 96V4 -79 har gått som en riktig pärla hela vintern (varav 5 veckor i norge med -18 grader i snitt), och varit varm och villig varje morgon. Nu när jag kom hem till Göteborg för ett par veckor sedan har det inte varit annat än problem. Luften är ju något helt annat här, men jag har inte kunnat sluta mig till att det är problemet.
Sedan en vecka tillbaka startar bilen över huvud taget inte. Mina något begränsade erfarenheter i kombination med mina vänner och även intresserade grannar har inte lyckats komma fram till vad problemet egentligen är.
Startmotorn går runt när man vrider om nyckeln, men den ger inte tendens till tändning. Tändstiften har gnista, alla fyra (de byttes för en månad sedan), och att döma av nivån i bränslefiltret så har jag också bensin. Alla tändkablar är mätta och ligger mellan 0,7 och 0,8 kOhm. Jag har provat med startkablar i kombination med startgas, men inget verkar fungera. Jag läste i följande trådar om liknande symptom och fick därifrån idén om att det kunde vara fel på kondensatorn. Idag har jag bytt kondensator och brytarspetsar, men den vill fortfarande inte.
V4 startproblem, Passagens forum
Startproblem vid fuktigt väder, Saabklubbens forumDet har varit minusgrader de senaste veckorna (ganska ovanligt häromkring). Kan detta bero på ispropp trots att den inte tänder med startgas? Kan det bero på felinställd tändning?
Skulle vara hemskt tacksam för hjälp! Jag börjar tappa lusten nu, och på torsdag är det parkeringsförbud där jag står, så egentligen måste jag få undan bilen tills dess.
31 januari, 2006 kl. 19:14 #92094johan josefsson
DeltagareHar du provat att bogsera igång den?
Ring om du behöver hjälp 0706-557524
31 januari, 2006 kl. 19:45 #92095olof mogren
DeltagareTack för snabbt svar, Johan. Jag har inte provat att bogsera igång den. Kan det fungera om man inte får den minsta tendens till tändning med startmotorn?
31 januari, 2006 kl. 20:13 #92096Martin
DeltagareFördelen med bogsering är att ”all” tillgänglig energi går till tändningen och man slipper spänningsfallet när startmotorn jobbar.
31 januari, 2006 kl. 21:47 #92097stefan
Deltagaredu skriver lite luddigt, har du gnista eller inte? Tänder den inte ens till när du använder startgas så kan du ju nästan vara övertygad om att den inte får gnista. Och särskilt när den nu gick som en klocka tidigare. Snurrar rotorn när du kör på startmotorn? Eftersom du mätt tändkablarna så har du nån form av mätare, har du spänning på tändspolen när du slår på tändningen?
Om allting fungerar som det ska så ska du kunna se en svag ljusbåge mellan brytarna om du först ser till att de är stängda och sen petar isär dom med tändning på.
Om du köpte nya brytare, se till att du tvättar av kontakterna, en del tillverkare envisas med att applicera ett rostskydd i form av nån olja vilket i många fall isolerar kontakterna helt.31 januari, 2006 kl. 22:30 #92098olof mogren
DeltagareJag har gnista då jag tar loss tändstiftet och håller det mot jord. Så var det både före och efter jag bytte brytare och kondensator tidigare idag. Jag har en multimeter, men har inte mätt spänningen på tändspolen den här gången. Jag antog att den måste ha spänning.
Jag har dock inte rengjort de nya brytarna. Jag ska prova det imorgon. Samt att jag ska dubbelkolla tändinställningen (tändtillfället).
1 februari, 2006 kl. 00:55 #92099matthias r
DeltagareTa en testmejsel (spänningsprovarmejsel), jorda den och sett mätspetsen´på spolens minus. Slå på
tändningen. Dra motorn runt för hand ett flertal varv. Lampan ska då regelbundet slockna för var gång lampan går ihop, gör den det sporadiskt har du brytarfel och således även sporadisk gnista! Det är mycket viktigt som Stefan skriver att torka av de nya spetsarnas kontaktytor, att gnugga dessa mot tröjan duger väl.Tvåportsförgasaren kan ibland leva sitt eget liv ifråga om startvillighet på vissa luft/bränsleblandningar, däribland ren startgas… har du provat att snapsa, dvs slå en hutt ren bensin rätt ner i förgasarhalsen (öppet gasspjäll)? Försök sedan starta med uppsläppt gaspedal, för att sedan mötta med lite pumpgasande då (om) den tänder till. Tänk på brandrisken och spill INGET på luftrenarbotten eller jämte förgasaren.
Blir stiften sura eller är de trots upprepade startförsök tämligen torra? Om de förblir det sistnämnda har du något som stoppar upp bränslet inne i förgasaren, troligen smuts i nålventilen eller huvudmunstycke. Det konstaterar du också om motorn tänder till på snapsen för att sedan lägga av.
Slutligen; stänger chokespjället som det ska då motorn är kall?
Hittar du inga tänd/bränslefel, börja då leta på vacuumsidan. Kolla att bromsservoslangen sitter hårt åt på sin plats. Rycker man bort den går V4:an knappt alls./ Matte R
1 februari, 2006 kl. 05:44 #92100Lollo
DeltagareEn trött Matte menar nog att lampan skall blika när brytarna öppnar och stänger
1 februari, 2006 kl. 07:57 #92101olof mogren
DeltagareTack så hemskt mycket alla hjälpsamma! Jag ska prova alla tips i eftermiddag. Återkommer med eventuella resultat!
1 februari, 2006 kl. 16:25 #92102olof mogren
DeltagareIdag kollade jag tändningen med lampa och rengjorde brytarspetsarna som ni sa. Sedan fick jag hjälp av Johan och vi drog igång bilen med en stor grön kran(!) Den hoppade igång lite motvilligt, stannade på tomgång en gång, varefter jag var noggrann med att inte låta den gå ner på så låga varv.
Jag körde några mil varefter jag öppnade huven för att kolla. Nivån i bränslefiltret såg skrämmande låg ut, men bilen gick stabilt. Jag körde till macken och hällde i en flaska k-sprit och något de kallade k-akut (någon som känner till det? funkar det? det skulle i vilket fall rengöra ledningar och förgasare). Sen körde jag ungefär en mil till. En gång kollade jag filtret under den resan och då var nivån ungefär halvvägs upp. Sen när jag kom hem var den väldigt låg igen. Det känns som om bensinpumpen får jobba hårt. Kan det vara stopp i ledningarna någonstans? Hur går man då tillväga? Idag har det i alla fall varit någon plusgrad, och i kombination med spriten borde det väl inte vara fråga om is? Motorn gick dock fint och förhoppningsvis startar den igen nästa gång det är dags för tur.
1 februari, 2006 kl. 19:30 #92103niclas nilsson
DeltagareKolla när motorn går om det kommer små luft-bubblor i filtret, är ett tecken på att pumpen suger luft= rostigt bränslerör eller defekt slang nånstans, bytte hela ledningen på min och nu fyller den filtret så fint, jag antar att du redan kollat filtret i pumpen.
1 februari, 2006 kl. 19:43 #92104Lollo
DeltagareJohan, är det du som är kranis i byggare Bob
1 februari, 2006 kl. 22:57 #92105matthias r
DeltagareVilken syn, en stor kranmastodont som släpar på en V4. Haja-till faktorn måste legat i klass med
Linköpingsbornas—den där vinterdagen jag bogserade en 7 meter lång Hanomag biltransportbil
med en— …. V4…Lollo! Stämde bra! Mkt trött Matte skrev ”lampa” istället för ”när brytaren stänger”…
så blir det när ett ljushuveförsöker skriva i sömnen…
Så till trådens lilla problem då; Börja med att tömma tanken genom bottenpluggen! Skölj igenom den med ren bensin eller fotogen. Då är allt kondensvatten väck och ev. isproppar kan uteslutas.
Skruva fast pluggen. Kolla att avluftningsslangen från tanken inte släpar i marken och kan suga in skit och/eller vatten. Den jag menar är den som går från tankens ovansida, genom v hjulhus och vars slutände ska mynna ut i en gummibussning längst bak i skärmen. Låter lite snurrigt beskrivet, hittar du den inte, skriv på tråden så ska jag ta med kameran och lägga ut en bild.Om denna slang släpar i marken kan det ställa till mkt mer problem än man kan drömma om, vet det av erfarenhet (stopp på motorvägen med åtföljande kall midnight-mecking)/Matte R
3 februari, 2006 kl. 18:23 #92106olof mogren
DeltagareNu känns det som om vi närmar oss med stormsteg. Det kommer nämligen luftbubblor i filtret. Tömma tanken ska jag göra, men det känns lite motigt att hälla ut en halv tank bensin helt till ingen nytta, så jag ska nog försöka köra slut på så mycket jag kan först. Jag hoppas att jag hittar avluftningsslangen när det är dags.
Filtret i pumpen har jag inte hunnit undersöka än, men det ska jag ordna i helgen.
Om man skulle byta hela ledningen, var får man tag på en ny sådan?
4 februari, 2006 kl. 11:20 #92107niclas nilsson
DeltagareSlang och kopparledning på rulle finns på biltema, funkar perfekt och billigt är det oxå om du inte prompt måste ha stål-ledning som är orig, då kan du höra med nån lokal hydraulfirma för hydraulrör är ganska mjuka och de har säkert nån dyrare slang oxå.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.