Steg 1 speedpart 900S-90 ,Värt pengarna?

Forum Modellspecifika forum OG900 Steg 1 speedpart 900S-90 ,Värt pengarna?

• Detta ämne har 13 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-12 21:07 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    tusse92
    Deltagare

Hittade en trimsats till OG900-90 för Turbo 16V LTT S Lucas-systemet (Som det är i min)
    Kostar 2100kr för detta steg 1 paket från speedparts.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/uppgradering-chiptrim/turbo-16v-ltt-lucas/steg-1-163-hk.html
    Innehåller detta:
    Laddtrycksreglering
    Bränslechip
    J/R Sportluftfilter
    Laddtrycksmätare

Nån som har testat detta ?
    Har intercooler jag ska sätta dit, köper man detta steg 1 paket, behövs vad jag förstår inte APC-Systemet som finns på Fulltrycksturbo 900?
    Men att man med detta kit ändå kan ställa in laddtrycket och få ett säkert laddtryck utan risk för motorhaveri?

Någon som testat detta ”Trimkit” till sin OG900S som kan dela med sig av sina erfaranheter av de, och ifall det är värt pengarna?
    MVH

larzzon
    Deltagare

Så man traditionellt alltid har trimmat bilar förr. Funkar säkert bra men nackdelen är väl att man inte gär något åt tändningen. Pys inte upp för högt tryck bara…för laddtrycksregleringen är bara en ptsventil. 2100:- är inte direkt dyrt för några ponnysar extra. De apc systemet gör är att reglera laddryck och tändning efter rådande förhållanden de gör inte en pysventil. Marginalerna minskar..

Funderar du på att montera ett apc system så lägg inte tid på de utan trionic konvertera isf.

tusse92
    Deltagare

Att det bara är en pts ventil? Vad menar du med det? Den man justerar laddtrycket på? Finns både bränsle och tändningschip på folkraceshop för 400-500 kr, men passar sånt i en 900 S med Lucas systemet cu14.0?

tusse92
    Deltagare

Folkraceshops chip är för bilar med bosch systemet såg jag, så dom chipen kan vi utesluta. 1000 kr för ett tändningchip på speedparts, 3100 ca totalt om jag köper steg 1 och tändningchip, men lär väl bli pigg bil illafall 😉 ??

antonn
    Deltagare

Kolla in detta trimrecept beepbeep på STCS kokat ihop: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=195761.
    Borde komma undan med samma pengar och ett stabilt trim som är roligare än det speedparts erbjuder.

Bensinversion är:
    *Montera original 900IC
    *Ställ upp laddtrycket med pysventil, strypventil eller skruvad wastegate.
    *Årsmodell -90 har enl. folk flödesbegränsning i bränslechipet, åtgärd: köp ett bränslechip eller byt till en Lucasbox från en MY91-93.
    *Justera eller ta bort tryckvakten.

Utöver detta kan du om du vill ha lite mer effekt köra på E85:
    Byt spridare till ”rödisar” från 9000 ”431:or”
    Ställ tändningen ca:20 grader.
    Byt bränslefilter efter någon fulltank.

Lämpligt laddtryck är ca: 0.8bar om du kör på bensin, kör du på E85 så kan du ställa upp det lite mer enligt beepbeeps som provat 1.0bar med bredbandslambda på sin 900s MY90.

Jag körde min svarta 900s MY92 med 900ic, borttagen tryckvakt och skruvad wastegate, laddade 0.8bar – Rörde på sig fint.
    Bytte sedan till 9000ic, röda spridare, ställde på tändningen och körde E85 – Vart mer bett i bilen även fast den fortfarande laddade 0.8bar, gick riktigt bra.

/Anton

tusse92
    Deltagare

Läst den tråden du länkade.
    Vad tror du/ni om denna strypventil?
    http://badassparts.se/strypventil-laddtrycksstyrning.html
    Vart monteras den och fungerar den bra?

Det jag tänkt göra är att sätta i
    900IC,ställa laddet till ca 0.8,
    Samt justera tryckvakten,
    och ställa tändningen.
    Kollat upp boxen och stod
    CU14.1 på boxen, så flödesspären
    som annars ligger på 0.6
    (med CU14.0) lär ju alltså
    inte finnas.

Siktar på att få upp till ca 160-170 häst efter detta, eller är jag helt ute och cyklar?
    Katten är borttagen på avgassystemet bör tillägas 😉

M.Broberg
    Deltagare

@tusse92 wrote:

Vart monteras den och fungerar den bra?)

kört med sån på min bil. funkade fint, även på lite högre ladd (laddade 1.5) håller laddet fint o allt.

saabaero
    Deltagare

Mitt tips är att satsa på en bättre intercooler och om du gillar att svetsa även smida ihop ett framrör

tusse92
    Deltagare

M.Broberg är den strypventilen lätt att justera laddtrycket på? Tips på vart man köper bra och hyfsat billig laddtrycksmätare mottages gärna 😉 Ang större intercooler så får 900IC duga och främre röret med 😉 nått annat tips för att få några billiga hästkrafter??. Tändningen går väl ställa också? Ca 20 grader på tomgångsvarv borde bli bra?

M.Broberg
    Deltagare

@tusse92 wrote:

M.Broberg är den strypventilen lätt att justera laddtrycket på? Tips på vart man köper bra och hyfsat billig laddtrycksmätare mottages gärna 😉 Ang större intercooler så får 900IC duga och främre röret med 😉 nått annat tips för att få några billiga hästkrafter. Tändningen går väl ställa också? Ca 20 grader på tomgångsvarv borde bli bra?

ptja. man ser nog lite dum ut när man justerar om man har den under huven (som mig) fullgasrepa sen ut, upp med huven, skruva lite, fullgasrepa osv

Om du ska ha en billig exakt mätare kolla åt industrins håll.

tusse92
    Deltagare

Okej, men när man väl har justerat in den så man är nöjd så funkar den nog bra sen. . Tänkte lägga ca 300-400 på en laddtrycksmätare, vilken är bäst i den prisklassen? nån med bra beskrivning hur man kopplar in strypventilen? Sitter mellan wg och? ??

antonn
    Deltagare

@tusse92 wrote:

Läst den tråden du länkade.
    Vart monteras den och fungerar den bra?

Det jag tänkt göra är att sätta i
    900IC,ställa laddet till ca 0.8,
    Samt justera tryckvakten,
    och ställa tändningen.
    Kollat upp boxen och stod
    CU14.1 på boxen, så flödesspären
    som annars ligger på 0.6
    (med CU14.0) lär ju alltså
    inte finnas.

Siktar på att få upp till ca 160-170 häst efter detta, eller är jag helt ute och cyklar?
    Katten är borttagen på avgassystemet bör tillägas 😉

Den setupen blir nog bra! Borde nog bli runt 170 hästar om bilen är frisk, min svarta 900 gick riktigt bra med liknande setup.
    Intressant det där med att du har CU14.1 i din MY90, beepbeep verkar ju också ha haft det då han inte märkte av någon flödesspärr.
    Ska kolla på min MY90 om jag har samma tur. Det kanske är olika beroende på VART bilen är tillverkad? Bara en tanke ❓

Angående att ställa tändningen på 20grader: tänkte du köra på E85 eller vanlig bensin?
    Tror inte jag skulle våga ställa tändningen så högt med bensin iaf.

tusse92
    Deltagare

Tänkte köra på 98 oktan eller shell v-power.. tryckvakten justerad ca 1.5 varv inskruvad nu. Skruvarna till tryckvakten var rödmålade.. så antar jag var rätt och skruvade..

tusse92
    Deltagare

CU14.1 har det inte varit på dom andra 900S jag haft, samtliga dom andra har haft CU14.0.. Så konstigt varför en liten del av årsmodell 1990 har CU14.1, har det nått med att göra att dom med CU14.1 är tillverkade senare på året?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng