- Detta ämne har 97 svar, 39 deltagare, och uppdaterades senast 2018-04-30 17:16 av .
- FörfattareInlägg
- 27 november, 2012 kl. 22:06 #50012
Janne Hagnell
ModeratorLa du upp rätt bild nu? Jag ser mest en DKW 1000.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”27 november, 2012 kl. 22:11 #50013rally
DeltagareJag ser både Fiaten & Saabens tak
/fredrik
27 november, 2012 kl. 22:14 #50014rally
DeltagareInte i skogen väl ett ”Skogsvrak”
/Fredrik
27 november, 2012 kl. 22:17 #50015rally
DeltagareMer vrak
28 november, 2012 kl. 06:19 #50020hup213
DeltagareFör den som har möjlighet: Besök Bloms bilskrot mellan Härnösand och Timrå. Den skroten borde K-märkas!
Pelle i Härnösand
Pelle i Härnösand
7 december, 2012 kl. 08:14 #50244John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareVilken njutvidrig forumtråd! Jag får klart blandade känslor men i slutänden är nog mina känslor övervägande positiva till bilvrak som sakta återgår till naturen. Det vilar något ödesmättat och poetiskt vackert över dem, i synnerhet när mossan lägger sig på karosserna vars golv genomborrats av trädstammar. Och vore det inte ganska trist om alla skogsvrak räddades? -Då skulle ju inte de kvarvarande bilarna alls vara lika unika. Vraken behövs för att påminna lite extra om den tid våra gamla älsklingar kommer från och om att även våra risigaste körbara bilar trots allt haft tur i livet.
Den mest plågsamma känslan jag slås av är inte viljan att restaurera skogsvraken till nyskick då det bara skulle innebära en till fin veteranbil utan synbar historia och livsöde. Nej det som stör mig är en brottningsmatch mellan bilars griftefrid, andras rätt att uppleva vraken som de är, och det faktum att jag vill rycka ut med elverk och tigersåg för att t.ex. plocka taket av en bortom all räddning rostig 93:a eller 92:a. Att såga sönder renoverbara veteraner för att bygga något unikt efter eget huvud känns helt snett men att rädda det som räddas kan känns helt rätt. Samtidigt skulle det kännas lite som att öppna en grav och med polygrip slita loss guldtänderna från liket. Ett uppenbart plundrat skogsvrak mister mycket av sin unika charm. Å andra sidan var ju långt ifrån alla skrotbilar kompletta ens då de ställdes ut i glömskans skogar och efter några år har de färska sågsnitten säkert även fått åldrandets värdighet.
Så vad säger ni? Är det griftefridsbrott att plocka delar från ett skogsvrak eller är det en miljögärning som gynnar veteranbilshobbyn? Återvinning före deponi. Är det rent av stöld att plocka navkapslar en halvmil ut i ödemarken från ett så uppenbart övergivet bilvrak utan att göra sitt yttersta för att kontakta både mark- och bilägare? Och vad har en markägare för ansvar egentligen? Borde de inte vara främst tacksamma för att en stolle kommer och plockar bort så mycket olagligt deponerat skrot som möjligt? Skrot som de kanske inte ens känner till.
Vad säger lagen? Kan det uppstå en intressant situation där jag blir anmäld av markägaren för stöld och jag anmäler markägaren för miljöbrott?7 december, 2012 kl. 23:18 #50275rally
DeltagareEftersom ingen har kommenterat dessa skogsvrak på många dagar nu ¨å kan jag berätta att det ena är en Sonett 68:a V4 & den andra är en utav endast 2 kända Äkta 93GT 750 ifrån 1959.
/Fredrik
7 december, 2012 kl. 23:23 #50276rally
DeltagareLite mer ovanliga skrotbilar 2012.
För de som inte ser vad det är så är det Saab GT 850 ifrån 1963
Tyvärr utom räddning!
Men delarna har förhoppningsvis räddat flera andra bilar.
Finns fler Saab bilder ifrån våran resa till Usa 2012 om någon vill se?
/Fredrik
7 december, 2012 kl. 23:31 #50277rally
DeltagareJag glömde visst!
Till vänster står Jennifer som är den starkaste kvinnan som jag har mött!! Någonsin! Wow!
Nu tänker jag på styrkan & icke med de nedre regionerna!Ni kan ju prova med att lyfta en gjutjärnrs 4-växlad växellåda med lillfingret & ringfingret utan att ge en besvärad min……. Imponerande!!! Obs! Hon gjorde det med vänstern trots att hon var högerhänt……….
/Fredrik
Ps. Min starkaste manliga kamrat klarade det inte…. Inte jag heller!!8 december, 2012 kl. 06:52 #50279Morten S.
ModeratorJa takk, mere bilder!
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
2009 9-3 SC tid8 december, 2012 kl. 16:54 #50288emul
ModeratorVill gärna se mer! Är Sonetten också andra sidan pölen?
8 januari, 2013 kl. 12:37 #50977L-M Andersson
DeltagareCitroën på väg till skroten för allra sista vilan och helt avklädd ser den ut o frysa för det var kallt denna dag jag tog kortet.
8 januari, 2013 kl. 20:36 #51001fatbob
DeltagareHmmmm, antagligen en Ds23 ie,och Pallas verkar det som… :sad
//fatbob
8 januari, 2013 kl. 22:17 #47331hans h
Deltagare@Rally wrote:
Eftersom ingen har kommenterat dessa skogsvrak på många dagar nu ¨å kan jag berätta att det ena är en Sonett 68:a V4 & den andra är en utav endast 2 kända Äkta 93GT 750 ifrån 1959.
/Fredrik
Arrgghh !! 😯
9 januari, 2013 kl. 07:39 #51018rally
DeltagareVar lugn
GT:n är i relativt bra skick & dyker upp här hemma framåt senvåren. Sonetten är mycket mycket rostig men kommer hem i delar.
Den vita & den röda är GT850 (Sport) ifrån 1963 som redan är nedskrotade i regnstorm i höstas. Det regnade C:a120mm under 4-5 timmar & vattnet rann nästan över trösklarna.
De var totalt slut i karosserna samt tyvärr pappers lösa./Fredrik
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.