Styrservo till SAAB 96 -63

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Styrservo till SAAB 96 -63

  • Detta ämne är tomt.
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #485628
    Jan Alamo
    Deltagare

    Har någon fått tag på en (elektrisk?) styrservo och monterat den på en tvåtaktssaab?

    #485645
    Lsoderlund
    Deltagare

    Nej, du har nog inte tillräckligt mycket ström från orignal-setup att driva en elektrisk servo.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #485646
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nej, du har nog inte tillräckligt mycket ström från orignal-setup att driva en elektrisk servo.

    Skulle det kunna funka i en V4, tro?🤔

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #485647
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Nja alltså är 96:an grön så kan det fungera men är den brun så är det istället ett gym-kort som gäller….
    Skämt å sido, tror nog jag läst om någon som monterat in någon form av Opel-servo inköpt på skroten med lyckat resultat, eller var det kanske ifrån den firman som annonserat om elservon. Tror deras kostade runt 15000:- med betoning på tror

    Om det blir snålt kan du ju alltid montera en stöddigare generator.

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #485648
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jo, med tex en 99-generator borde det nog kunna funka. Elservo har ju var och varannan småbil numera så det borde inte vara svårt att hitta.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #485660
    Lsoderlund
    Deltagare

    Problemet är ju att du har likström i en kortnosTT och inte växelström. Således är strömuttaget beroende på varvet. Många kör ju med parkeringsljusen på dagtid (eller inga alls) för att inte dra ut batteriet. Att då lägga till en rejäl förbrukare som en el-servo tror inte kommer göra batteriet gott, det lär om inte annat dra ut tämligen fort.

    Vidare är inte en TT speciellt tungstyrd i låg fart om man tex jämför med en 99:a eller 900:a utan servo.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    • Det här svaret redigerades för 6 dagar, 10 timmar sedan av .
    #485691
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Hmmm är det inte dessutom så att på en kortnos TT så är vattenpumpen ihopbyggd med generatorn ?
    Då blir det ju en del meck med att få till vattenpumpen vid byte till en växelströmsgenerator. Nu lär det ju inte vara frågan om en originalbil eftersom det inte fanns med styrservo.

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #485692
    Lsoderlund
    Deltagare

    Hmmm är det inte dessutom så att på en kortnos TT så är vattenpumpen ihopbyggd med generatorn ? Då blir det ju en del meck med att få till vattenpumpen vid byte till en växelströmsgenerator. Nu lär det ju inte vara frågan om en originalbil eftersom det inte fanns med styrservo.

    Ja, det stämmer, men du kan ju alltid bygga om till elektrisk vattenpump, men det är ju ännu en förbrukare som läggs till. Idag drivs den ju mekaniskt via rem.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #485694
    ikxx
    Deltagare

    Ett annat alternativ om det gäller att få en mer lättstyrd bil är att byta befintlig styrväxel som har 2,25 rattvarv till en från V4 som har 2,75 rattvarv. Tror den kom -68 eller kanske -69.

    2T -64. Rallyutrustad Special. Skrotad
    2T -64. Egenbyggd Rallybil. Special. Såld. http://frestaholken.se/AAT698.jpg
    2T -65. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad. http://frestaholken.se/2t_01.jpg
    2T -66. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad
    V4 -67. Egenbyggd Rallybil. Std B. Såld. http://frestaholken.se/SAAB_1.jpg
    V4 -69. Såld
    V4 -70. Såld
    99 EMS. -78. Såld
    Ett antal 99:or som tjänstebilar
    Ett ca 15 tal 96:or och 99:or som Folkracebilar. Skrotade eller sålda.
    S

    • Det här svaret redigerades för 5 dagar, 17 timmar sedan av .
    #485907
    Jonas Rudberg
    Deltagare

    Hej!
    Två tips.
    1.Smala däck med någorlunda luft i däcken.Kör själv med Michelin 145/15 och 1.8-2,0 .
    2.Efter några hundra mil vänjer man sig.Det är bara att åka ut och träna! Och man får på köpet en härlig vägkänsla,inget går upp mot att susa fram med en Saab tvåtaktare,dessutom slipper man dom här som ligger två meter bakom,efter en liten stund ökar avståndet till bakomvarande till 30-50 meter.
    Jonas

    #485910
    Janne Hagnell
    Moderator

    Kör du bara 1,8-2,0? Jag kan utan vidare ligga på 2,5.
    Hur är 145:or annars att köra med?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #485921
    johan.r
    Deltagare

    Jag kör också med 145:or på min -64. 2,3 i tryck tror jag. Tycker dom verkar funka kalas hitintills iallafall. Fast det blev ett lite billigare märke för min del, köpte de billigaste på däckonline, Nankang. 😁
    Är riktigt lättstyrd faktiskt. Inte som med servostyrning men med lite rull så..

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.