Sugen på en fulltryckare

Forum Modellspecifika forum OG900 Sugen på en fulltryckare

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2018-04-15 14:58 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #442660
    berra_bus
    Deltagare

    Har fått för mig att jag vill ha en fulltryckare i bra skick. Spelar ingen roll om det är en S som är ombyggd eller om det är originalare.

    Är det några årsmodeller eller varianter som är bättre än andra och är det några årsmodeller/varianter som är sämra än andra?

    Vill gärna ha AC och om det finns en sådan men som är ur funktion, finns det fortfarande grejor att fixa till den eller är det kört?

    Hade även kunnat tänka mig en cab men fått för mig att taket kan vara lite lurigt med slitage o dyl.

    Vad är det absolut vanligaste och dyraste/krångligaste som ”brukar” vara dåligt på dem? Är det länkarmsinfästning fram?

    #442667
    M.Broberg
    Deltagare

    Kan inte uttala mig om AC

    Generellt skulle jag säga att en nyare 900 är nyare.

    tex är det väldigt stor skillnad på en -84 T16 och en -93 i hur dom beter sig. Men undvik 84 om du kan, dom har helt special på massa delar (som topp, block, vev, oljepump, oljerör till turbo, startmotor osv osv)

    -90 och nyare är väldigt trevlig med snabb och bra turbo. Dessutom hållbara turboaggregat. 88 och nyare har bättre bromsar. inte bara stoppförmåga utan även underhållsmässigt (även om handbromsens konstruktion inte är perfekt)
    Jag skulle försökt hitta en 88-89 eller en 91-93
    1990 har vissa speciallösningar som tex bältet på stolarna fram som gör det knepigt att hitta delar om det skulle strula.
    Sen kom samma framstolar som 9000 år 1991 samt massa små förbättringar gjordes här o var. Saker som inte märks innan man vet om det.

    rost är det största problemet på 900or. om du tex köper norrifrån eller köper en lagad bil så kommer du få räkna med rost. Attt ha kontakter som kan fixa eller ha svets själv är värt mycket.

    det är ofta inte så komplicerade saker rent plåtmässigt då det mesta är ”osynligt” som tex länkarmsinfästningar eller bakre stötdämparinfästningarna.

    skulle kunna skriva mer men nu hinner jag inte. får återkomma om det är något

    #442753
    berra_bus
    Deltagare

    Tack. Låter som det är en 91-93 som gäller.

    Skall ju även vara en Aero eller iallafall Aerokit så jag kanske får leta en stund 🙂

    #442763
    Regin
    Deltagare

    Tack. Låter som det är en 91-93 som gäller.
    Skall ju även vara en Aero eller iallafall Aerokit så jag kanske får leta en stund

    Det såldes endast 4 bilar som Aero 1993

    Inte helt 100, men har hört siffran mindre än 20 bilar som 1992 …

    Du kan lugnt söka dig en bil från 1988 och fram –
    men gå nu inte ”bet” på den faceliftade modellen som kom 1987, den har nämligen inte 4×108 och de nyare bromsarna 🤥
    Finns jo även ett alternativ att leta upp en rostfri utomlands som min kompis Frank här har gjord:

    SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

    #442773
    Geert
    Deltagare

    AC kan man eftermontera på en dag. Många som har demonterad och vill sälja. Det är ju en ren manuell AC på 900. Komponenterna hittar man även ny om man vill ha det så.
    Satsa på en 3D LTT i bra skick. Uppgraderingar mot en Aero kan man göra lätt själv.

    #442783
    berra_bus
    Deltagare

    Regin, precis den modellen är det jag vill ha 🙂

    Geert, menar du uppgraderingen av motorn enbart eller även Aerokitet? Finns det 900S med original Aerokit?

    #442784
    M.Broberg
    Deltagare

    900S med aero kit finns inte i Sverige. utomlands vet jag inte faktiskt.
    Dock är alla hål där bakom dörrlister på alla og900 3 dörrars från och med 1984 så man behöver monteringspluggar (finns på ebay) och aero paket med skenor samt en liten gummilist längst upp på kjolanra (finns på nätet den med)

    Det lönar sig att leta i rosfria områden som norra inlandet eller utomlands. Rost kan vara fruktansvärt drygt att pilla med om man inte har svets och kunskap.

    Att uppgradera motorn till fulltrycks och sen aero standard är inte knepigt om man har delarna. ett APC kitt är det som krävs
    http://popeye.rty.nu/2002/apc_S.htm
    där finns en gammal guide hur man gör.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
    #442805
    turbocab
    Deltagare

    Jodå, 900S med lättryckaren och Aerokit finns utomlands, Italien och Tyskland skulle jag säga är dom inte helt ovanliga i. Framför allt Italien.

    Gällande Aero 1991-93 så är det ju inte gott om dom längre – jag skulle gissa 20 nånting bilar totalt kvar i landet, om ens det. Och dom flesta hålls hårt i av entusiaster idag. IBland dyker det upp på Blocket nån, men då får man vara snabb och ha lite tur. Kolla i Italien – där hittade jag ju min gamla blå!

    Cabsäsongen börjar nu, en fulltryckar-cab brukar inte vara så svårt hitta, men priserna är väl nånstans runt 100 idag, beroende på skick såklart. Aeros ligger högre, dom få som finns. Tyvärr så har ju priserna dragit iväg rejält på fina og900 Turbo, i princip är det väl en dubbling i alla fall vi upplevt på 5-6 år, sen Saab försvann.

    #442849
    berra_bus
    Deltagare

    Har ingen brådska så får hålla lite koll på vad som kommer ut.
    En cabbe i bra skick skulle kunna vara ett alternativ.

    Köpa utomlands känns lite för knöligt då jag även vill se bilen innan köp. Ja jag har handlat utomlands förr så vet hur det funkar 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng