Sugrör mellan luftfilter och turbo
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Sugrör mellan luftfilter och turbo
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Sugrör mellan luftfilter och turbo
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-25 21:04 av obias.
-
FörfattareInlägg
-
Tja har en fråga angående om sugröret.
Vad händer om man byter det röret till ett grövre??
Kan det hända nått?Och kan man koppla in vevhusventilationen på insuget, där orginaldumpen ska sitta?? Om man kör med en backventil? (tex backventil till broms servon.så man får lite sug i den iaf 😉 ) ??
Mvh tobbe
byter du till grövre rör så sabbar du vevhusventilationen, den är byggd så att luften förbi slangen mitt på röret har hög hastighet och därigenom skapar undertryck i vevhuset, grövre slang = mindre undertryck = effektförlust. Du behöver dessutom inte större rör än turbon har inlopp.
Börja med att mäta om det behövs. Har du undertryck i röret kan en uppgradering vara nått att fundera över.
Turbon är trots allt ganska känslig för undertryck i sugröret
Kommer du fram till att det behövs kan du börja fundera på hur du ska göra med vevhusventilationen så att ejektorverkan i sugröret finns kvar. Sen beror det väl lite på vilken motor du har och hur den används. Jag tror inte de äldre motorerna är lika känsliga som T7 motorerna när det gäller vevhusventokej, men finns det nått som kan pajja om man har bytt till större rör?? eller äre bara för vevhuset som det sitter ett smalare rör orginal??
Vet många som kör vevhuset ner i en petflaska, så tänkte att jag kopplar in den på insuget med en backventil så suger det lite ibland iaf?
Kan man göra så?Mvh tobbe
@Obias wrote:
okej, men finns det nått som kan pajja om man har bytt till större rör?? eller äre bara för vevhuset som det sitter ett smalare rör orginal??
Vet många som kör vevhuset ner i en petflaska, så tänkte att jag kopplar in den på insuget med en backventil så suger det lite ibland iaf?
Kan man göra så?Mvh tobbe
http://popeye.rty.nu/2003/oljefall.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
här är jättebra guide på 9-5ans oljefälla på 900an, smidigt och funkar.
vevhusventilationen är skitviktig 🙂 korrekt vevhusvent kan ge många pollar medans felaktig vevhusvent kan ta död på kolvringar (i värsta fall)
monterar du större insugsrör kommer du förlora hästar sålänge du inte måste ha större insugsrör för flödet, det kräver dock en herrejösses effekt.
@M.broberg wrote:
@Obias wrote:
okej, men finns det nått som kan pajja om man har bytt till större rör?? eller äre bara för vevhuset som det sitter ett smalare rör orginal??
Vet många som kör vevhuset ner i en petflaska, så tänkte att jag kopplar in den på insuget med en backventil så suger det lite ibland iaf?
Kan man göra så?Mvh tobbe
http://popeye.rty.nu/2003/oljefall.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
här är jättebra guide på 9-5ans oljefälla på 900an, smidigt och funkar.
vevhusventilationen är skitviktig 🙂 korrekt vevhusvent kan ge många pollar medans felaktig vevhusvent kan ta död på kolvringar (i värsta fall)
monterar du större insugsrör kommer du förlora hästar sålänge du inte måste ha större insugsrör för flödet, det kräver dock en herrejösses effekt.
okej, hur stor är orginal storleken på röret??
Men turbon suger väll fortfarande in lika mycket luft vilket som?? bara att det blir ett annan motstånd i röret?? eller har jag fel??Mvh tobbe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.