Svajig 9-5 kombi….
Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Svajig 9-5 kombi….
Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Svajig 9-5 kombi….
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2014-07-15 21:58 av Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
Trodde det berodde på vinterdäcken men problemet fortsatte även med sommardäck.
Kör man på mindre och lite sämre vägar så sitter man och rycks i sidled i stolen…. (Mellan 70-90) Nästan lite sjösjuke känsla.
Tidigare har jag bytt länkarmsbussningar bak pga oljud…. Annars orörd bakvagn… Stötdämparna fram är på upphällningen…. Den är väldigt spår känslig också…. Några tips? /Patricapril 10, 2014 at 15:00 #174658Min 9-5 kombi var också svajig tidigare, men byte av bussningar bak och nya fjädrar/dämpare så blev den stabil igen.
april 10, 2014 at 15:03 #174659Börjar bilar bli svajiga, är det oftast bussningar som är boven i dramat. Fjädrar och stötdämare är även det tänkbara felkällor. Glöm inte att länmna in på fyrhjulsinställning om du byter något, även det kan göra underverk.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Sist jag var hos besiktningen nämnde han att kullederna som håller baknaven började bli lite glapp på min. Kanske är dem för dig med? Fanns ett litet spel om man tog tag i hjulet kl 12 och kl 06 och ruckade med bilen upphissad.
Utöver kullederna (totalt 2st påvarje sida) så är det nog antingen:
A-armsbussning eller
Inre bussningarna (typ mitt under bilen)Om du bytt A armsbussningarna är det nog inte dessa.
På de inre bak ..fyra st … Så är de två vänstra hylsorna vid/i bussningarna spruckna… Har funderat på hur man byter utan att ta ner tanken….. Men det borde funka att kapa skallen och dra den bakåt… Har läst något om hur bultarna sitter… De skall ju ha skallen framåt för att inte skada tanken/bränslerör vid ev påkörning bakifrån…. Får väll sätta en bomullstuss på bultänden:) så det är bara att byta…. Även dämpare fram…. Snålade med att göra hjulinställning i höstas när jag bytte hjullager fram så nu får det bli av…./Patric
@William wrote:
Sist jag var hos besiktningen nämnde han att kullederna som håller baknaven började bli lite glapp på min. Kanske är dem för dig med? Fanns ett litet spel om man tog tag i hjulet kl 12 och kl 06 och ruckade med bilen upphissad.
Utöver kullederna (totalt 2st påvarje sida) så är det nog antingen:
A-armsbussning eller
Inre bussningarna (typ mitt under bilen)Om du bytt A armsbussningarna är det nog inte dessa.
Är det pos 4 du menar? Det behövs spec. Verktyg för att demontera den… Eller kan det funka med hylsor, bultar och mutterknack?juni 5, 2014 at 07:27 #176223Hur har det gått “patlon00” ?
Min 9-5SC Svajade i sidled något alldeles förskräckligt vid gupp, “potthål”, broskarvar etc. Konstaterade stötdämpare och yttre kulbussningarna vänster sida. Beställde hem nya dämpare och 4 nya bussningar.
Har bytt dämparna, men inte orkat/haft tid med bussningarna, bilen blev dock problemfri med endast dämparbytet.Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
Har fått prioritera bort detta jobb.(läs roligare att skruva med 99an. ). Men problemet kvarstår. Kör man med släp så går den som ett strykjärn, tycker det är konstigt…. Vore det något fel på bakändan så borde det märkas tydligare med släp.?? Får testa att byta dämpare runt om…..
Trot eller ej så verkar det varit däcken ändå…. Tänkte de skulle gått denna sommar men så råkade jag ut för en skruv i ena framdäcket. Bytte ut alla fyra och nu går den som på räls igen….. Tack för alla tips och trix de lär komma till användning… För nu får bruxaren rulla ett tag till…
juli 15, 2014 at 12:18 #177149Du säger det… Med mina nästan utslitna 45-profilare med V-mönster längtar jag efter vinterdäcken… 🙄
96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.