Svårstartad. Oljelampa lyser
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Svårstartad. Oljelampa lyser
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Svårstartad. Oljelampa lyser
- Detta ämne har 21 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2023-09-05 14:34 av
ahlis.
-
FörfattareInlägg
-
När det gäller oljan så testade jag idag att koppla bort kabeln till givaren och då lyser inte lampan alls när jag slår på tändningen Alltså bör det inte vara något kabelfel om jag förstått saken rätt. Tänker att nästa steg blir att byta ut givaren. Verkar finnas på Biltema!?
Nej jag häller mig nog helst från att starta upp den mer innan jag vet felet. Samtidigt svårt att testa utan att dra igång den…..
Tänker att jag testar det där med vevhuset om inte det löser sig med givaren.
Återkommer i helgen 🙂
Nu har jag testat både köra startmotor och provat tryckluft i oljestickan. Men trycket lyser fortfarande med sin frånvaro. Dvs oljetryckslampan lyser fortfarande…
Så hur går jag vidare. Jag har läst något om en sil som kan vara igensatt. Kommer Man åt den genom att skruva bort oljetråget? Är det lönt att testa tömma ut oljan ta bort tråget och rensa silen?
Eller är nästa steg att skruva loss oljepumpen och kanske byta den?
Och ja det är olja i. Inte alls en dum fråga. Hade mycket väl kunnat vara så att det läckt ut 🙂
Nivån är strax över mitt emellan min och Max.När jag skulle dra igång den första gången nu i år låg oljenivån lite över Max-strecket. Jag pumpade därför ut lite olja med en extern oljepump genom oljestickan/påfyllningen eftersom jag läst att det inte är bra att ha för mycket olja i. Kan det vara detta som ställt till problem?
Ang oljestickan.
Först och främst är skillnaden mellan max och min 1liter. så 2mm på stickan är väldigt lite olja i motorn.Sen var saab inte dumma. dom insåg att inte alla som fyllde olja skulle fylla absolut mest till max. det finns en marginal för att inte lite diff ska spela roll.
marginalen är ganska stor faktiskt.
om jag var du så hade jag tagit och skaffat en oljetrycksmätare och MÄTT oljetrycket.
det är det enda sättet du kan veta vad du har, att mäta är att veta.
lossa oljefilter hållaren och fyll pumpen med olja. prova igen. det är inte ovanligt att all olja rinner tillbaka ner i tråget om motorn står länge. då är de nästan omöjligt att få tryck igen.
enligt min egen erfarenhet är det mycket ovanligt att oljetrycksgivaren inte fungerar. Själv brukar jag lyfta på ventil locket om jag är osäker och köra tills jag ser att det är olja i toppen. då är det garanterat safe att starta. (glöm inte att markera var fördelaren står innan demontering av ventil locket).
vh
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.