Svårstartad. Oljelampa lyser

Forum Modellspecifika forum OG900 Svårstartad. Oljelampa lyser

  • Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #503080
    turboboss
    Deltagare

    När det gäller oljan så testade jag idag att koppla bort kabeln till givaren och då lyser inte lampan alls när jag slår på tändningen Alltså bör det inte vara något kabelfel om jag förstått saken rätt. Tänker att nästa steg blir att byta ut givaren. Verkar finnas på Biltema!?

    Nej jag häller mig nog helst från att starta upp den mer innan jag vet felet. Samtidigt svårt att testa utan att dra igång den…..

    Tänker att jag testar det där med vevhuset om inte det löser sig med givaren.

    Återkommer i helgen 🙂

    #503081
    wallero
    Deltagare

    Har oljetrycks givare du ska nog inte köpa det på feltema mvh

    #503295
    turboboss
    Deltagare

    Nu har jag testat både köra startmotor och provat tryckluft i oljestickan. Men trycket lyser fortfarande med sin frånvaro. Dvs oljetryckslampan lyser fortfarande…

    Så hur går jag vidare. Jag har läst något om en sil som kan vara igensatt. Kommer Man åt den genom att skruva bort oljetråget? Är det lönt att testa tömma ut oljan ta bort tråget och rensa silen?

    Eller är nästa steg att skruva loss oljepumpen och kanske byta den?

    #503296
    turboboss
    Deltagare

    Jo just det. Jag har också kollat givaren och kablar och det verkar funka som det ska!

    #503297
    turboboss
    Deltagare

    Och ja det är olja i. Inte alls en dum fråga. Hade mycket väl kunnat vara så att det läckt ut 🙂
    Nivån är strax över mitt emellan min och Max.

    När jag skulle dra igång den första gången nu i år låg oljenivån lite över Max-strecket. Jag pumpade därför ut lite olja med en extern oljepump genom oljestickan/påfyllningen eftersom jag läst att det inte är bra att ha för mycket olja i. Kan det vara detta som ställt till problem?

    #503308
    M.Broberg
    Deltagare

    Ang oljestickan.
    Först och främst är skillnaden mellan max och min 1liter. så 2mm på stickan är väldigt lite olja i motorn.

    Sen var saab inte dumma. dom insåg att inte alla som fyllde olja skulle fylla absolut mest till max. det finns en marginal för att inte lite diff ska spela roll.

    marginalen är ganska stor faktiskt.

    om jag var du så hade jag tagit och skaffat en oljetrycksmätare och MÄTT oljetrycket.

    det är det enda sättet du kan veta vad du har, att mäta är att veta.

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng