Svårstartad saab 99
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Svårstartad saab 99
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Svårstartad saab 99
- Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-11-11 18:40 av slattabjornen.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 16, 2013 at 07:07 #7930
Har nu upptäckt ett nytt problem med min ny inskaffade Saab 99 1973, den vägrar starta när det är kallt ute!!
Hade -1 grad ute i morse och jag fick stå och gnugga på startmotorn i 5 minuter med full choke innan hon smatrade igång på något som lär som 1-2 burkar..
Någon som har några knep hur man löser det?
Har ej tillgång till motorvärmare =(Bilen är som sagt en 99L 1973 med 1.8 Triumph motor om jag inte misstar mig.
Tack på förhand för svar! 🙂oktober 16, 2013 at 08:03 #60189Bensinpumpen skulle vara bytt enligt förra ägaren och det ser ut att stämma, och även tändspolen och stiften är nya.
Ska ta in hon och titta gnistan, kan vara den som spökar då tändkablarna ser gamla ut.
Näe inge e85 i tanken tyvärr 🙂 Det fungerar väl inte så bra på förgasar bilar? 🙂Går det att ställa nån grads förtändning för att få den mer lättstartad? eller är det fel sätt att tillvägagå?
Alla sätt är bra utom dom dåliga.
Enklast är att köra uteslutningsmetod, när du försöker starta på morgonen kan du väl be någon dra den på starten för att kika om soppa kommer fram och om gnistan är fin.Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)oktober 16, 2013 at 11:05 #60199Om tändkablarna ser ut att vara gamla, så byt dem. Passa då även på att byta rotor, fördelarlock, kondensator och brytarspetsar.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
oktober 16, 2013 at 13:30 #60207Stiften som sitter i nu heter: A-Line by brix – L15YCY och ser ut att vara nya.
Någon som rekommenderar nå andra stift?Funkar dem så funkar dem.
Vore jag du skulle jag koncentrera mig på att lokalisera felet och byta grej för grej, då får du reda på vad felet var och kan på så vis lära dig till nästa gång. Byta allt på en gång kan bota felet men du vet inte vad felet var.1. får den soppa, bra.
2. troligtvis står tändningen lite knasigt.
3. drar den luft? hur ser stift ut, funkar spolen som den ska, etc etc…Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)@victorfrisk wrote:
Stiften som sitter i nu heter: A-Line by brix – L15YCY och ser ut att vara nya.
Någon som rekommenderar nå andra stift?Har väl alltid varit NGK för en saab mig veterligen.
Men brytare är en kännslig punkt –
så testa bytt dom samt resten i tändsystemet,så hoppar hon säkert igång direkt 😉oktober 20, 2013 at 06:42 #60290Hittade felet igår! Fördelaren va helt slut och öppnade inte brytaren som den skulle, va nästan omöjligt att få gnista på cylinder 1.. :wrench
Sen när jag skulle lägga igen ett litet rosthål i golvet konstaterade jag att bränsleledningen läckte, så det kan ju också ha varit en bidragande faktor (och anledningen till rosthålet).Nu återstår bara att vänta på den nya fördelaren! 🙂
oktober 21, 2013 at 07:59 #60314Jag har en fördelare liggandes om du är intresserad.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
oktober 28, 2013 at 13:50 #60561@lsoderlund wrote:
Jag har en fördelare liggandes om du är intresserad.
Tack men jag har redan köpt en här på klubben 🙂
november 11, 2013 at 18:40 #60903Lyckans ost som har en 99 med en Triumph “en komma grå” under boetten. Var rädd om den. Det finns inga andra raka fyror från den tiden som går så silkeslent. Jfr den med Saabs 2liters B-motor som i jämförelse ruskar som en lastbilsmotor. (Men så byggdes den vid Scania).
Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.