Svart 9000CSE 2.3T

Forum Övrigt Projekt / Min bil Svart 9000CSE 2.3T

Detta ämne innehåller 11 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-25 19:22.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

hans h
    Deltagare

Jag har just blivit ägare till en hyfsat fin 9000CSE av 1993 års modell. Skinn, taklucka, automat, 2.3-litersturbon och 39000 mil. LIte långt, kanske. Men den gick i Tyskland de första 14 åren och 34000 milen.
    Så otroligt skönt man sitter i dessa bilar! 🙂

I förvaringsfacket mellan framstolarna ligger en stor gammaldags Nokia-lur. Det måste väl vara NMT. När kom GSM?
    Är det någon fler som har en sådan nostalgilur i bilen? 😀

hans h
    Deltagare

Nu har jag hittat huvudproblemen med bilen.

Det är besvärligt att tanka den. Är det någon fler som har problem med att tankmunstycket slår av hela tiden?
    Det tar ju vääldigt lång tid att tanka på detta vis. Kan det vara något stopp i tankröret eller avluftningen?

Vad är det som trilskas med farthållarna på dessa bilar. Både våra gamla 9000CD (1990) och 900i (1988) hade också farthållare som fungerade ibland. Vad är det som avgör? Är det glappkontakt eller är det något annat? Gremlins?

Och så måste jag fixa halvljuset höger fram, men det var då tusan vad det satt svårt till jämfört med en tre år äldre 9000.

Men bilen är ju underbar att köra! 😀

Och så ser den så härligt anonym ut med plåtfälgar och standardavgas. 😉

s-o.d
    Deltagare

Ofta är det kontakterna till koppling eller bromspedal som gör att farthållaren inte fungerar.

rickard735
    Deltagare

Nu har jag lite taskigt minne om det var på min 900 eller 9000 men hursomhelst så var det en av slangarna som går från kontakterna vid pedalstället som legat och skavt så den började läka
    Minns att jag hade en handvakuum pump med mätare som jag kopplade uppe vid torpedväggen när jag pumpade så föll trycket direkt efter byte av en gummislang på ca 1 meter så funkade min farthållare igen

s-o.d
    Deltagare

På tidiga 9000 så är kontakterna av metall.Och dom höll bra.Men på senare 9000 så är dom av plast och kan bli rejält glappa.Ibland räcker det med att sätta foten under en pedal och dra den mot dig och då helt plötsligt fungerar farthållaren igen.

hans h
    Deltagare

Ja, tricket med bromspedalen känner jag igen från vår andra 9000, men det fungerar inte på denna. Men jag får väl kolla upp slangarna.

Ingen som känner igen tankningsproblemet?

9k94
    Deltagare

@S-O.D wrote:

På tidiga 9000 så är kontakterna av metall.Och dom höll bra.Men på senare 9000 så är dom av plast och kan bli rejält glappa.Ibland räcker det med att sätta foten under en pedal och dra den mot dig och då helt plötsligt fungerar farthållaren igen.

Eller så trycker du ner bromspedalen eller kopplingspedalen och men en liten skruvmejsel trycka ut pinnen på givaren och sen släppa tillbaka pedalen. När du har gjort detta har du justerat givaren. 😉

Dock så är det bästa att kolla upp alla vakuumslangarna som har med farthållaren att göra. Troligtvis så är det läckage någonstans.

hakan persson
    Deltagare

Hej!
    Gällande tankningen, ofta räcker det att vrida tankmunstycket till kl 8 eller 9 så brukar det gå bättre.
    Mvh Håkan

hans h
    Deltagare

@håkan Persson wrote:

Hej!
    Gällande tankningen, ofta räcker det att vrida tankmunstycket till kl 8 eller 9 så brukar det gå bättre.
    Mvh Håkan

Tack för tipset.

Jag ska testa att tanka på det sättet nästa gång.

/Hans H

hans h
    Deltagare

@håkan Persson wrote:

Hej!
    Mvh Håkan

Nähäpp. Det hjälpte inte.
    Kan den ha ”satt i halsen”, alltså fått något i tankröret? Jag ska ta en tändsti…ficklampa och titta efter när jag tankar nästa gång. 😉

emul
    Moderator

Mer av arten projekttråd – tråden flyttas.

hans h
    Deltagare

Hehe. Vi köpte bilen billigt för att vi behövde en ersättare till vår gamla härliga 9000 CD2.3 som plötsligt blev lite för dyr att reparera. Jag tänkte inte på den som ett projekt, mera som en underbar bil. 🙂

Men jag ska höra av mig med problem och lösningar.
    Problemet med höger stålkastare verkar vara en glappande (!) säkring. Det har jag inte sett hända med de här moderna säkringarna. Den gamla sorten fick man ju rotera lite då och då

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng