Svårväxlad 900i -93

Forum Modellspecifika forum OG900 Svårväxlad 900i -93

• Detta ämne är tomt.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    pats
    Deltagare

Hej på er!

Jag har svårt att lägga i andra växeln, framförallt vid kallstart eller när man växlar ner från 3:an till 2:an. Ibland upplever jag det lättare att växla upp från 1:an till 2:an än ner från 3:an till 2:an. Detta beteende uppstod efter byte av låda förra året (vill säga att lådan gått oförskämt bra nu under sommaren vilket kanske kan ha att göra med värmen?).
    Lite störigt när en växlar ner och nästan fastnar i en rondell, bilkö eller liknande.
    Jag växlar lugnt och sansat men ibland behövs mer kraft vilket inte känns bra i längden.

Bilen är en 900i från -93 som gått 33000, lådan är (efter ett haveri förra året) en ”ny” begagnad, kommer från en 900i -90-92, vill minnas att den växellådan gått ca 18000.
    Oljan i lådan är ”rekommenderad GM olja” vilket inte säger mig så mycket, bilen har gått 700mil sedan växellådsbytet (jag gjorde inte bytet själv, därav viss brist på info).

Finns här några kloka tankar? Annan olja till lådan? Några andra tips att kolla upp?

Allt gott

phg029-1

Bilagor:
    Lsoderlund
    Deltagare

Testa byt olja i lådan. GM-olja, är vanlig mineral motorolja. Du bör köra Quadralube för att få rätt känsla.
    Blir lådan bättre när den är varm, eller är det samma tendenser hela tiden?

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

pats
    Deltagare

Testa byt olja i lådan. GM-olja, är vanlig mineral motorolja. Du bör köra Quadralube för att få rätt känsla. Blir lådan bättre när den är varm, eller är det samma tendenser hela tiden?

Aha, OK, bra tips! Jag får skaffa quadralube från klubben och testa! 👍
    Har du koll på om det går att bara tappa av den gamla och köra i quadralube, eller måste det rensas mer än så?
    Vill minnas att jag läst att 3l behövs.

Det uppstår både när den är varm och kall skulle jag säga, vilket motbevisar att den gått extra bra nu under sommaren (fram till nyligen då det återgått till lite trögare växling).
    Det har hänt att jag kört en längre motorvägskörning och att det uppstår vid rödljus el dyl. Störigt med nyckfulla problem..

Lsoderlund
    Deltagare

Jag hade nog bara tappat ur lådan på oljan och fyllt på med ny. Kolla även att växelknuten ser ok ut. De tenderar att bli slitna med åren och framförallt vid lite högre mil. Du ser den om du tittar i mitten i motorrummet mellan torpedväggen och motorn så att säga. Är som en lång hylsa med en gummiknut på.

Kan som sagt vara vad som helst, och en låda som gått 18.000 mil behöver ju inte vara frisk, fick själv erfara det när jag renoverade en sådan nyligen. Den kan ha gått torr tidigare i sitt liv eller körts oaktsamt. Hur som skulle jag börja med att byta olja, det skadar inte att ha bättre olja i lådan. Quadralube är lite trögare när lådan är kall, men lättväxlad när den är varm.

Funkar förövrigt även toppen på TT och V4 också.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

pats
    Deltagare

Jag hade nog bara tappat ur lådan på oljan och fyllt på med ny. Kolla även att växelknuten ser ok ut. De tenderar att bli slitna med åren och framförallt vid lite högre mil. Du ser den om du tittar i mitten i motorrummet mellan torpedväggen och motorn så att säga. Är som en lång hylsa med en gummiknut på.
    Kan som sagt vara vad som helst, och en låda som gått 18.000 mil behöver ju inte vara frisk, fick själv erfara det när jag renoverade en sådan nyligen. Den kan ha gått torr tidigare i sitt liv eller körts oaktsamt. Hur som skulle jag börja med att byta olja, det skadar inte att ha bättre olja i lådan. Quadralube är lite trögare när lådan är kall, men lättväxlad när den är varm.
    Funkar förövrigt även toppen på TT och V4 också.

OK, då är det ju ändå en ganska smidig manöver att bara byta oljan.
    Nä exakt, det är ju omöjligt att veta vad den varit med om tidigare, men ska spana in växelknuten som du sa 👌

pats
    Deltagare

Läste just i verkstadshandboken att ”Överfyllning orsakar trög växling när växellådan är kall.”. Vill minnas att det var strax över ”max” när jag kollade i somras. Kanske långsökt med tanke på att den gått så många mil 🙂

M.Broberg
    Deltagare

Eftersom det är en 93a borde växelknuten vara en fyrkantig sak som ser ut såhär. 2 delad med ett gummi i mitten.

växelstngsgrejj-1

samma gummi som 9000 tror jag och det finns att få tag på nytt fortfarande om jag minns rätt. jävligt bra sak att byta, bilen har ändå gått över 30k. kostar sina pengar bara och allt är olika beroende på kunskapsnivå när det gäller skruvande.

men har lådan vart bytt så är det lättare att byta än om det suttit i massa år!
    2 styck muttrar på vardera sida som håller den.

https://saabklubben-reservdelar.se/9000-85-98/kraftoverforing/vaxelstang/knut-0/

den ska det vara. har för mig jag köpte en ny för 20 kronor nån gång, men den tappade jag bort….

Bilagor:
    pats
    Deltagare

OK, schysst! Jag hittade en billig knut så ska försöka byta den vid tillfälle. 👍
    Kollade i haynes och versktadshandboken men ingen nämner just den knuten. Behöver växelstången monteras isär för att byta eller går det att komma åt/byta utan större nedmontering? Har bara p-plats och lite svårt att komma åt och kolla under just nu.

M.Broberg
    Deltagare

beroende på om du byter hela knuten eller bara gummit så är det olika.

tänk på att den gamla runda knuten finns i 2 längder.

byter du bara gummit är det inget behov av att lossa till växelstången eller justera efteråt. byter du hela knuten måste du lossa stången från knuten oh det innebär att du måster justera igen så att växlarna ligger där dom ska. det kan vara knepigt om man inte har känslan inne.

Det som även kan vara knepigt är det att sprinten som håller knuten på lådan är konad, den har en tendens att sitta som fan och dessutom är det en liten mutter med tumgänga på den som man får lossa först (och hels tinte tappa)

men tillvägagångssättet är rätt enkelt i teorin.
    Dels ska man Lossaklämman som sitter på sidan mot bilen, sen lägg i 4an, sen slå växelspaken Hårt frammåt så att växelföraren rycks loss från knuten.
    Dels är att lossa konpinnen. Kräla in under bilen, lossa muttern som sitter på växellådans stång, få loss konpinnen tex genom att banka ut den (behåll muttern på med så många gänger det går så du inte skadar gängorna) och sen är allt loss. montering i omväng ordning.

sen gäller det att lägga i rätt växel i lådan, släppa klämman och sätta växelspaken i den växeln för att sen dra åt klämman, lite trial and error brukar behövas för att få det 100.

kräver ingen demontering av nått egentligen..

• Det här svaret redigerades för 15 minuter sedan av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng