Svarvning av fotbollsfälgar

Forum / Övrigt / SSR / Svarvning av fotbollsfälgar

Forum / Övrigt / SSR / Svarvning av fotbollsfälgar

  • Författare
    Inlägg
    • november 7, 2004 at 16:58 #11800

      Hej,

      Detta ämne har diskuterats här tidigare, men jag dryftar mig ändå att fråga.

      Är det någon som har uppgifter om, eventuellt ritning över, hur mycket man skall/kan avverka för att motsvara fälgarna som vissa V4-åkare körde med i rallyn förr?

      Med tack på förhand,
      Mvh

        november 8, 2004 at 13:13 #82620

        Lennart; jeg har liggende 1 stk skadet felg som du evt kan få låne som mal.

        Been a Saab owner since 1987.
        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

        Today I have:
        1960 93F
        1967 96 Monte Carlo 850
        1975 96 V4
        1989 900i 8V 5 dørs
        1992 900S 5 dørs
        2009 9-3 SC tid

          november 17, 2004 at 09:26 #82621

          Tack Morten för ditt erbjudande. Det är dock för lång väg till dig för att komma och hämta.

          Kanske någon har en bra bild av en svarvad fotbollsfälg att publicera här på forumet?

          Hälsningar

            november 17, 2004 at 09:51 #82622

            Det kommer.

              november 18, 2004 at 18:51 #82623

              Detta kan kanske sprida lite ljus.

              En svarvad fälg…

              …och ur en annan vinkel.

                Anonym
                november 19, 2004 at 21:24 #82624

                Här kommer en till bild. Farsans bil fick posera.

                http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/IMG_0102.JPG

                  Anonym
                  november 19, 2004 at 23:27 #82625

                  Varför svarvade man fälgarna, var det för att få dem lättare?

                    Anonym
                    november 20, 2004 at 09:05 #82626

                    Snyggare och lättare. 1.3Kg / fälg = 5,2Kg ofjädrat vikt försvann.

                      november 20, 2004 at 09:38 #82627

                      Jag har hört en rent teknisk förklaring. Fotbollsfälgarna är helt enkelt för starka! Kör man rally och smäller i en dikeskant eller sten eller så kroknar inte fälgen utan det går sönder längre in. För att försvaga fälgen (som ju är lättare att byta än en drivknut eller så) svarvade man bort de förstärkande åsarna.

                      Dessutom: Tar man en snövall och skottar med sig snö, blir det tungt, fra om det är blötsnö. Fälgarna är ju rena turbinhjulen i sitt originalutförande.

                        november 20, 2004 at 12:08 #82628

                        Mats och Daniel,

                        Tusen tack för era bilder. Mina fälgar ser bedrövliga ut och istället för att kosta på dem en dyr renovering så blir det nog svarvning. Dessutom tycker jag att de svarvade rent utseendemässigt passar bättre på en rallybil än “standard-fotbollar”.

                        Tack än en gång alla som svarat för er hjälp!

                        Hälsningar

                          november 20, 2004 at 15:50 #82629

                          En förare jag talade med sade att de *också* blev mer elastiska och därför lite bättre vid en eventuell påkörning.

                          Så här trevligt kan det se ut om man svarvar ett par 99-fälgar. Klicka för förstoring.
                          [image]http://www.saabklubben.com/arkiv/traeffar/scw/tn_scw019_jpg.jpg[/image]

                            november 20, 2004 at 21:23 #82630

                            Nu är det bara en ritning med lite mått som saknas så att man sätta igång och svarva.

                            /B


                            Bengt Åkesson
                            bengt@akesson-motorsport.se
                            Facebook

                              november 21, 2004 at 12:01 #82631

                              Vilket djup det blev i fälgen, snyggt.
                              Även amerikafronten är otroligt snygg på 99:an.

                              Per/Haninge

                                november 22, 2004 at 10:40 #82632

                                Mange av felgene som ble brukt til rally ble dreiet (svarvad)hos Bengt Erik Strøm. Han har en liggende som han bruker til mal. Har selv sett den der.

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.