Synkringar

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Synkringar

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-05-02 09:48.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #458674

    Funderar på att ta bort synkringarna i växellådan. 7:40 SP 2. Fördelar och nackdelar med detta? Behöver jag ändra på något i samband med att jag tar bort dom?

    #458718

    sonettlll
    Deltagare

    Körde osynkat i rallycrossbilen i flera år. Fördelar: vid hård behandling kan en synkring spricka och låsa fast växeln, osynkat ger och kräver snabba växlingar för att funka. det hände att bilen hoppade så att man missade kopplingen, men växlingen funkar ändå. Nackdelar: kräver alltid snabba växlingar, jag skulle inte köra i trafik med osynkat. Mats

    #458719

    fuling
    Deltagare

    Håller inte med om att man måste växla snabbare.
    Därimot vara bestämd.
    Stor fördelen med att åka utan synkringar som sonettlll påpekar är att växlarna ALLTID kommer i.
    Med synkringar så ibland går växen bara inte i, spaken blir typ stum.
    Händer det när det håller på att skita ihopp sig så blir det inget bra.

    Sen åka allmän väg funkar också om man kan växla rätt, rätt varvtal mot växel och hastighet
    I en lek gatbil så går div banköring, konbana mm skull jag åka utan synkringar.

    När man slänger synkrinagrna skall även de 3st små rektagulära grunkorna väck.
    Även de ringformade fjädrana åker ut.
    Saker som inte finns kan inte gå sönder 😉
    Jag byter fjädrarna i växelförarna för 1&2an och 3&4an.
    Fjädrana jag har ca 3ggr så hård fjäderkontant på std.
    Det har hänt att man kan få i 2 växlar samtidigt, därav byte av fjädrar.
    Hur detta skall kunna gå till är jag inte säker på.

    • Det här svaret redigerades 4 månader, 1 vecka sedan av .
    #458721

    Janne Hagnell
    Moderator

    Förr körde sportbilsförarna alltid osynkat och lärde sig hantera det. På den tiden jag körde gamla Alfor lärde jag mig dubbeltrampa då synkringen på tvåan var ett sorgebarn på dessa.
    Det är väl lite som med servostyrning: Förr körde alla utan men nu när man är van vid det vill man gärna ha det.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #458737

    Nu är dom väck! Har tagit bort synkringarna. Har provkört i ”skarp läge”, det var lite ovant i början men efter en stund började det fungera. Växlingarna blir verkligen snabba!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng