T8 till T16

Forum Modellspecifika forum OG900 T8 till T16

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-08-29 18:00.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24961

    moongoose
    Deltagare

    Hej ska byta till T16 i min 900 -89 T8 special.

    Har kommit en liten bit, motorn ur, apc, Lucas boxen med kablar är ur.
    Nu undrar jag hur mycket jag behöver ta av donator bilen? Den är lite moddad med en dosa i bilen för APC styrning så måste nog ta säkringshållaren och allt. Men behövs det mer än Sprutkablarna för att får motorn att gå som en enkel 900s? Donatorbilen är en 900s -91.
    Har dock inte haft nöjet att prova med APC pga kabeln in till kupén ärgat 🙁 Dosan i bilen består av 2st skruvbara rattar.

    Så kan nån hjälpa mig och göra en lista på vad som behövs?

    #179223

    moongoose
    Deltagare

    Är det på fel ställe? Brukar ju få svar snabbt här annars

    #179228

    torbo
    Deltagare

    Tja!

    Jag har för mig att det finns en guide på hur man gör ett t8 – t16 byte på gamla forumet?

    #192441

    Raffe
    Deltagare

    Går det att komma åt den gamla tråden?
    Hade varit intressant att läsa.
    /Ralf.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #192443

    reino
    Deltagare

    Har du kollat nåt på Popeyes sida? http://popeye.rty.nu/

    #192444

    saabaero
    Deltagare

    Ska du regbes med T16 eller hoppar du över det ?

    Lucas, tändning och APC är ju 3 helt fristående system som bara delar på varvtalssignalen (det är väl inget mer gemensamt som jag kommer på nu??)

    #192446

    Raffe
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Ska du regbes med T16 eller hoppar du över det ?

    Lucas, tändning och APC är ju 3 helt fristående system som bara delar på varvtalssignalen (det är väl inget mer gemensamt som jag kommer på nu??)

    he he, måste vara lite mer beskrivande åt mig, inte så insatt. 😀
    menar du gemensamt med T16?
    Motorn i min T8 har bara gått 18000mil, och den går bra, med bra värden tror jag.
    Så det är väl inte aktuellt idag.
    Hittar man en motor så kanske man slår till och stoppar i den vid ett senare tillfälle.
    Hade nog varit ett roligt projekt.
    Regbes hade nog varit att föredra, om det inte är helt omöjligt?

    Popeye är en bra sida, tack! den hade jag glömt!

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #192447

    reino
    Deltagare

    Gemensamt med varann menar han. 😛 Alla systemen (Tändning, APC, Bränsle) är ju separata system på bilen, till skillnad mot t.ex Trionicsystemen, där allt går i samma databox.

    #191723

    sebbo
    Deltagare

    Jag skulle rekommendera att du bara byter till elektronisk insprutning. 8v motorn är en bra grund det är mestadels k-jet sprutet som drar ner effekten…

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng