T8 till T16

  • Författare
    Inlägg
    • november 1, 2010 at 22:55 #24961

      Hej ska byta till T16 i min 900 -89 T8 special.

      Har kommit en liten bit, motorn ur, apc, Lucas boxen med kablar är ur.
      Nu undrar jag hur mycket jag behöver ta av donator bilen? Den är lite moddad med en dosa i bilen för APC styrning så måste nog ta säkringshållaren och allt. Men behövs det mer än Sprutkablarna för att får motorn att gå som en enkel 900s? Donatorbilen är en 900s -91.
      Har dock inte haft nöjet att prova med APC pga kabeln in till kupén ärgat 🙁 Dosan i bilen består av 2st skruvbara rattar.

      Så kan nån hjälpa mig och göra en lista på vad som behövs?

        november 2, 2010 at 23:30 #179223

        Är det på fel ställe? Brukar ju få svar snabbt här annars

          november 3, 2010 at 11:37 #179228

          Tja!

          Jag har för mig att det finns en guide på hur man gör ett t8 – t16 byte på gamla forumet?

            augusti 20, 2012 at 08:57 #192441

            Går det att komma åt den gamla tråden?
            Hade varit intressant att läsa.
            /Ralf.

              augusti 20, 2012 at 13:53 #192443

              Har du kollat nåt på Popeyes sida? http://popeye.rty.nu/

                augusti 20, 2012 at 14:27 #192444

                Ska du regbes med T16 eller hoppar du över det ?

                Lucas, tändning och APC är ju 3 helt fristående system som bara delar på varvtalssignalen (det är väl inget mer gemensamt som jag kommer på nu??)

                  augusti 20, 2012 at 17:17 #192446

                  @SaabAero wrote:

                  Ska du regbes med T16 eller hoppar du över det ?

                  Lucas, tändning och APC är ju 3 helt fristående system som bara delar på varvtalssignalen (det är väl inget mer gemensamt som jag kommer på nu??)

                  he he, måste vara lite mer beskrivande åt mig, inte så insatt. 😀
                  menar du gemensamt med T16?
                  Motorn i min T8 har bara gått 18000mil, och den går bra, med bra värden tror jag.
                  Så det är väl inte aktuellt idag.
                  Hittar man en motor så kanske man slår till och stoppar i den vid ett senare tillfälle.
                  Hade nog varit ett roligt projekt.
                  Regbes hade nog varit att föredra, om det inte är helt omöjligt?

                  Popeye är en bra sida, tack! den hade jag glömt!

                    augusti 20, 2012 at 18:56 #192447

                    Gemensamt med varann menar han. 😛 Alla systemen (Tändning, APC, Bränsle) är ju separata system på bilen, till skillnad mot t.ex Trionicsystemen, där allt går i samma databox.

                      augusti 29, 2012 at 18:00 #191723

                      Jag skulle rekommendera att du bara byter till elektronisk insprutning. 8v motorn är en bra grund det är mestadels k-jet sprutet som drar ner effekten…

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.