Tänder inte

Forum Modellspecifika forum OG900 Tänder inte

  • Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-25 19:37 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25274
    hopetter
    Deltagare

    Bilen är helt död, ingen gnista på tändstiften.Jag har nu bytt tändmodulen men fortfarande död. Vad skall man kolla mer?

    #184086
    turbocab
    Deltagare

    Biltyp? Årsmodell? Annars blir det svårt hjälpa dig!

    #184087
    jellybear
    Deltagare

    Instämmer med turbocab: Vad är det för bil?

    OCh vad menar du med att den är stendöd? Händer inget alls (inget som lyser i tändningsläge, går startmotorn)?

    #184091
    hopetter
    Deltagare

    Ursäkta att jag har uttryckt mig lite tokigt men det är en Saab 900i -88 kat. Alla lampor som ska lysa lyser. Startmotorn går så det finns ström överallt utom till stiften.

    #184106
    dea
    Deltagare

    Har för mig att jag har råkat ut för något liknande, då var det jordpunkten framme höger vid kylaren som var dålig.

    #184131
    jellybear
    Deltagare

    Jordpunkten kan det vara, eller nå’t annat strul i tändsystemet. Om du har uteslutit tändmodulen (som är ett vanligt problem), är det nog en idé att se över tändkablar (mät resistansen med en ohm-meter), tändspolen (även där kan man kolla att den inte är totalpaj med ohm-meter) samt rotor och tändfördelare (när byttes de senast? Hur ser kontaktytorna ut?).

    #184149
    hopetter
    Deltagare

    Nu är jordpunkten rengjord, tändmodulen är ny, tändstiften nya och kablarna till stiften är 2 år gamla, fördelarlock och rotor bytte jag för 2 år sedan. Åldern på tändsplolen och kabeln mellan tändsploe och fördelare är okänt. Nu har jag gjort ett nytt startförsök – ingen gnista – stiften blöta! Ja, jag vet inte hur man gör för att mäta med en ohmmeter, vad kostar en sån?

    #184153
    morsole
    Deltagare

    Lägg in bostadsort i rubriken, lättare få mekhjälp då…

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #184185
    hopetter
    Deltagare

    Tack för era tips ochn råd. Jag satte dit nya tändkablar, rotor och fördelarlock, vilket av dessa som var defekt vet jag inte men nu går den igen!

    #184188
    longjohn61
    Deltagare

    @hopetter wrote:

    Tack för era tips ochn råd. Jag satte dit nya tändkablar, rotor och fördelarlock, vilket av dessa som var defekt vet jag inte men nu går den igen!

    Skönt att det löste sig 900 og är ju relativ lätt att mecka med 😉
    Nu vet du ju vad som är bytt på den och lärt dig nåt 😀

    Mvh Nisse

    #184231
    jellybear
    Deltagare

    @hopetter wrote:

    Nu är jordpunkten rengjord, tändmodulen är ny, tändstiften nya och kablarna till stiften är 2 år gamla, fördelarlock och rotor bytte jag för 2 år sedan. Åldern på tändsplolen och kabeln mellan tändsploe och fördelare är okänt. Nu har jag gjort ett nytt startförsök – ingen gnista – stiften blöta! Ja, jag vet inte hur man gör för att mäta med en ohmmeter, vad kostar en sån?

    Skönt att du fick fart på bilen! Eftersom den inte tände på någon cylinder var det antagligen tändkabeln mellan spole och fördelare eller själva fördelaren som var kass.

    För att svara på din fråga så mäter em ohm-meter resistansen mellan två poler (t.ex. mellan ändarna på en tändkabel). Det är en funktion som finns i de flesta digitala multimetrar förutom de allra billigaste. Ett exempel på en digital multimeter med resistansmätningsfunktion:

    http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #184782
    rus52
    Deltagare

    Lånar tråden lite 😉 ska köpa mig en ny rotor till Specialen från speedparts tänkte kolla så jag tar rätt, är det den här jag ska ha då? ➡ Art: 10.0323.
    Är det nån som har koll på vad de är för märke på tändelarna på speedparts? Bosch, Beru?

    #184406
    longjohn61
    Deltagare

    Ja det ser ut att stämma 😉 Vet ej märket sitter i deras egna förpackningar 😉

    Mvh Nisse

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng