Tändfördelaren – centrifugal- och vakuumreglering eller svetsat?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Tändfördelaren – centrifugal- och vakuumreglering eller svetsat?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Tändfördelaren – centrifugal- och vakuumreglering eller svetsat?

  • Författare
    Inlägg
    • februari 24, 2018 at 15:18 #441241

      (har som vanligt misslyckats med att göra en effektiv sökning i forumet så jag startar en ny tråd…)

      Vilka nackdelar får man genom att plocka bort vakumdosan, och även av att svetsa centrifugalvikterna i tändfördelaren? Här och där läser jag rekommendationen att svetsa centrifugalvikterna och plocka bort vakumregleringen i fördelaren för att få mer exakt kontroll på tändpunkten, men jag tänker att varvtals- och vakuumregleringen byggts in i motorn av en anledning.

      I en bok om tvåtaktstrimning har jag läst att tvåtaktare generellt har ett mycket mindre behov av tändpunktsreglering än vad fyrtaktare har. (minns inte orsaken, men det lät iaf rimligt) Jag förstår också att vinsten med att svetsa fördelaren är att man får en stabil tändpunkt som inte kan hoppa godtyckligt pga glapp, i värsta fall så illa att man bränner kolvar. Risken är förstås större när man pressar en trimmad motor hårt än att söndagsköra originalbilen. Jag gillar att förenkla saker, det blir mindre som kan krångla då, och färre saker att utesluta när man felsöker. Å andra sidan värdesätter jag en motor som startar lätt i alla väder och går så bränslesnålt som möjligt.

        februari 24, 2018 at 22:42 #441263

        Tändförställning är ju för att bilen ska gå bra på alla varv. Utan tändförställning optimerar du för höga varv å så får tomgången bli som den blir.
        Jag har kört utan fungerande vacuumdosa på V4 och det går alldeles utmärkt men du kan inte ställa in med stroboskop utan får gå på känn.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          februari 25, 2018 at 09:11 #441277

          Vad har du för stroboskop ?? Enligt VHB skall man ställa tändningen på 6grader med bortkopplad vacumslang!
          På trimmade motorer rekomenderade SAAB i trimanvisningarna att ta bort vacumklockan och punkta fast plattan i fördelaren.
          Sedan grundinställer man på ca 9grader, rätt inställning på en trimmad motor måste provas i bromsbänk.
          Köra utan vacumklocka går alldeles utmärkt, centrigufalvikterna skulle jag aldrig låsa, har man kört gammal MC med manuell
          tändförställning vet man vikten av rätt tändinställning.

            februari 25, 2018 at 11:17 #441282

            Jo, men stroboskopinställningen förutsätter ju att du SEDAN har fungerande dosa! Har du inte det blir tomgången kanon och högvarv pottaskit med stroboskop.
            Men som sagt, att köra utan dosa går ändå alldeles utmärkt.

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              april 1, 2018 at 21:19 #442203

              John,

              Vakuumdosen öka förtändigen på lägre varv, och det är vigtigt. På lägre varv har en tvåtaktare en relativ fett bensin/luftblanding och förbränningshastigheten i detta fettare varvtalsområde är mindre och detta föra till mindre Effekt.. Med ökat förtänding öka förbränningshastigheten (mehr effekt). Vid ungefär 4000 varv sluttar vakuumdosens förtänding. En trimmat motor drar först över 4000 varv. Så därför ingen vakuumförställningen i en tävlingsmotor. Accelrationen i en standard motor upp till ungefär 4000 varv kan vara sämre utan vakuumförställning.
              Hoppas jag har skrivet förståligt

              Tillägg: Centrifugaljusteringen stannar även vid 4000 varv / min.

              • Det här svaret redigerades för 5 år, 12 månader sedan av hubbe.
                april 2, 2018 at 08:14 #442216

                Interessant lesning.
                93 ble jo levert uten vakumdose. Vil det da si at den vil dra fordel av å få montert fordeler med vakumdose?

                John,
                Vakuumdosen öka förtändigen på lägre varv, och det är vigtigt. På lägre varv har en tvåtaktare en relativ fett bensin/luftblanding och förbränningshastigheten i detta fettare varvtalsområde är mindre och detta föra till mindre Effekt.. Med ökat förtänding öka förbränningshastigheten (mehr effekt). Vid ungefär 4000 varv sluttar vakuumdosens förtänding. En trimmat motor drar först över 4000 varv. Så därför ingen vakuumförställningen i en tävlingsmotor. Accelrationen i en standard motor upp till ungefär 4000 varv kan vara sämre utan vakuumförställning. Hoppas jag har skrivet förståligt
                Tillägg: Centrifugaljusteringen stannar även vid 4000 varv / min.

                Been a Saab owner since 1987.
                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                Today I have:
                1960 93F
                1967 96 Monte Carlo 850
                1975 96 V4
                1989 900i 8V 5 dørs
                1992 900S 5 dørs
                2009 9-3 SC tid

                  april 2, 2018 at 09:39 #442220

                  Ja Morten,

                  därför fick de senare modeller vakuum förställning, och selv 2t-Monte Carlon.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.