tändinställning etanolkonverterat??

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / tändinställning etanolkonverterat??

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / tändinställning etanolkonverterat??

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 13, 2012 at 18:20 #45728

      Tror jag skrivit om det på annat håll: Jag hade en gång en liten Fiat som var helt hopplös på tomgång. Varvtalet vandrade, ibland rusade motorn, ibland höll den på att stanna. Själv höll jag på att bli tokig. Till slut bytte jag fördelare och tomgången blev lugn, fin och alltid på samma varvtal. Vid jämförelse kom jag fram till att centrifugalregulatorn var sliten och glapp så att tändförställningen kunde vandra lite som den ville vid låga varvtal. Fiats småmotorer brukade inte ha någon vakuumreglering utan bara ha centrifugalen.

      Det ska absolut gå att vrida på den del av fördelaren som fördelararmen och brytarkontakten löper mot. Det ska fjädra tillbaka när man släpper men den återfjädringen ska ske mot ett tydligt markerat stopp. Det ska inte finnas minsta glapp där tändläget kan bli slumpmässigt.

        september 13, 2012 at 19:52 #47527

        Tack så hemskt mycke för alla tips, nu lutar set ju helt klart åt att få tag i bättre fördelare. Är det att kolla runt på internetskrotarna som gäller el är det nån som har nått annat bra ställe att kontakta?

          september 14, 2012 at 09:54 #47537

          Hade en gång en Alfasud som började misstända vid fullgasacceleration. Gasade jag långsamt gick det bra. Visade sig att axeln/lagringen i fördelaren var så glapp att vridet vid fullgasacc helt ändrade brytarinställningen, men när bilen stod still märktes förstås inget. Fick tipset att rucka fram och tillbaka på rotorn och mycket riktigt: Glippeti-glapp!! :h

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            september 14, 2012 at 16:14 #47549

            Är det någon skillnad på fördelaren på dom olika årsmodellerna? Tänkte beställa en bättre begagnad nu och sen återkommer jag med resultatet efter montering.

              september 14, 2012 at 19:20 #47559

              Det skiljer i vilka tänddelar som används, men jag tror inte skiljer något “nedåt”. Har iaf bytt fram och tillbaks utan större problem än att det blir lite trångt för vakuumburken.

                september 14, 2012 at 20:05 #47564

                Alla passar att köra med, men det skiljer i tändkurvor.

                Jag tycker att de äldre fördelarna med smörjkopp på halsen fungerar bättre.
                Äldre fördelare borde ställa ut förtändningen på lägre varv då bränslet var stabilare på 60-talet.

                Sabbe

                  september 15, 2012 at 16:06 #45783

                  Jag råkade ut för samma problem för ett antal år sen. Detta på en nyligt inköpt bil och som jag inte kände till skicket på det minsta. Den hade stått avställd hos den förra ägaren ett antal år. Ofta kom jag inte längre med den än någon enstaka mil trots nya brytare och korrekt justerat avstånd. Trodde ofta till en början att felet till att motorn dog måste ligga någon annan stans då jag nyligt bytt brytarna och ställt in dem enligt konstens alla regler men lärde mig till slut att felet alltid berodde på att brytaravståndet gått ner till noll. Bytte kondensator och till slut även fördelaren men det vart inte bättre. Började spekulera i ifall dåliga kamaxellager kunde störa fördelarens drivning och då radiellt få fördelaraxeln att glappa och därigenom påverka brytaren. Provade dock att byta tändspolen trots att jag inte trodde innerst inne att de kunde hjälpa. Efter bytet av denna försvann dock problemet helt.

                Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.