tändinställning etanolkonverterat??
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / tändinställning etanolkonverterat??
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / tändinställning etanolkonverterat??
- Detta ämne har 21 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-15 16:06 av sabbe.
-
FörfattareInlägg
-
september 13, 2012 at 18:20 #45728
Tror jag skrivit om det på annat håll: Jag hade en gång en liten Fiat som var helt hopplös på tomgång. Varvtalet vandrade, ibland rusade motorn, ibland höll den på att stanna. Själv höll jag på att bli tokig. Till slut bytte jag fördelare och tomgången blev lugn, fin och alltid på samma varvtal. Vid jämförelse kom jag fram till att centrifugalregulatorn var sliten och glapp så att tändförställningen kunde vandra lite som den ville vid låga varvtal. Fiats småmotorer brukade inte ha någon vakuumreglering utan bara ha centrifugalen.
Det ska absolut gå att vrida på den del av fördelaren som fördelararmen och brytarkontakten löper mot. Det ska fjädra tillbaka när man släpper men den återfjädringen ska ske mot ett tydligt markerat stopp. Det ska inte finnas minsta glapp där tändläget kan bli slumpmässigt.
september 14, 2012 at 09:54 #47537Hade en gång en Alfasud som började misstända vid fullgasacceleration. Gasade jag långsamt gick det bra. Visade sig att axeln/lagringen i fördelaren var så glapp att vridet vid fullgasacc helt ändrade brytarinställningen, men när bilen stod still märktes förstås inget. Fick tipset att rucka fram och tillbaka på rotorn och mycket riktigt: Glippeti-glapp!! :h
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”september 14, 2012 at 19:20 #47559Det skiljer i vilka tänddelar som används, men jag tror inte skiljer något “nedåt”. Har iaf bytt fram och tillbaks utan större problem än att det blir lite trångt för vakuumburken.
Jag råkade ut för samma problem för ett antal år sen. Detta på en nyligt inköpt bil och som jag inte kände till skicket på det minsta. Den hade stått avställd hos den förra ägaren ett antal år. Ofta kom jag inte längre med den än någon enstaka mil trots nya brytare och korrekt justerat avstånd. Trodde ofta till en början att felet till att motorn dog måste ligga någon annan stans då jag nyligt bytt brytarna och ställt in dem enligt konstens alla regler men lärde mig till slut att felet alltid berodde på att brytaravståndet gått ner till noll. Bytte kondensator och till slut även fördelaren men det vart inte bättre. Började spekulera i ifall dåliga kamaxellager kunde störa fördelarens drivning och då radiellt få fördelaraxeln att glappa och därigenom påverka brytaren. Provade dock att byta tändspolen trots att jag inte trodde innerst inne att de kunde hjälpa. Efter bytet av denna försvann dock problemet helt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.