Tändkablar till sugis

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tändkablar till sugis

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tändkablar till sugis

  • Författare
    Inlägg
    • december 18, 2012 at 17:00 #26074

      Tänkte bara slänga iväg en fråga ang. tändkablar.

      Jag har en og900 16v -90 sugismotor 127hk. Den har gått 12500 o vad jag vet så är det samma tändkablar på som när den var ny!

      Tänkte att kanske byta dessa. Har bytt allt annat (Olja, filter, stift osv..) men har väntat med tändkablar för bilen går kanonbra.

      Är det värt att byta tändkablar? Och i så fall spelar det roll vad det är för kablar? Är givetvis ute efter så billiga som möjligt…
      Vet att 900 turbo är känslig för det men det är väl p g a APC.

      Har lite stram budget men vill ju att bilen ska må optimalt bra 🙂 Därför tänkte jag fråga först om det är något jag bör prioritera eller inte.

        december 18, 2012 at 18:26 #193981

        @manganish wrote:

        Tänkte bara slänga iväg en fråga ang. tändkablar.

        Jag har en og900 16v -90 sugismotor 127hk. Den har gått 12500 o vad jag vet så är det samma tändkablar på som när den var ny!

        Tänkte att kanske byta dessa. Har bytt allt annat (Olja, filter, stift osv..) men har väntat med tändkablar för bilen går kanonbra.

        Är det värt att byta tändkablar? Och i så fall spelar det roll vad det är för kablar? Är givetvis ute efter så billiga som möjligt…
        Vet att 900 turbo är känslig för det men det är väl p g a APC.

        Har lite stram budget men vill ju att bilen ska må optimalt bra 🙂 Därför tänkte jag fråga först om det är något jag bör prioritera eller inte.

        Mät upp dem och kolla så alla är hyffsat jämna (olika avstånd och motståndet ökar såklart med detta). Jag skulle inte personligen bytt just kablar. Dyrt utan att behöva göra någon skillnad om de andra har lagom motstånd 🙂

          december 18, 2012 at 18:34 #193982

          Tycker du kan ha kvar kablarna om du inte har några bekymmer.
          Visst kan det vara skönt att montera nya prylar och kablarna är trots allt över 20år gamla..

          Det är inte helt omöjligt att även insprutarna är känsliga på tändkablar.
          EZK jobbar med en knacksensor av samma typ som sitter på APC-bilar. Om det nu är nån “knackstörning” som orsakar problemen på turbobilar kan det teoretiskt bli samma problem på en insprutare. Skillnaden är att EZK backar tändningen ett antal grader och det är nog inte så lätt att märka.

          Har inte sett nån som verkligen kan säga vad problemen på turbobilarna beror på. Dvs är det knacksensorn eller MV som störs ?

            december 18, 2012 at 19:11 #193984

            @SaabAero wrote:

            Har inte sett nån som verkligen kan säga vad problemen på turbobilarna beror på. Dvs är det knacksensorn eller MV som störs ?

            Ganska säker på det är MV med tanke på hur den sitter placerad, typ 1cm från tändspolen. 😀

              december 18, 2012 at 19:24 #193985

              hehe blir till att dra fram gamla multimetern som jag en gång köpte för länge sen.

              Antar att det är resistansen i kablarna som ska mätas? Hur många ohm ska det ungefär vara?

              EDIT: På min gamla 900 turbo fick jag inte upp trycket över 0.8 bar även fast jag lödde om APC:n o grejade som en dåre. Sen bytte jag tändkablar o då ökade det till 1.2 bar så troligtvis så reglerades väl trycket ner av APC:n på grund av att den trodde att motorn spikade. Kom dock inte ihåg vart jag köpte kablarna! Trodde inte det hade betydelse då, så åkte väl antagligen till första bästa som nog var mekonomen!

                december 18, 2012 at 20:43 #193986

                @joH900 wrote:

                @SaabAero wrote:

                Har inte sett nån som verkligen kan säga vad problemen på turbobilarna beror på. Dvs är det knacksensorn eller MV som störs ?

                Ganska säker på det är MV med tanke på hur den sitter placerad, typ 1cm från tändspolen. 😀

                Det är nog troligt att det är så men är det kablaget till MV eller själva MV som påverkas ?
                Vore det knacksensorn som påverkades borde även en spikdiod visa att något registreras 😕

                  december 18, 2012 at 20:50 #193988

                  @SaabAero wrote:

                  @joH900 wrote:

                  @SaabAero wrote:

                  Har inte sett nån som verkligen kan säga vad problemen på turbobilarna beror på. Dvs är det knacksensorn eller MV som störs ?

                  Ganska säker på det är MV med tanke på hur den sitter placerad, typ 1cm från tändspolen. 😀

                  Det är nog troligt att det är så men är det kablaget till MV eller själva MV som påverkas ?
                  Vore det knacksensorn som påverkades borde även en spikdiod visa att något registreras 😕

                  hela grejjen med MV är att det är elektromagnet, är den känslig kan störningen från en dåligt skärmad kabel störa ut den.

                  kablaget borde inte påverkas då det inte är en digitalt kodad signal. Tex som att man kan dra 2 elkablar till olika saker i samma rör men aldrig en nätverkskabel och en elkabel i samma rör.

                    december 18, 2012 at 21:11 #193989

                    @M.Broberg wrote:

                    hela grejjen med MV är att det är elektromagnet, är den känslig kan störningen från en dåligt skärmad kabel störa ut den.

                    Tycker MV borde vara så kraftig att den inte påverkas av störningar från tändkablarna.
                    Eller om man vänder på resonemanget, kan verkligen störningar från tändkablar vara så kraftiga att det stör en elektromagnet ?

                    @M.Broberg wrote:

                    kablaget borde inte påverkas då det inte är en digitalt kodad signal. Tex som att man kan dra 2 elkablar till olika saker i samma rör men aldrig en nätverkskabel och en elkabel i samma rör.

                    Man kan kanske även tänka sig att kablaget agerar “antenn” som leder in störningar i APC-boxen som i sin tur ställer till knas 😕

                    Bara vilda spekulationer från mig 🙂

                      december 19, 2012 at 00:03 #193992

                      enligt saabs hand bok ska tändkablarna bytas var 4000mil finns på saab å är inte så dyra. mvh niklas

                        december 19, 2012 at 08:15 #193997

                        Kollade upp lite motstånd i handboken och de kommer här:

                        Kablarna och rotor:

                          februari 4, 2013 at 20:46 #194575

                          bumpar tråden lite igen.

                          Så här att jag fyllt år o syrran frågade vad jag önskar mej så kom inte på nåt sådär på rak arm men sen tänkte jag AHA! tändkablar passar ju perfekt.

                          Men vart ska man köpa tändkablar för att inte få överraskningar? alltså mekonomen, meca, autoexpertens…osv? (tänkte på att det är syrran som ska köpa dom så får ju vara relativt enkelt, alltså bara gå till en butik o köpa dom över disk)

                          Som sagt till en 900i 16V -90 med bosch (förresten har alla 16v bosch insprut eller bytte man till lucas även på sugisarna efter 91? varför gjorde man det förresten, lucas uppfann väl mörkret? tycker bosch är bra mkt bättre )

                            februari 4, 2013 at 23:39 #194580

                            Lucas sitter bara på 900 S och 900 turbo 1990-1993. 900 med B202i och B212i har LH-Jetronic.

                            På en 900 utan turbo så ska det inte alls behöva va lika noga med tändkablar, räkna med att Saab original kostar ca 500-600kr för en sats med alla. Vet inte alls vad det rör sig om för några pengar om man handlar på något annat ställe, men när jag kollade pris på Bougicord (samma som original) så var de faktiskt 100kr billigare på Saab än på BDS. Kolla runt på hemsidorna vad de tar betalt och vilket märke det är egentligen, ligger det i närheten av 500-600kr så hade jag köpt på Saab.

                              februari 5, 2013 at 16:09 #194583

                              Mekonomen och autoexperten tar runt 430. Kanske kan vara värt att köpa där då?

                                februari 5, 2013 at 20:08 #194584

                                jag ger 360 kr på saab här i stan

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.