Tändspole smattrar när jag gasar ibland

Forum Modellspecifika forum OG900 Tändspole smattrar när jag gasar ibland

  • Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-05-07 20:15 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6073
    jensa
    Deltagare

    Trodde det var en remskiva först, men när jag gasade lite från motorrummet så smattrade det från tändspolen.
    Är den kass och bör bytas eller kan det vara något annat, typ mina nya stift som är orsaken?
    Jag har en annan tändspole jag skulle kunna pröva med för det är väl samma som sitter på en bil utan kat?
    Vilka orsaker finns till att det blir överslag i den?

    #40512
    porsche944
    Deltagare

    Turbo bil? Om det är den som är på din bild så borde det vara en turbo, det du hör smattrar är magnetventilen ( avlastningsventil) vilken är normalt vid tomgång.

    #43206
    saabaero
    Deltagare

    @porsche944 wrote:

    Turbo bil? Om det är den som är på din bild så borde det vara en turbo, det du hör smattrar är magnetventilen ( avlastningsventil) vilken är normalt vid tomgång.

    Magnetventilen ska inte smattra på tomgång (däremot inte helt ovanligt att den gör så)
    Men ventilen ska börja smattra vid ett visst varvtal, typ 2500 rpm eller nått i den stilen.

    #43209
    jensa
    Deltagare

    @porsche944 wrote:

    Turbo bil? Om det är den som är på din bild så borde det vara en turbo, det du hör smattrar är magnetventilen ( avlastningsventil) vilken är normalt vid tomgång.

    Det är en 900 Turbo 8V kat.
    Dock är problemet nytt och den har inte låtit så innan.
    Ett ganska högt metalliskt ljud som endast kommer när bilen är kall och man varvar upp lite.
    Lät precis som ett lager i en remskiva t ex, fast det låter från tändspolen.

    Det som dessutom har hänt är att bilen helt plötsligt är svårstartad.
    En konstig grej är dessutom att om den inte startar direkt när jag vrider på nyckeln så är det ingen idé att fortsätta startförsöket, utan det är bara börja om.
    Därför tror jag att det är någon tänddel som inte funkar.
    Lossade tändkablarna och dom var vita, så jag blåste rent dom med tryckluft.
    Då startade bilen direkt, dock på tre burkar först.
    Gjorde 5000 -mila service med nya kablar och stift förra året och den har bara gått 50 mil sen dess.

    Jag ska iaf under förutsättning att den startar imorgon bitti, åka till Eksjö.
    Bilen har ju bara gått korta sträckor, så den mår säkert bra av att sträcka på benen lite.
    I värsta fall får man väl ringa bärgare om man inte den inte håller ihop. :sad

    #43227
    henrikg
    Deltagare

    Jag tycker ändå du ska lyssna på magnetventilen, eller rent av dra ut kontakten till den och se om det försvinner! Det kan du göra även fast bilen är igång och laddar turbon bara GLT (~0.35 – 0.4 bar). Inte helt ovanligt att dom efter X antal år går sönder. Den ska inte smattra vid tomgång, men däremot runt 2000rpm och uppåt. Tändspolen har inget som ”smattrar”.

    MV påverkar dock inte alls startproblemen. Går startmotorn när du försöker starta? Tänder den till men orkar inte hela vägen eller vad händer?

    MV är brun och sitter bredvid tändspolen med en 2-polig elkontakt på ovansidan samt tre slangar kopplade till sig.

    Mvh
    Henrik

    #43264
    jensa
    Deltagare

    En liten statusuppdatering.

    Smattret har upphört!
    Jag körde 80 mil idag(söndag) och det verkar ha upphört, men nästa gång det händer så ska jag kolla magnetventilen.

    Bilen gick som en dröm idag förutom en liten kabelbrand, som jag själv var skyldig till
    Jag tog ut bilen på banan på Saabträffen i Eksjö och tänkte inte på att jag tyckt tidigare att värmeskyddet vid batteriet suttit fast bristfälligt.
    Som tur var så lyckades min kompis släcka flammorna med lite sand innan elden hade tagit fart.
    Sen fick jag hjälp med bogsering och en ny jordkabel :wrench , så efter en timme så var vi åter på väg mot Stockholm.

    Vad gäller startproblemen har det funkat bra, anser nog att den inte är helt pålitlig iaf.
    Nästa gång den inte startar ska jag kolla lite mer än bara göra rent kablar och stift, även om det verkar räcka.
    Kanske är det så att 8V kat är en skitmotor och jag får leva med problemet.
    Tur att det bara är en entusiastbil, annars skulle det nog bli lite jobbigt.

    #43265
    jensa
    Deltagare

    @henrikg wrote:

    Jag tycker ändå du ska lyssna på magnetventilen, eller rent av dra ut kontakten till den och se om det försvinner! Det kan du göra även fast bilen är igång och laddar turbon bara GLT (~0.35 – 0.4 bar). Inte helt ovanligt att dom efter X antal år går sönder. Den ska inte smattra vid tomgång, men däremot runt 2000rpm och uppåt. Tändspolen har inget som ”smattrar”.

    MV påverkar dock inte alls startproblemen. Går startmotorn när du försöker starta? Tänder den till men orkar inte hela vägen eller vad händer?

    MV är brun och sitter bredvid tändspolen med en 2-polig elkontakt på ovansidan samt tre slangar kopplade till sig.

    Mvh
    Henrik

    Startmotorn går som den ska, men startar inte bilen direkt när man vrider på nyckeln så är det ingen mening att fortsätta startfösöket.
    Då tänder den inte alls fast startmotorn forsätter snurra.
    En annan sak som kanske inte har med det att göra är att tomgången när den startat ligger på 800 varv, fast när man kört ett tag så ligger den på 1200 varv vilket jag tycker är lite mycket.

    #43287
    saabaero
    Deltagare

    Har startproblemen något samband med att du använt motorvärmare eller att den stått parkerad i nerförsbacke ?

    Tomgångsproblemet beror antagligen på nått knas med tomgångshöjningen vid kallstart.

    #43289
    jensa
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Har startproblemen något samband med att du använt motorvärmare eller att den stått parkerad i nerförsbacke ?

    Tomgångsproblemet beror antagligen på nått knas med tomgångshöjningen vid kallstart.

    Inte använt motorvärmare eller lutande parkering.
    Bilen står på plan mark i garaget.

    Jag tror jag har en annan kallstartsventil, om jag byter den och justerar ner tomgången lite.
    Kan det funka tro.
    Som du förstår så är jag inte expert på gamla Saabar så alla förslag mottas gladeligen.

    Vilka stift är bäst?

    #40586
    enor
    Deltagare

    Startproblemet är med största sannolikhet en sliten kontakt på tändningslåset. Om du råkar vrida lite för långt på ett dåligt lås så tappar den strömförsörjningen till tändningen och bara startmotorn får spänning. När du då släpper nyckeln och försöker igen hamnar de slitna delarna i nytt läge och så fungerar det…. Väldigt vanligt problem.

    /Magnus

    #43307
    jensa
    Deltagare

    @enor wrote:

    Startproblemet är med största sannolikhet en sliten kontakt på tändningslåset. Om du råkar vrida lite för långt på ett dåligt lås så tappar den strömförsörjningen till tändningen och bara startmotorn får spänning. När du då släpper nyckeln och försöker igen hamnar de slitna delarna i nytt läge och så fungerar det…. Väldigt vanligt problem.

    /Magnus

    Intressant!
    Det kan väl kanske tyckas att inte borde vara slitet av användning iaf, då bilen inte rullat 5000 mil ens.
    Dock känns det fullt möjligt.
    Ska kolla upp det nästa gång problemet dyker upp.

    /Jensa

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng