Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Taskig värmekran?
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 11 september, 2012 kl. 18:09 #6402
parbring
DeltagareVår 900i ´85 automat har en tendens att ge värme i kupén även när värmen är avstängd.
Vanligt med trasiga värmekranar? Fruktansvärt jobbig att byta?Tacksam för svar! 🙂
11 september, 2012 kl. 19:32 #47437john gt
DeltagareSvaret är ja på samtliga frågorna :wrench
John
11 september, 2012 kl. 19:43 #47438Christian Haugsöen
DeltagareNja! fruktansvärt jobbigt är att ta i! Se det som ingående och informativt så känns det bättre :CE :CE
12 september, 2012 kl. 06:20 #47459parbring
DeltagareHehe, misstänkte det…
Måste man loss med hela instrumentpanelen?
Någon som har lust att ge en hint, eller finns det kanske någon fin guide skriver på nätet? :read Det här känns som en typisk sak som är tämligen smidig, om man gör det i rätt ordning, och en mardröm om man börjar från fel håll… :ID12 september, 2012 kl. 07:14 #47461longjohn61
DeltagareNej instrument panelen kan sitta kvar,det finns lite olika varianter men jag gjorde så här:
Tappa av kylvätska så att du kan ta bort dom 2 slangarna till kranen(kom ihåg hur dom satt )
Bort med vä högtalar galler så kan man se den och få lite ljus 😉
Bort med knäbrädan mitt konsolen och det som tillhör det
Det finns dom som tar den ut genom högtalar öppningen men jag tog den under ifrån
lite pill jobb men det går.
Jag tog ut hela paketet med värme växlare tyckte det var enklare men det är väl en smaksak 😉
Sätt lite fett på o-ringen vid monteringen så att den håller sig på plats
Hoppas detta räcker annars får nån komplettera 😉Mvh Nisse
12 september, 2012 kl. 20:10 #47488porsche944
DeltagareVarför göra det svårt?
Av med högtallargallret för att få in ljus, radion samma väg.
Ta skruven som sitter i vänster sida av värmefördelningskanalen, den svarta plasten.
Gör som verkstaden, vik den in under gaspedalen så den är urvägen.Töm ev systemet för lite vatten, lossa slangarna i motorrummet, kolla vilken som går var.
Nu tar du en lååång torx och sticker upp mellan broms och gaspedal och lossar alla 4 skruvarna.
Belysning fixar du genom radio urtaget.
Räkna med lite spill av vatten på mattan, tråckla ut kranen mellan pedalerna.
Sätt vaselin på o ringarna så dom ligger still vid nymonteringen.
Montera i omvändordning, fyll på kylarvatten och lufta ev systemet.Tidsåtgång ca 40 min.
12 september, 2012 kl. 21:09 #47494hans h
DeltagareMin 9000 (1993) ger också bara full värme. Och jag har hört att det ska vara jobbigt/dyrt att få fixat.
Lite irriterande är det eftersom den andra bruksbilen (Opel Omega -99) efter en stund bara ger full kyla.
Full värme vs. Full kyla. =Störigt. :bh13 september, 2012 kl. 05:56 #47498porsche944
DeltagareÄr 9000 en ACC bil? Då kan det vara staget värmeventilen som hoppat av. Har för mig, inte helt säker att detta stag kommer du åt uppe från akvariebaljans högra sida. Fanns ett stag i metall som utbytes längre tillbaka i tiden.
13 september, 2012 kl. 06:23 #47499Christian Haugsöen
DeltagareKom precis på en grej!! Innan du börjar en stor operation!! Har du kollat så att det låååånga länkaget från själva knappen till kranen är hel?? Den rackarn har blivit rund i kranänden för mig på en 900 jag haft! Och då räcker det med att ta loss knappen och sedan vänster högtalare!!
Kolla det först!
13 september, 2012 kl. 13:19 #45720hans h
Deltagare@porsche944 wrote:
Är 9000 en ACC bil? Då kan det vara staget värmeventilen som hoppat av. Har för mig, inte helt säker att detta stag kommer du åt uppe från akvariebaljans högra sida. Fanns ett stag i metall som utbytes längre tillbaka i tiden.
Japp. Det är en ACC-bil.
Öhm.. Akvariebaljan? 😳 Var hittar jag en sån?13 september, 2012 kl. 13:52 #47511Jonas Åberg
Moderator@porsche944 wrote:
Varför göra det svårt?
Av med högtallargallret för att få in ljus, radion samma väg.
Ta skruven som sitter i vänster sida av värmefördelningskanalen, den svarta plasten.
Gör som verkstaden, vik den in under gaspedalen så den är urvägen.Töm ev systemet för lite vatten, lossa slangarna i motorrummet, kolla vilken som går var.
Nu tar du en lååång torx och sticker upp mellan broms och gaspedal och lossar alla 4 skruvarna.
Belysning fixar du genom radio urtaget.
Räkna med lite spill av vatten på mattan, tråckla ut kranen mellan pedalerna.
Sätt vaselin på o ringarna så dom ligger still vid nymonteringen.
Montera i omvändordning, fyll på kylarvatten och lufta ev systemet.Tidsåtgång ca 40 min.
När kom torxen? dom jag har bytat på hade insex Och ja Låång ska den var gärna med kula i änden.och det tror jag var 900i -86 eller 900Turbo82 den nya kranen var i plast iaf.
13 september, 2012 kl. 13:56 #47512porsche944
DeltagareSAAB började med torx på årsmodell 1984. ”Nya” värmekranen kom på årsmodell 1988 B.
13 september, 2012 kl. 17:10 #47521jan-olov
DeltagarePå min 900i -85 måste jag även byta gaspedalen. Gällde vissa chassienummer. Så kolla att du kan ge fullt gasutslag innan du återmonterar krockskyddet om du går in underifrån.
/T
27 januari, 2021 kl. 06:43 #481203Mathias
DeltagareHej!
Är det någon som vet om det skiljer mellan den värmekran som Speedparts och SSK säljer?
Mvh
Mathias
27 januari, 2021 kl. 07:32 #48120459deluxe
DeltagareHej!
Original SAAB värmekran hos klubben kostar 615:-
eftermarknad hos klubben kostar 495:-
eftermarknad hos Speedparts kostar 485:-.
Jag vet inte om det är lika eftermarknadsventiler hos Speedparts och Saabklubben
men när det skiljer som mest 130:- skulle jag välja en original så länge den finns att få tag i.Mvh.
Håkan.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.