Taskig värmekran?

Forum Modellspecifika forum OG900 Taskig värmekran?

Detta ämne innehåller 12 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-09-13 17:10.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6402

    parbring
    Deltagare

    Vår 900i ´85 automat har en tendens att ge värme i kupén även när värmen är avstängd.
    Vanligt med trasiga värmekranar? Fruktansvärt jobbig att byta?

    Tacksam för svar! 🙂

    #47437

    john gt
    Deltagare

    Svaret är ja på samtliga frågorna :wrench

    John

    #47438

    Nja! fruktansvärt jobbigt är att ta i! Se det som ingående och informativt så känns det bättre :CE :CE

    #47459

    parbring
    Deltagare

    Hehe, misstänkte det…
    Måste man loss med hela instrumentpanelen?
    Någon som har lust att ge en hint, eller finns det kanske någon fin guide skriver på nätet? :read Det här känns som en typisk sak som är tämligen smidig, om man gör det i rätt ordning, och en mardröm om man börjar från fel håll… :ID

    #47461

    longjohn61
    Deltagare

    Nej instrument panelen kan sitta kvar,det finns lite olika varianter men jag gjorde så här:

    Tappa av kylvätska så att du kan ta bort dom 2 slangarna till kranen(kom ihåg hur dom satt )
    Bort med vä högtalar galler så kan man se den och få lite ljus 😉
    Bort med knäbrädan mitt konsolen och det som tillhör det
    Det finns dom som tar den ut genom högtalar öppningen men jag tog den under ifrån
    lite pill jobb men det går.
    Jag tog ut hela paketet med värme växlare tyckte det var enklare men det är väl en smaksak 😉
    Sätt lite fett på o-ringen vid monteringen så att den håller sig på plats
    Hoppas detta räcker annars får nån komplettera 😉

    Mvh Nisse

    #47488

    porsche944
    Deltagare

    Varför göra det svårt?
    Av med högtallargallret för att få in ljus, radion samma väg.
    Ta skruven som sitter i vänster sida av värmefördelningskanalen, den svarta plasten.
    Gör som verkstaden, vik den in under gaspedalen så den är urvägen.

    Töm ev systemet för lite vatten, lossa slangarna i motorrummet, kolla vilken som går var.
    Nu tar du en lååång torx och sticker upp mellan broms och gaspedal och lossar alla 4 skruvarna.
    Belysning fixar du genom radio urtaget.
    Räkna med lite spill av vatten på mattan, tråckla ut kranen mellan pedalerna.
    Sätt vaselin på o ringarna så dom ligger still vid nymonteringen.
    Montera i omvändordning, fyll på kylarvatten och lufta ev systemet.

    Tidsåtgång ca 40 min.

    #47494

    hans h
    Deltagare

    Min 9000 (1993) ger också bara full värme. Och jag har hört att det ska vara jobbigt/dyrt att få fixat.
    Lite irriterande är det eftersom den andra bruksbilen (Opel Omega -99) efter en stund bara ger full kyla.
    Full värme vs. Full kyla. =Störigt. :bh

    #47498

    porsche944
    Deltagare

    Är 9000 en ACC bil? Då kan det vara staget värmeventilen som hoppat av. Har för mig, inte helt säker att detta stag kommer du åt uppe från akvariebaljans högra sida. Fanns ett stag i metall som utbytes längre tillbaka i tiden.

    #47499

    Kom precis på en grej!! Innan du börjar en stor operation!! Har du kollat så att det låååånga länkaget från själva knappen till kranen är hel?? Den rackarn har blivit rund i kranänden för mig på en 900 jag haft! Och då räcker det med att ta loss knappen och sedan vänster högtalare!!

    Kolla det först!

    #45720

    hans h
    Deltagare

    @porsche944 wrote:

    Är 9000 en ACC bil? Då kan det vara staget värmeventilen som hoppat av. Har för mig, inte helt säker att detta stag kommer du åt uppe från akvariebaljans högra sida. Fanns ett stag i metall som utbytes längre tillbaka i tiden.

    Japp. Det är en ACC-bil.
    Öhm.. Akvariebaljan? 😳 Var hittar jag en sån?

    #47511

    Jonas Åberg
    Moderator

    @porsche944 wrote:

    Varför göra det svårt?
    Av med högtallargallret för att få in ljus, radion samma väg.
    Ta skruven som sitter i vänster sida av värmefördelningskanalen, den svarta plasten.
    Gör som verkstaden, vik den in under gaspedalen så den är urvägen.

    Töm ev systemet för lite vatten, lossa slangarna i motorrummet, kolla vilken som går var.
    Nu tar du en lååång torx och sticker upp mellan broms och gaspedal och lossar alla 4 skruvarna.
    Belysning fixar du genom radio urtaget.
    Räkna med lite spill av vatten på mattan, tråckla ut kranen mellan pedalerna.
    Sätt vaselin på o ringarna så dom ligger still vid nymonteringen.
    Montera i omvändordning, fyll på kylarvatten och lufta ev systemet.

    Tidsåtgång ca 40 min.

    När kom torxen? dom jag har bytat på hade insex Och ja Låång ska den var gärna med kula i änden.och det tror jag var 900i -86 eller 900Turbo82 den nya kranen var i plast iaf.

    #47512

    porsche944
    Deltagare

    SAAB började med torx på årsmodell 1984. ”Nya” värmekranen kom på årsmodell 1988 B.

    #47521

    jan-olov
    Deltagare

    På min 900i -85 måste jag även byta gaspedalen. Gällde vissa chassienummer. Så kolla att du kan ge fullt gasutslag innan du återmonterar krockskyddet om du går in underifrån.

    /T

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng