Tempmätare/-givare – elektrisk eller mekanisk?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Tempmätare/-givare – elektrisk eller mekanisk?

  • Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2019-02-25 14:51 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #456016

    Har fått ihop det mesta av min -65 ”plockihopmotor” nu. Motorn ska lira ihop med en bil från 1968, eller rättare sagt med en sådan instrumentbräda, vilken ju är tämligen lik den från 1965. Tempmätaren är dock elektrisk och hör ihop med V4-motorn, vars tempsensor har en smalare gänga än hålet i TT-motorns topplock. Jag hittade en mekanisk tempmätare från -64 vars ”sensorbulb” verkar passa i toppen. Dessutom stiger mätaren fint när jag doppar bulben i hett vatten. Bör allt bli frid och fröjd om jag använder denna mekaniska mätare? Har långnosmotorn samma ”normaltemperatur” som de äldre motorerna? Jag gissar den mekaniska mätaren hängde med tvåtaktarna 67-68, medan V4 fick elektrisk mätare i samma stil.

    Om man i stället vill ha en elektrisk tempmätare, vad finns då för alternativ? Har V4-mätaren från -68 samma elektriska egenskaper som senare mätare, så att jag kan använda vilken V4-sensor som helst om jag får tag på en adapter till hålet i topplocket? Kan en ”universalmätare” från t.ex. Biltema fås att passa ihop med TT-motorn? Någon som vet vad det är för gänga i toppen?

    #456027
    Janne Hagnell
    Moderator

    Annars får du väl sätta en termometer i kylarlocket och borra hål i huven.😜

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #456084
    saab v4-ever
    Deltagare

    Jag skulle satsa på en originalmätare. Det var samma mätare från 1964-1968 på 2t. Det är en mätare med kapillärrör (innehåller någon form av sprit), helt mekanisk. Dessa brukar dyka upp titt som tätt på tradera. Går att testa innan montering. Mätaren passar ”bolt on” i V4:a instrumentbrädan 1967-1969.

    #456085
    saab v4-ever
    Deltagare

    Läste noggrannare nu, använd -64:a mätaren du har.

    • Det här svaret redigerades för 9 månader, 3 veckor sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #456088
    peter
    Deltagare

    Jag körde med elektrisk temp-mätare från en V4 i min 1965:a. Det funkade perfekt.

    #456092

    Jag körde med elektrisk temp-mätare från en V4 i min 1965:a. Det funkade perfekt.

    Använde du V4-sensor, och hur fick du den i så fall att passa i TT-toppen?

    Förutsatt att jag inte lyckas knäcka kapillärröret till min mekaniska mätare från -64 så kommer jag använda denna, men att ha en elektrisk lösning som reserv skadar nog inte.

    #456101

    Kapillärrösmätarna innehåller eter. Luktar som det gjorde på sjukhusen förr /mikael

    #456219
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Jag köpte en nippel från Dalhems för att para ihop V4:ans elektriska givare med en 2-T topp.
    Nippeln har 1/4″ NPT utvändig gäng och 1/8 NPT invändig gäng.
    Fungerar i min original -64 där jag har ett elektriskt V4-instrument istället för ”Spritinstrumentet”. (Instrumentet ser likadant ut som original)
    Ett ”snik-alternativ” är att kapa en gammal oljetrycksgivare till V4 och gänga den invändigt med 1/8NPT.
    (Köp gängtappen på Biltema så blir det inte dyrt)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #456226
    saab v4-ever
    Deltagare

    Visst tusan, eter är det ju. Men Micke, du känner väl inte doften förrän den gått sönder….
    Folke: Din budgetvariant av givaradapter är ju genialisk!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng