Tempmäteren åker jojo.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tempmäteren åker jojo.
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-19 11:17 av
Beeos.
-
FörfattareInlägg
-
Hejsan,
Köpte för ett par veckor sedan en ”ny” og900 till min Toppola. Bilen är i fint skick men tempmätaren vill inte riktigt fungera som den ska.
Mätaren går upp som vanligt men rätt vad det är så kan den sticka iväg långt över max för att efter ett tag återgå till normaltemp…om man har tur. Som ni förstår så gillar jag inte detta. Är det givaren vid temostaten som börjar bli dålig?
Mvh /
Ankaret
Saab 900i -85
Jag skulle gissa på termostatet, då kan man få det beteendet. Men det är en chansning från min sida, så bättre att reda ut det ordenligt. T.ex. om tempmätaren har rätt, så finns följande alternativ:
– Taskig kylare
– Taskigt termostat som öppnar för sent
– Fläkt som inte går igång som den skaSå för att reda ut det kommer ett par frågor:
– När bilen varmkörts, är kylaren jämnvarm överallt (känn med handen)?
– Går fläkten igång när den ska (när tempen är ca 60% av max)?
– Hur ser kylarvätskan ut (färg, konsistens, …)?
– Om du kör kupévärmen på max och max kupéfläkt, vad händer då med temperaturen?@jellybear wrote:
Jag skulle gissa på termostatet, då kan man få det beteendet. Men det är en chansning från min sida, så bättre att reda ut det ordenligt. T.ex. om tempmätaren har rätt, så finns följande alternativ:
– Taskig kylare
– Taskigt termostat som öppnar för sent
– Fläkt som inte går igång som den skaSå för att reda ut det kommer ett par frågor:
– När bilen varmkörts, är kylaren jämnvarm överallt (känn med handen)?
– Går fläkten igång när den ska (när tempen är ca 60% av max)?
– Hur ser kylarvätskan ut (färg, konsistens, …)?
– Om du kör kupévärmen på max och max kupéfläkt, vad händer då med temperaturen?Har inte kört bilen så mycket, men om jag t.ex. ligger och kör på motorväg så kan mätaren helt plötsligt bara ”smälla” upp i taket, för att en stund efteråt droppa ner på normalt igen. Inga tendenser till att koka eller liknande. Kylarvätskan ser bra ut och det blir ingen skillnad om jag drar på värem på max.
Idag så stod mätaren på rätt upp ett tag och när jag körde över ett gupp så gick den omedelbart ner på normalt igen. Lite som om det vore kortis eller nåt…
Saab 900i -85
@ankaret wrote:
Idag så stod mätaren på rätt upp ett tag och när jag körde över ett gupp så gick den omedelbart ner på normalt igen. Lite som om det vore kortis eller nåt…
Om den kan hoppa till så fort (betydligt snabbare än vad temperaturen i sig kan förändras) så lär det vara ett mätarproblem. Men exakt var du ska leta då har jag inte så mycket uppslag till, jag har bara haft kylningsproblem tidigare och inte några mätarproblem… 😉
Något som är VÄLDIGT VANLIGT är att det är dålig kontakt framme vid givaren i termostathuset; det räcker ofta att rucka på flatstiftet där så funkar det igen.
Använd gärna lite kontaktspray eller WD40 eller vad du nu har i närheten.
Du kan ju även känna på kylare och rör/slangar så får du en uppfattning om hur varmt det råkar vara där.
Det vanligaste jag råkat ut för är termostat som inte stänger.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Kylningen fungerar precis som det ska. Det är mätaren som lever rövare. Slår jag på intrumentpanelen så brukar den gå tillbaka till rätt läge.
Jag tog upp högtalargallret och kolla de in hur det såg ut bakom, men det är så förbannat trångt och svårt att se nåt. Stoppade ner handen och ruckade på kabelhärvor m.m. sen tog jag mig en tur. Denna gång verkade mätaren funka fint. :tssk Får väl ta och riva skrotet efter sommaren. Måste ha bilen fungerande till nästa helg eftersom vi ska ta Toppolan till Hultsfred.Får ta och rucka lite mer på kontaterna imorgon.
Saab 900i -85
juni 9, 2012 kl. 20:07 #191190om du tar loss sladden från tempgivaren och jordar den så ska mätaren gå i topp 😉
Mvh Nisse
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
