Testa dålig bränslepump Saab 900 T8 Special 1989?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Testa dålig bränslepump Saab 900 T8 Special 1989?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Testa dålig bränslepump Saab 900 T8 Special 1989?

  • Författare
    Inlägg
    • januari 1, 2011 at 09:09 #25091

      Misstänker att bränslepumpen på min Saab 900 t8 special 1989 börjar vara sliten.

      När bilen har stått stilla så måste man köra länge på starmotorn. Sen när man väl har startat bilen så är det inga stora problem att starta bilen så länge den inte har stått stilla länge.

      Så om bränslepumpen är dålig bör det väl bli liknande problem. Den orkar inte hålla kvar trycket i systemet och då måste man köra länge på startmotorn innan bränsletrycket kommer upp till normalt.

      Finns det någon typ av backventil i bränslesystemet eller sitter backventilen i bränslepumpen?

      Kan man testa bränsletrycket på något sätt utan mätutrustning?

      Någon som vet om denna bränslepump fungerar till en 900 T8 special?

      http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Motor/Branslesystem/Saab/900-ser/52110-ELEKTRISK-BRANSLEPUMP-PRIMAR/” onclick=”window.open(this.href);return false;

        januari 1, 2011 at 09:53 #180830

        Jag vet inte om det sitter på alla bilar (bilar=og900), men på min 88:a sitter det en slags ackumulatortank med backventil över bakaxeln, kan ju vara den som krånglar. Jag misstänkte att det var den som felade när jag fick lika symptom som du; att det tog längre och längre tid att starta bilen, särskilt när den stått några dagar. (Lång tid = 5 – 10 sek) Men när den väl startade gick den hur bra som helst.
        Det visade sig dock att det bara vara bränslefiltret, efter ett ny filter startar bilen jättekvickt, alltid.

          januari 1, 2011 at 10:38 #180833

          Hejsan,

          Såhär testar du om din bränslepump funkar som den ska:
          1. Lossa en ände på bränsleslang någonstans, t.ex. den som går in i bränslefiltret ifall du har filter i motorrummet (eller någon annan lättåtkomlig)
          2. Lägg den lossade slangstumpen i ett kärl som rymmer minst 1L (tomt mjölkpaket eller liknande brukar vara bra)
          3. Sätt på bränslepumpen. Det gör du antingen genom att bygla bränslereläet, eller genom att mata 12V direkt pumpens anslutningar.
          4. Då ska det börja forsa en jämn fin stråle soppa. Låt pumpen gå exakt 30 sekunder, mät sedan upp mängden soppa du fått i kärlet. Det skall vara minst 0.9L om pumpen är frisk.

            januari 1, 2011 at 11:47 #180834

            😯 Oj, alltså typ 2 liter i minuten, 120 liter i timmen=(vid teoretisk fullgas) tanka varje halvtimme,, det låter ju jättemycket!

              januari 1, 2011 at 12:53 #180835

              “Moderna EFI bränslesystem cirkulera så mycket som 200 liter per timme (~ 3 liter / min) av bränsle vid tryck mellan 2,5 till 3,5 bar (250 – 350 kPa).”

              Tagit från Bosch hemsida; var engelskspråkig fast översatt!

              Mvh Johannes

              Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                januari 2, 2011 at 17:13 #180852

                Tack för alla svar :).

                Ska göra testet med bränslemängden 9 dl kanske sen ikväll eller imorgon. Det blir intressant.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.