Tid4

  • Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #500303
    johanakerlundh
    Deltagare

    Hej. Har en tid4 som det är knack i från toppen vad jag kan höra. Köpte den av en släkting som inte kan så mycket om bilar. Men han sa att den stannade under färd. Rejält turbo haveri va det jag kunde konstatera på plats. Köpte en beg turbo och bytte olja + filter. Startar och går men det är ett rejält knack från toppen. Ska man kosta på med topp ev motor? Eller sälja den som den som reservdels bil? Sprickfria baklampor och ledlist. Dock behöver man byta led i slingan. Vad hade ni gjort?

    Bilagor:
    #500314
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Hej. Enligt webbplatsen car.info finns det bara drygt 1700 st NG9-5 i Sverige så det är en ovanlig bil redan nu och modellen lär bli än mer ovanlig om några år. Jag skulle välja att kosta på den. Alternativet är väl att annonsera ut den som reparationsobjekt men att sälja den som reservdelsbil känns helt uteslutet enligt mig. NG9-5 är en mycket trevlig bilmodell. Sista Saabmodellen! Lycka till. Mvh Bengt

    #500320
    hanswf
    Deltagare

    Tid4 og TTid motoren kan gå mange mil, men har en stor svakhet. Det sitter en o-ring på oljepumpen ned til oljepickupen. Denne mister sin fleksibilitet med åren, og oljepumpen suger luft. Hvis det er ulyder i din motor, er det nok stor mulighet for at den har gått med for lite oljetrykk. Hvis du googler Opel Insigna oil pressure problem, ligger det en hel del ute om det her problemet.

    #500324
    Lsoderlund
    Deltagare

    Helt klart värt att laga motorn, skulle det vara så att motorn behöver bytas ut så är det säkert inte särskilt svårt att hitta en bättre beg eller kanske ny motor.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #500325
    johanakerlundh
    Deltagare

    Går det att ta en motor från Opel med samma nr? Tänker om den är med spridare mm. behöver man programera om spridare tex?

    #500331
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Tack hanswf för informationen om o-ringen. Om motorn inte har gått för länge med för lite oljetryck så kanske det räcker med att byta o-ring. Eftersom du johanakerlundh skriver att det är rejält oljud så kanske det inte räcker med o-ringen till den här motorn. Vi håller dock tummarna. Om motor från opel funkar känner jag inte till. Mvh Bengt

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 4 veckor sedan av .
    #500779
    niils
    Deltagare

    Ja du kan använda en motor från opel om den har samma antal hästkrafter.
    Motortypen du ska hitta är A20DTH (när det gäller 160hk tid4)
    MEN du måste plocka över kablaget från saaben till den nya motorn, ev måste du även byta 2 av glödstiften då vissa av oplarna inte har cylindertryckssensor på alla cylindrar.

    I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower

    #500933
    johanakerlundh
    Deltagare

    Underbart! Då blir det att rädda en ng i sommar.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng