Tid4

  • Författare
    Inlägg
    • januari 26, 2023 at 15:30 #500303

      Hej. Har en tid4 som det är knack i från toppen vad jag kan höra. Köpte den av en släkting som inte kan så mycket om bilar. Men han sa att den stannade under färd. Rejält turbo haveri va det jag kunde konstatera på plats. Köpte en beg turbo och bytte olja + filter. Startar och går men det är ett rejält knack från toppen. Ska man kosta på med topp ev motor? Eller sälja den som den som reservdels bil? Sprickfria baklampor och ledlist. Dock behöver man byta led i slingan. Vad hade ni gjort?

        januari 26, 2023 at 20:28 #500314

        Hej. Enligt webbplatsen car.info finns det bara drygt 1700 st NG9-5 i Sverige så det är en ovanlig bil redan nu och modellen lär bli än mer ovanlig om några år. Jag skulle välja att kosta på den. Alternativet är väl att annonsera ut den som reparationsobjekt men att sälja den som reservdelsbil känns helt uteslutet enligt mig. NG9-5 är en mycket trevlig bilmodell. Sista Saabmodellen! Lycka till. Mvh Bengt

          januari 26, 2023 at 23:13 #500320

          Tid4 og TTid motoren kan gå mange mil, men har en stor svakhet. Det sitter en o-ring på oljepumpen ned til oljepickupen. Denne mister sin fleksibilitet med åren, og oljepumpen suger luft. Hvis det er ulyder i din motor, er det nok stor mulighet for at den har gått med for lite oljetrykk. Hvis du googler Opel Insigna oil pressure problem, ligger det en hel del ute om det her problemet.

            januari 27, 2023 at 09:09 #500324

            Helt klart värt att laga motorn, skulle det vara så att motorn behöver bytas ut så är det säkert inte särskilt svårt att hitta en bättre beg eller kanske ny motor.

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              januari 27, 2023 at 11:32 #500325

              Går det att ta en motor från Opel med samma nr? Tänker om den är med spridare mm. behöver man programera om spridare tex?

                januari 27, 2023 at 18:03 #500331

                Tack hanswf för informationen om o-ringen. Om motorn inte har gått för länge med för lite oljetryck så kanske det räcker med att byta o-ring. Eftersom du johanakerlundh skriver att det är rejält oljud så kanske det inte räcker med o-ringen till den här motorn. Vi håller dock tummarna. Om motor från opel funkar känner jag inte till. Mvh Bengt

                • Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av Bengt Karlsson.
                • Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av Bengt Karlsson.
                  februari 20, 2023 at 10:50 #500779

                  Ja du kan använda en motor från opel om den har samma antal hästkrafter.
                  Motortypen du ska hitta är A20DTH (när det gäller 160hk tid4)
                  MEN du måste plocka över kablaget från saaben till den nya motorn, ev måste du även byta 2 av glödstiften då vissa av oplarna inte har cylindertryckssensor på alla cylindrar.

                  I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower

                    mars 3, 2023 at 21:04 #500933

                    Underbart! Då blir det att rädda en ng i sommar.

                      juli 8, 2023 at 09:53 #508843

                      Nu sitter motorn i bilen från en Opel. Men behöver man inte ”koda om” spridarna då dom följer med från den nya motorn?

                        juli 8, 2023 at 18:48 #508883

                        Nu är Spridarna inskrivna. Men bile. Startar ej ändå. Får felkod p0088 Bränslefördelingsrör för högt tryck. Någon som har tips på vad?

                          juli 19, 2023 at 07:27 #509081

                          <p style=”text-align: center;”>Hej. Kan det ha något att göra med kablage och glödstift som niils skrev ovan den 20 februari? Tyvärr kan jag inte hjälpa dig utan vi får förlita oss på niils eller någon annan kunnig snart läser här på forumet. Mvh Bengt</p>

                            juli 20, 2023 at 22:49 #509108

                            Om den ”nya” motorn har varit lagrad länge på skroten, så kan spridarna rostat ihop och inte öppnar. Har varit ute för det ett par gånger vid byte av dieselmotorer. Skulle testa med spridarna från den gamla motorn.

                              augusti 22, 2023 at 11:57 #509897

                              Tips är att läsa i WIS, det är många orsaker till den felkoden, för att veta exakt behövs subkoden med.

                              Repair Instructions

                              I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower

                                september 13, 2023 at 19:43 #510539

                                Nu har jag fått liv i motorn! Fick byta en spridare och bränsletrycks regulatorn. Men jag behöver regenerera partikelfiltret. Då det spolade in olja i det. När man tvingar igång en regenerering med datorn går den upp på högt varv på dessa motorerna?

                                  september 14, 2023 at 07:29 #510543

                                  Grattis. Roligt att höra att du fått igång bilen. Förhoppningsvis är det någon av våra medlemmar som kör diesel som känner till hur det fungerar när man regenererar partikelfilter. Mvh Bengt

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.