Tiden med 900 klubben

Forum Övrigt Allmänt Tiden med 900 klubben

• Detta ämne är tomt.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Jag har i samband med min flytt till det Danska, även haft tiden att börjat gå igenom ”diverse” –
    som åkte ner i antallet flyttlådor för senare sortering…..

Saab materiell var/är också en del av det och i går upptäckte jag –
    inget mindre än hela 2 st tjocka pärmar:
    Dok-1

Med en hel projekttråd utskriven 😅
    Dok-2

Någon som minns den tiden från The good old day´s 😎

Alle dessa ”sköna” bilar och författarnick, man kan undra hur många –
    av dessa som finns kvar idag……
    Någon här som kanske minns detta då det begav sig 😋
    Good-old-days

23 Okt 2008 började jag själv den gången på ”Rödluvan
    God2

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    turbocab
    Deltagare

Tjena Jasper,

Haha, hur kan vi glömma? 🙂 Jag förekommer väl en del där också, det var en mkt rolig och intensiv Saab period där under några år. Mkt folk höll på, bilar fanns och var i omlopp till vettiga priser och ruljansen var stor. Det var en unik och rolig tid som aldrig kommer tillbaka skulle jag säga. Det ligger väl i en bilmodells fas kanske, där och då på 2000 talet så peakade og900 med utbud och delar, för att sen så sakta börja dala. Det är ju inte över på något sätt, men det är annorlunda idag på nåt vis. Framförallt har ju prisnivån gjort det till en annan hobby på nåt vis. Exporten har ju tagit en del också helt klart.

Har nästan svårt förstå att jag då ägde 3x rätt unika T16S aero samtidigt, det var lite extremt…. Jag skulle behållt dom i en lada nånstans och sålt för 300.000 st idag…. Men jag gjorde det aldrig för pengarna, har aldrig tjänat en krona på mina bilar och idag lever dom allihopa vidare i händerna på andra samlare. Så jag har ändå gjort en sak för kulturarvet. 🙂

Idag ser jag tillbaka på tiden och undrar hur i helvete jag orkade hålla på så där, men entusiasmen visste inga gränser faktiskt. Men det var kul att lära känna alla och umgås i dessa Saabsammanhang, utbytet och alla möten mm var ju roligast, dom långa timmarna under bilen ibland i dålig väder var väl alltid kanske inte det häftigaste….

Kan även här avslöja varför jag höll på med Saab där… I början av tvåtusentalet hade jag en halvt olycklig förälskelse i en madam från Stockholm. Det blev inget, men i sviterna av det så fanns ett enormt behov av reaktion och att göra nåt. En gammal dröm som hade ruvat väldigt tyst poppade upp i huvet. En Saab 900 cab hade vart kul? Saab hade ju funnits där i bakhuvet. Sagt och gjort, på några månader så hade jag köpt min vita 1990 T16 cab och den vart ju vägen in i Saablivet. Så olycklig kärlek drog mig till en lång kärleksaffär med Saab istället! Så kan det gå.

Kul att du sparat info där. Jag har nog också lite utklipp och papper kvar från den tiden i nån pärm, och en hel del Saabböcker mm. Och den gula står ju i Garaget, med laddat batteri och väntar på nästa säsong….

/Martin, aka T16cab (under en period hade jag det forumnamnet på 900 klubben) /Turbocab.

3 användare tackade författaren för det här inlägget.
    peter engqvist
    Deltagare

”vinterbilen” skrotades året efter.

Vit 4-dörrars sedan. LH konverterad och gick riktigt fint men tyvärr tog rosten den.
    Har kvar elhissarna från den. var tänkt att montera de i en fin 5-dörrars lite senare. men de blir nog inget med det.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    M.Broberg
    Deltagare

900an och 900klubben räddade mig från min vardag och det var fantastiskt.
    Det var en plats utanför mobbning där jag inte var i ett utanförskap utan tvärtom en i gänget.

Jag måste ha börjat tidigt 2008 eller senare delen av 2007 med att läsa och fråga. mars 2008 var jag 17 år gammal och köpte min fösta og900.
    Varför og900? jo kollade snabbt HK/krona och saab låg bra till. sen hade vi alltid haft saab så.. -84an med
    Att köpa saab när man går fordon på gymnasiet var iofs inte taktiskt korrekt. jag skulle köpt en volvo med det tankesättet.

september 2009 hade jag börjat plocka ur motor för att byta låda i min förstabil.
    Det var ungefär då jag hittade mindre än jag trodde fanns.

IMG_3586

2013 rullade den bilen igen, efter mycket skruvande och fler timmar på forat ^^

Här är en bild på den sista (?) Höstträffen med 900klubben, 2012.

02092012-IMG_4255

Bilagor:
    3 användare tackade författaren för det här inlägget.

Det var ungefär då jag hittade mindre än jag trodde fanns.

😂 Ja vem minns inte den bilden –
    måste vara lite av en ”classic” i dag 😎 👍

esak
    Deltagare

Ja det var goda tider. OG900 i skärningspunkten mellan bruksbil och entusiastfordon. Delar fanns och man kunde plocka en Aero för 30 papp i vettigt skick. Det fanns alltid minst en handfull intressanta bilar på blocket och delar var lättillgängliga. Tänk om man haft dagens förutsättningar och kunnande med den tidens utbud och priser! Vilka bilar man kunnat bygga. Jag nosade upp och handlade Saabs gamla fotobil. Måste varit augusti 2009. https://www.garaget.org/?car=165847&image=2005727

Lätt att bli nostalgisk!

• Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .

Haha, hur kan vi glömma? 🙂 Jag förekommer väl en del där också,

Visst gjorde du så, i min ”värld” började det med du hade en T8 ”spec” du fick skrota p g a avgasvärden….
    Sedan var det Grålle” du lade ner mkt jobb på innan jag var uppe med Beeos och hämta ner den tösen –
    inkl mkt delar jag fick lasta in i farsans dåvarande 945 😏

https://www.garaget.org/?car=154508

Då gick vi/Beeos ”All.in” med den tösen 😋
    this1

Innan hon åkte vidare till det Norska –
    och han ännu engång handlade på sig ännu en av dina bilar 😂

Sedan rullade det på fram tills i dag….. 🙄

Olycklig kärlek gjorde att du började med ”detta” –
    för min del så var det……

”Trasslig” relation med X och delad vårdnad av barn……….

• Det här svaret redigerades för 1 månad, 4 veckor sedan av .
    Bilagor:
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng