Tidiga Turbo 99:or

Forum Modellspecifika forum 90/99 Tidiga Turbo 99:or

Detta ämne innehåller 21 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-11-03 21:28.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #428313

    drittling
    Deltagare

    Efter att ha undersökt och letat efter information under varje sten så har intresset för tidiga Saab 99 turbo ”1977” speciellt dom 4 och 5 dörrars bilarna blivit stort, Speciellt dom bilarna som användes av polisen både som civila och målade. I Sverige fanns det 5 stycken bilar och i Finland använde Polisen endast 4 dörrarsbiilar där har jag inte hittat hur många som användes, det jag hittat är att dom använde både GL och GLE versioner medans i Sverige användes endast fordon i GL version.

    IMG_1401

    IMG_1400

    Utav dom 5 stycken som har jag bara hittat två stycken kvar (En Blå och en Brun) är det någon som har annan info får ni gärna fylla på med kunskap om dessa bilar.

    Bilagor:
    #428318

    hollandare
    Deltagare

    En av dem civila bilar av polisen är i min ägo. Troligen den på första bilden, alltså en 5 dörrar GL. Registreringsnummer HFL835. Det var en ”trafipax” bil med inbyggt fartkamera. Dessvärre är den i otroligt dåligt skick vilket gör att det blir en mångårigt renovering som jag skall påbörja nu. Original dörrar och bakluckan finns kvar men i nuläget sitter det ersättare från en senare 99an monterade.
    Har kontakt med 2 av dem poliser som körde den 1977. En av dem är Ruben Börjesson som nämns i artikeln och som jobbar för Teknikens Värld i nuläget.

    • Det här svaret redigerades 7 månader, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 7 månader, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #428377

    drittling
    Deltagare

    Roligt att du har hittat en förseriebil och Polisbil, ”Är lite avis” du ser ut att ha lite att göra plåtmässigt. Du känner inte till om det finns fler i livet än din blå och den bruna i södra Sverige? Kommer bilen bli som den en gång i tiden som polisbil med all dess atribut, när du har kontakt med Ruben Börjesson. Han kanske har bilder från den tiden den var i aktiv tjänst, på hur den såg ut inuti och utsidan samt vilken utrustning som den var utrustad med.

    IMG_1403

    En bild från tiden bilen var i tjänst som trafipaxbil.

    Bilagor:
    #428504

    hollandare
    Deltagare

    Skulle gärna veta vem som har den bruna för att byta ut erfarenheter.
    Tror att det blir svårt att helt ”orginal” återställa med alla atribut. Blir nog svårt att få tag på grejorna. Kanske nån vet var sånt finns till salu. Skall kolla med polismuseet i Stockholm också inomkort.
    Fler bilder verkar det inte finnas. Kollade med båda poliser men dem hadde inget.
    Tidningen du har, har jag länge försökt få tag i. Vill du inte sälja den?
    Bärgningen av bilen var inte lätt efter 17 år på en äng. Fälgarna har jag nu så länga på min 4 dörrars 99 GL 5-speed från 1983. Vintertid går den på Ronal fälgar.

    Bilagor:
    #428681

    drittling
    Deltagare

    En varsam renovering kräver ett tålamod och många års reservdelsletande inte helt gratis för att hitta dom rätta delarna, (Du springer över dom när du minst anar det) själv har jag letat delar till min 9000 i nio år visserligen bara fabriksnya orginaldelar. Mitt intresse är 100 procent original och yrkesbilar, men när jag hittade tidningen på Ebay ”Saab Soundings” för något år sedan och läste om polisbilarna så började jag leta info om dom kvarvarande 5 dörrarsbilarna.

    Hur kom du över bilen? ett karossbyte hoppas jag att du inte gör även om den är i dåligt skick och att du plockar bort del för del varsamt samt ersätter med nytt eller renoverar till nyskick. Jag säger bara OM du tröttnar på rost så gärna till så tar jag gärna över objektet och fortsätter! ;0)

    Det jag hittills hittat är att det är 1 st 2 dörrars EMS, 3 st 3 dörrars EMSer, 2 st 4 dörrars GLEer och 2 st 5 dörrars GL med 107 kw i registret i rätt chassinummerserie men är det någon annan som har info så dela gärna med dig om detta är fel, skicket på dessa vet jag inte om någon är körbar eller om dom är under renovering eller på väg till skroten.

    #428755

    hollandare
    Deltagare

    Jag fick tips av en arbetskamrat som vet om min Saab galenskap. Han jobbar på en annan enhet av företaget jag jobbar för och berättade att en annan arbetskamrat som jag många ggr har pratat med, hade den bakom sitt hus i 17 år utan att jag visste om det. Han hade själv kört den i många år men ställde av den efter en motorrenovering. Då blev den tyvärr stående tills jag hörde om den och fick ta över den.

    Om man nu skulle vara frisk i huvudet skulle det blir karossbyte men eftersom jag inte är frisk i huvudet blir det renovering av befintligt kaross😊.
    Jag ser det annars som fusk👎
    Jag har inge bråttom och tar det i den takt jag tycker om. Sådan här omfattande renovering skall man inte hasta på.

    #429754

    gv8
    Deltagare

    Intressant är att när man tittar i listan över de 100 testbilarna från 1977 så finns det 5 st 99 GL-5CKL-SIMM-PO. De har testnummer 914, 915, 916, 987 och 988. Tillägget PO finns endast på dessa fem och kan antyda polisvariant. Frågan är då om de finska också är bland de 100 testbilarna eller om vi får skriva om historieboken och lägga till ytterligare några turbo-saabar av 77-års modell.
    Finns det något som antyder att din bil är en av testbilarna ovan med ett testbilsnummer ?
    /Stig

    #429758

    beryll
    Deltagare

    Kan vi rätta till historien lite?

    100 bilar togs godtyckligt av produktionslinan 1977, allt från 2-D sedan till 5-D CC
    Bilarna är av modellerna GL – GLE & EMS
    Bilarna går under slaskkoden SA0000 och går ej att spåra då det endast står ”motorn utbytt” under T52C
    (gamla reg-bevisen)

    Många GL har fått ”motorn utbytt” under privata former, vilket inte har med prototyperna att göra dessvärre.
    Sedemera är bilarna improviserat ihopsatta, fanns inga riktlinjer på utrustningen eller utförandet på detaljer.
    Vissa bilar hade x-tra kylintag till batterihyllan, vissa inte.
    Turbomätaren var en hemmasnidad version med olika typsnitt
    (handmålat på min fd provbil JTG270 vilken var en 2-D antracitgrå EMS)

    Så riktlinjer för inredning etc var bara improviserat och knappast spårbart längre
    om det inte finns arkivbilder dvs.

    Sen kommer det roliga:
    lycka till med att hitta delar som sedan länge är helt utgångna.
    Det blir att jaga donatorbilar i sådant fall.

    Bistert men sant.

    #429786

    drittling
    Deltagare

    Det är roligt att ni kommer med mer info om dessa unika bilar och den är värdefull input. Visst är det en rolig bil med en intressant historia han har hittat och att det är en polisbil, det är det som gör det extra intressant att försöka iordningställa den till ursprungsskick. Dom Finska bilarna är av dom hundra bilarna hur många har jag inte hittat någon säker källa på förutom ett antal bilder.

    finnish-police-4-door-saab-99-turbo-1977

    Finns det några hål eller någon form av att det suttit extra säkringar och reläer på höger framskärm samt om det finns fästen eller plåtar till höger om värmepaketet? Det var där man monterade övervakningen för blåljus och sirenen på dom målade bilarna det kan ge en ledtråd om bilen varit en civil eller målad polisbil.

    Att hitta gammal polisutrustning borde inte vara några problem inte heller, som T,ex radioutrustning från det året osv. Traffipaxutrustningen kan vara lite knepigare men inte omöjligt, kamerautrustningen heter Traffipax IV och tillverkades i Tyskland och var väldigt vanlig utrustning i Europa och Norden fram till slutet av 1980 talet sedan tog polispiloterna över.

    images

    En historia som är värd att bevara i nyskick.

    Bilagor:
    #429791

    Spännande ämne!
    Jag har för mig att tidigare i detta eller det gamla forumet så va det en som hade en 5d antilopbrun sevilpolis…men det kanske bara är fantasi….?

    #429794

    För 2 år sedan köpte jag en 99 turbo från 1977, med testbilsnummer 909. Det är en Ems med turbomotor och registrerad som en GL med utbytt motor. Den hade stått i ett garage sen 1992, med med lite jobb så fick vi den besiktigad. Den är i okej skick nu, dock inte i original färg, så den kommer förmodligen få renoveras i framtiden.

    IMG_20160723_111337

    Det som var roligt när jag köpte denna var att det samtidigt kom ut en annan förseriebil till försäljning, en 5D turbo från 1977. Annonsen kom upp i gruppen ”[Saab] Köp och sälj, bilar och delar”, länken hade jag fortfarande sparad. Gruppen är sluten, men om du blir medlem i den så borde du se annonsen.

    https://www.facebook.com/groups/409013439169248/permalink/946116082125645/?sale_post_id=946116082125645

    • Det här svaret redigerades 6 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 6 månader sedan av .
    Bilagor:
    #429989

    Jonas Åberg
    Moderator

    Hej.
    Det är jag som har den bruna.

    #429990

    Jonas Åberg
    Moderator

    Har bara denna bilden i mobilen.

    Bilagor:
    #429996

    gv8
    Deltagare

    Jag aktualiserar frågan igen om det finns fler än 100 förseriebilar.
    Här har vi en blå 5-dörrars polisbil tillverkad i finland och en beige som vi inte i nuläget vet var den är tillverkad.
    Ben Gustavsson hävdar på Facebook att det endast finns cardinalröda 5-dörrars. Ben har säkert koll de svensktillverkade men hur är det med finsktillverkade. Kan det vara så att det tillverkades några ytterligare några förseriebilar i Finland?

    #429997

    drittling
    Deltagare

    Det vore lite spännande om Ben kunde lägga upp listan han ska ha om produktionsplannering, kanske vi får klarhet i om det finns fler bilar så borde Valmet veta något om hur bilar många som byggdes i Finland!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.