Tillbehörsklockan V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tillbehörsklockan V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tillbehörsklockan V4

  • Författare
    Inlägg
    • mars 15, 2008 at 18:17 #17619

      Fyndade lite på skroten i veckan. Hittade den kvadratiska tillbehörsklockan som ska sitta i instrumentpanelen på V4:an. Funderar lite hur jag ska koppla in den, vill ju inte bränna klockan när jag äntligen hittat en (dessutom till bra pris – ett par tior!). Ska klockan kopplas via någon säkring (vilken typ), eller är det bara att montera in den?

      Snart ska V4:an till besiktningen, börjar bli lite nervöst… 😮

      / Christopher

        mars 15, 2008 at 18:26 #119404

        Koppla in den på ett löst batteri och kolla om den funkar innan du monterar den , sitter en smältsäkrig i den som brukar vara paj . Inget svårt att laga isf . Man kan oxå behöva “rucka på den ” så den inte drar sig .
        Annars så inkoppling kan göras från säkringsdosan i motorrummet .

          mars 15, 2008 at 18:38 #119405

          Hej!
          Kablar är redan dragna så vitt jag vet, ligger lösa innanför panelen bakom emblemet eller i närheten. Har gjort så på alla bilar jag monterat klocka i.

          //Björn

            mars 15, 2008 at 21:11 #119409

            Kalas! Tack för snabba svar, blir prov efter helgen.

              september 7, 2008 at 20:04 #126848

              Tack för tipsen, jag har också hittat en Saab-klocka som jag tänkte montera i min bil.

              Först var min klocka helt död, och det berodde till att börja med på att just smältsäkringen hade gått av. När jag tittat runt i klockan förstod jag varför, armen som “drar upp” klockan gick emot godset och kortslöt ibland, så den justerade jag.

              Sedan gick inte klockan ändå, men efter lite motion efter alla år, så tickar den igen.

              * Vad kan man enklast ersätta smältsäkringen med?

              * Var kan jag hitta en ny glödlampa till belysningen i klockan?

              Hälsningar,

              /Martin Sääf

                september 16, 2008 at 11:18 #127335

                Yak52,

                Renoverade nyligen en klocka med liknade problem.

                När det gäller smältsäkringen så lödde jag dit en tunn-tunn koppartråd.
                Lampan hittade jag på Biltema.

                Glöm ej heller att koppla på ett batteri, och “rucka” klockan så att den går rätt
                före installation.

                Angående kablar så är dom redan dragna, hänger under instrumentbrädan, titta på el-shemat och notera färgerna så hittar du dom.

                Mvh,

                  september 28, 2008 at 20:22 #127997

                  Hej Jambo och tack för svaret, jag missade att titta efter på ett bra tag.

                  Klockan går fint nu, jag har kört den inne i flera veckor och ruckat den då och då.

                  Jag har även titta bakom panelen men har inte ännu hittat anslutningskablarna. Ska jämföra med ett elschema som du tipsade om, så kanske jag hittar färgerna.

                  Hälsningar,

                  /Martin

                    september 29, 2008 at 10:22 #128023

                    Om jag minns rätt så är det grön kabel. Åtminstone på min 71:a. Den gå från säkringsdosa till reostat (instrumentbelysning). Har för mig att den har en förgrening före reostaten.
                    ///Harald

                      september 29, 2008 at 19:39 #128076

                      Bra, då letar jag där också.

                      /Martin

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.