TIPS!

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-07-10 08:21.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #375533

    David
    Deltagare

    Hej!

    Jag förstår att du förmodligen kommer fnysa lite som en Schetlandsponny skulle ha gjort om den försökte få bort en bit wellpapp från läååen, när jag säger att jag köpt en SAAB V4 från 1979 och inte kan NÅGONTING om att meka.
    Och med ”inte kan någonting” så menas det bokstavligen.

    Men jag har på riktigt en vilja att verkligen lära mig och förstå hur saker och ting hänger ihop(eller inte hänger ihop för den delen..?)

    Så, jag skulle uppskatta om du bespara mig fnysningarna och kanske hade lust att istället berätta vad jag kan/borde börja med att meka på!?
    Behöver jag något speciellt? verktyg? Handböcker? Tuff hårdrocksmusik och finsk öl?

    Vore verkligen tacksam för svar!

    Med vänliga hälsningar,
    David

    #375534

    Jonathan
    Deltagare

    Varmt välkommen hit David!

    Kan säga att jag har gjort exakt samma resa själv. Köpte en V4:a från -74 för 4 år sedan, utan någon kunskap om bilar (eller ens körkort då). Det är extremt enkla och mekvänliga bilar så du ska inte oroa dig.

    Bibeln du behöver till din V4:a heter Verkstadshandboken (VHB). VHB täcker allt och lite till om din V4:a. Den finns att köpa i digital form hos våra vänner i norr: https://saabklubben.se/norrland/annonssidacd.htm eller så kan du annonsera efter den i pappersformat här i forumet (under Köp/Sälj).

    I verktygsväg kommer du långt med en färdig och någorlunda välfylld verktygslåda från Biltema, Jula etc. Om du ska meka kopplingsdetaljer kan en 1/2″ nyckel vara behändig.

    Bra saker att kolla till en början? Tja, lyft bilen, ta av däcken och kolla bromsar, fjädring/dämpare och hjulhus (efter rost) först. När du lyfter bilen kan det vara bra att kolla underredet också, efter rost och rör som inte sitter fast ordentligt. En service skadar aldrig när man köpt ”ny” bil, så byt olja, filter och kolla tändstiften.

    Sist men inte minst, se till att gå med i Saabklubben på riktigt också. Då får du tillgång till våra exklusiva reservdelar, medlemstidning, rabatter, träffar och mycket mer. Läs mer på https://saabklubben.se/bli-medlem/

    #375535

    David
    Deltagare

    Tack, ska jag absolut kolla upp en VHB då!

    #375615

    Martin
    Deltagare

    Förutom tipset du redan fått rekommenderas ett besök på avdelningen ”Saabfakta” på denna sajt.
    Leta upp underrubriken Saab 95/96 TT och V4 och börja botanisera bland tips o tricks.

    #375627

    David
    Deltagare

    Tack för svar, det uppskattas och ska botaniseras här👍

    #376485

    taga1975
    Deltagare

    Hej
    Gjorde precis som du köpte en 79 som stått still i 12 år. Det har inte gått fort men med hjälp av forumet och lite kompisar har jag nu fått bilen att gå riktigt bra, bromsarna är renoverade och nu är det dax att åka till besiktningen och få sin dom.

    Verstadshandboken är värd varenda krona. Verktyg så klara du dig riktigt bra med ”vanliga nycklar” samt en del i tum.
    Lycka till du kommer att klara det om bara viljan finns. Reservdelar finns på diverse ställen men framför allt hos saabklubben så bli medlem
    Mattias👍

    #376609

    oskarforsberg
    Deltagare

    Jag håller med föregående, och liksom tidigare är jag inne på samma resa själv.

    Övrigt som kan behövas (om än inte nödvändigt) ett garage och väldigt mycket tålamod! (Jag saknar båda, går dock ändå)

    Börja med det som måste åtgärdas och jag lovar att listan kommer växa fortare än du hinner beta av den 😉

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #376617

    Morten S.
    Moderator

    Velkommen til ”menigheten”.
    Du har funnet en ypperlig bil som førstegangs ”mekkebil”.
    De er lette og mekke på, og her på forumet er det mange og gode tips å få.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng