Tomgång med misständningar 900T -79, varför?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tomgång med misständningar 900T -79, varför?
- Detta ämne har 15 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2008-07-15 13:32 av
poh99.
-
FörfattareInlägg
-
När jag kallstartat min 900T har den en helt ok tomgång med få misständningar.
Men, ju varmare den blir desto fler misständningar på tomgång verkar det bli. Varför?
Detsamma gäller motorljudet på tomgång, det är oftast distinkt när motorn är sval, men idag när jag kört ca 15 mil, med några pauser, var ljudet annorlunda och inte lika distinkt som det brukar vara. Varför?Några teorier:
– gamla tätningar som håller spridarna i insuget, om dom inte är alltför otäta märks det bara vid tomgång. Rimligt?
– felaktiga tändstift/felaktigt elektrodavstånd, men det borde märkas när man kör med belastning
– felaktig tändförställning/liten förställning gör att tomgången blir orolig, knasig fördröjningsventil på vakuumslangen till fördelaren orsaken?Om det kan bidra till felbeskrivningen: när motorn är kallstartad har den först ett vettigt tomgångsvarvtal, men det sjunker ganska snabbt till 500-600 varv/minut och stiger i takt med att motortempen stiger.
Sen varierar tomgången lite beroende på belastning, verkar det som.
juni 23, 2008 kl. 21:26 #123202Kolla att inte fördelaraxeln är alltför glapp. Kan ge intressant tändningsfunktion. ( och orolig tomgång…)
/ Kenth
juni 24, 2008 kl. 21:54 #123248Mja, problemet är inte så mycket om den går att vrida fram och bak som om den glappar radiellt. Brytaravståndet kommer att variera osnyggt då, och DET är inte bra. Men du kanske ar brytalöst ? Då har det inte så stor betydelse. (Jag kommer inte riktigt ihåg hur det är på -79orna….)
/ Kenth
eftersom det verkar vara temperatur beroende så skulle nog jag börja med att mäta upp bränsletryck och styrtryck efter specifikation. Styrtrycksventilen har ju som uppgift att feta på bränslet vid kall motor och skenar sen styrtrycket iväg på fel sätt så kanske den går väldigt magert och på så vis orsaka missar på tomgång.
Styrtrycket menade jag.
Jag skaffade nya o-ringar till spridarna, men det var inte rätt storlek tyvärr så det blir att leta vidare. Någon som kan tipsa om var jag hittar o-ringar som passar utan att glappa?
Återstår att kolla tändstiften, jag fick inte av tändkablarna från stiften när jag försökte idag, men i morgon blir det nya tag.
Nu ska jag läsa verkstadshandboken.
Med hjälp av en bekant justerades CO-värdet upp och då försvann misständningarna, samtidigt som tomgången gick upp.
Nu visade CO-mätaren inte helt rätt, men vi landade runt 3-4% tror jag.
Kompromissen blev runt 2% tillslut, fortfarande med misständningar. Ingen förbättring alltså.Det skall inte vara o-ringar till spridarna, utan gummikragar.
På en gammal turbo-B-motor finns det 1000 anledningar till misständningar, och allt har betydelse… Ofta blir gången renare/stabilare om man ökar CO-halten över den rekommenderade, men det är egentligen bara att dölja symptomen – inte att laga felet!
Motorn har ett mycket lågt grundkomp redan som ny, den är lite snålt ställd på dellast och både tänd- och bränslesystem är idag åldrade och presterar inte längre som när de var nya. Motorn är dessutom känslig för att ventiler och ventilsäten är friska. Om inte får man misständningar.
Mitt grundtips är att du börjar med att kolla att:
– kompet är bra, både varm och kall motor
– du inte har för mycket genomblåsning vid kolvringarna (ryck av slangen mellan vevhus och luftburk när motorn går. Det skall INTE ”flåsa” oljedimma i den. kolla även luftburken. Olja på tallriken i botten = inte bra.)
– Strålbild på spridarnaOm dessa saker inte är bra måste de ordnas innan du kan få en bra tomgång!
Sen är det standardfel att mängdmätarna går sönder, vilket märks mer i lågkompade bilar utan APC./Alexander
Jag menade kragar när jag skrev o-ringar, den termen förekommer här och var.
Tyvärr har jag inte lyckats hitta några kragar som håller rätt dimension, både Scan-Tech:s (från t ex Mekonomen) och de jag köpt från klubbens reservdelslager är ca 1mm mindre i diameter än originalen.Tack för tipsen, jag ska kolla.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.