Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Topplock 2,1 liter
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2018-12-22 19:39 av .
- FörfattareInlägg
- 4 december, 2018 kl. 18:11 #452282
Jan Idenäs
DeltagareDet kommer ut olja på sidan mellan topplocket och blocket på avgasidan vid svänghjulskåpan.Eftersom lyftarna slamrar så tänkte jag byta hela toppen mot en bättre beg när jag ändå byter packning.Kan någon säga om toppen från en 2,0 eller 2,3 saab 900 eller 9000 passar?
Bilen är en Saab 900 2,1 16 v -92 .Finns det någon genväg för att ta loss dreven vid kamkedjan?Finns det någon därute som har ett topplock liggandes som ni inte behöver?Hlsn Janne4 december, 2018 kl. 19:46 #452283Jan Malmetun
DeltagareHej Jan!
Varför byta toppen om lyftarna slamrar? Är det inte ”bra” att lokalisera rätt lyftare och byta? Släpp kjedje spännaren och ta bulten vid kamdreven och håll i mot med passande nyckel så är kamdreven lösa. Passande topp är 9000 2.3 långtopp 92-93. Med vänliga hälsningar Jan Malmetun- Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
4 december, 2018 kl. 19:53 #452285Regin
DeltagareHej Jan! Varför byta toppen om lyftarna slamrar? Är det inte ”bra” att lokalisera rätt lyftare och byta? Släpp kjedje spännaren och ta bulten vid kamdreven och håll i mot med passande nyckel så är kamdreven lösa. Passande topp är 9000 2.3 långtopp 92-93. Säljer du 2.1 toppen? Med vänliga hälsningar Jan Malmetun
Glöm inte att flytta över dreven från gamla toppen –
dem på/från Saab 9000 skiljer lite mot OG 900:
4 december, 2018 kl. 20:01 #452289peter engqvist
Deltagaredu kan använda 2,3 toppen från 9000 upp till -93
2,0 på og900 och 9000 har mindre kanaler.
-94 kom kortmotorn. den toppen går att använda men kräver lite modifiering.jag brukar spänna fast kedjan med buntband på dreven, lossar spännaren, lossar dreven från kamaxlarna och låter det ligga löst när jag lyfter toppen.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
4 december, 2018 kl. 21:58 #452310saabaero
DeltagareBörja med att efterdra toppen så kanske läckaget minskar.
Packningsbyte kan förvisso vara bra ur andra aspekter men det är troligt att du fortfarande kommer ha ett visst oljesöl. I princip alla Saabmotorer, inkl 9-5 sölar olja där.Dåliga tryckare lokaliserar du med tummen.
Tryck med tummen på de avlastade tryckarna. Byt dom som känns mjuka.22 december, 2018 kl. 19:25 #452997Jan Idenäs
DeltagareTill Peter Engqvist svar .Kan man bara låta dreven med kedjan ligga löst i toppen när man lyfter den.Måste inte kedjan hållas sträckt så att den inte finns möjlighet att den kuggar om.Annars ,hur gör man .Hålet i toppen är ju dubbelt så stor som i motorblocket.Hlsn Janne
22 december, 2018 kl. 19:39 #452998saabaero
DeltagareKedjan kan inte hoppa av det undre drevet så du kan släppa ner dreven. Sitter en liten gjuten klack under nedre drevet som förhindrar att kedjan hoppar av.
När du lyfter toppen är det bra å ha en medhjälpare som håller ordning på drev och glidskenor så du får dom genom hålet i toppen.Skruvar jag själv brukar jag ibland skippa buntbanden och plocka bort dreven. Då blir det enklare att ensam lyfta bort toppen.
Gör man på detta sätt är det fiffigt att nolla motorn först. Nolla motorn är bra å göra först oavsett metod man väljer - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.