Trasig nedre kant på sidoklädsel till dörr 99:a -84.

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Trasig nedre kant på sidoklädsel till dörr 99:a -84.

  • Författare
    Inlägg
    • maj 17, 2014 kl. 19:21 #24507

      Tidigare ägare till 99:an (och även jag) har haft inläckage av vatten i dörren p.g.a. en defekt fönsterlist. Nu har nedre delen av klädseln släppt från dörrsidan! Kan man laga detta med t.ex. karosseripapp eller hur ska jag göra? Som det är nu så ramlar ju allting ut ur dörrfickan. Tacksam för tips!

        maj 17, 2014 kl. 20:55 #175617

        Kan TYVÄRR inte ändra rubrik på inlägget! Det gäller en TRASIG nedre kant till sidoklädel till dörr 99:a -84. Klädseln är hel men inte pappen bakom!

          maj 18, 2014 kl. 06:11 #62444

          Hei.

          Jeg endret rubrikken for deg.

          mvh
          Morten

          @x3mone wrote:

          Kan TYVÄRR inte ändra rubrik på inlägget! Det gäller en TRASIG nedre kant till sidoklädel till dörr 99:a -84. Klädseln är hel men inte pappen bakom!

          Been a Saab owner since 1987.
          I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

          1960 93F
          1967 96 Monte Carlo 850
          1975 96 V4
          1989 900i 8V 5 dørs
          1992 900S 5 dørs
          2008 9-3 SC Aero ttid
          2009 9-3 SC tid

            juni 7, 2014 kl. 18:17 #176293

            Har inte fått några tips om hur jag ska kunna renovera bakstycket till klädseln på dörren?! Klädseln på dörren är helt felfri. Finns det INGEN hos SAAB-klubben som har sådana kunskaper? Har fått reda på att bakstycket är gjort av masonite så det har blivit upplöst p.g.a. av inläckage av vatten. ”Någon” har troligen någon gång under bilens tidigare livstid tagit bort den skyddspapp bakom klädseln som ska leda bort vatten från klädseln till dräneringen i botten på dörren. Skulle man kunna byta ut masoniten mot 4 mm cuprinolimpregerad plywood? En sådan renovering borde ju i princip hålla hur länge som helst!

              juni 7, 2014 kl. 18:41 #176294

              Att byta ut plywooden är väl en god idé!
              Ända sedan 92:ans tid har en del Saabar dragits med av väta uppmjukade dörrstommar.

                juni 7, 2014 kl. 20:38 #176301

                Det finns ju oljehärdad masonit… den borde vara fin att jobba med. På gamla forumet visade väl Julle hur man kan göra nya dörrsidor eller om det var i tidningen klassiker…

                  juni 8, 2014 kl. 13:10 #176320

                  Har inte hittat info hur man gör! Man måste ju avleda vatten på ngt. sätt från bakstycke/klädsel till dräneringen i dörren. Använde man papp eller? Man skulle ju kunna använda plast, men det kan kanske anses stötande bland ”nördar”:). Min 99:a -84 (=veteran) under 20` mil gick igenom bes. med streck, så jag är MYCKET nöjd med den. Vet ej om färgen är ovanlig, blåmetallic med svarta lister runt rutorna och svarta handtag, har satt på vitlackade fotbollsfälgar (köpte dom sådana, troligen racing), snyggt.

                    juni 8, 2014 kl. 18:50 #176327

                    För att avleda vattnet brukar jag tejpa dit tunn skummplast typ sådan till emballage eller sån man lägger under golv. Sedan klipper jag upp flikar så jag kan trä in den i nerkant i dörren så avrinningen sker där…

                      juni 15, 2014 kl. 13:45 #176541

                      Vet inte om jag har kunskap eller verktyg att renovera dörren. Finns det ngn. som kan ge tips om ngn. som kan utföra en renovering av dörrbakstycket?

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.