Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Trim-tips V4
Hej Jag har tänkt o trimma min 1700 motor men har mest hållt på med Saab 900. Så är i lärofasen av denna motor.
Har ni något bra “recept” för denna motor? Bilen är tänkt att vara en bruksbil/lekbil.
Tänker då på:
Montera pinto kolvar? Märks det nån stor skillnad mot friska 1700kolvar?
Kam?
Förgasare?
Nåt annat som behövs?
Har tänkt att lätt porta topparna, och montera större ventiler 37/42 med hårdare fjädrar. Bygga eget avgas alternativt simons.
Tack på förhand!
Det finns trimanvisningar i vhb.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”
Läst lite i trimguiden. Står nånting om man ska använda större ventiler så bör man öka förbränningsutrymmet runt ventilerna så man får gynnsammare gasströmmning runt ventilerna. Kommer använda mig utav standard 1700 kolvar. Så då ska man plana topplocket om jag förstår rätt. Vet någon hur mycket man ska plana eller är duktig på att räkna?
I min projekttråd “sonett lll som jag vill ha den” kan du se hur jag har försökt få mycket effekt för lite pengar. Ca 110 hk i motorn med ett fantastiskt vrid är jag nöjd med. Standard ventiler och standard toppackningar duger långt, satsa på bättre insug och förgasare, kam, avgassystem. Fila kanaler noga, så mycket du orkar. Höj komp, med pintokolvar eller att plana blocket, undvik att plana toppar mycket, Max är 1,7mm. Googla på topplocksverkstan projekt v4, väldigt fina bilder med förklaringar, tyvärr blir inte projektet färdigt. Mats
Rätt eller fel, så här är min v4 komponerad:
Från Ford v6 2.9: Ventiler, ventilfjädrar, oljepump. Kolvar är Ford Pinto 92.3mm (blir 1788cc på v4).
81g lyftare från Ford v8 “Nascar”. 7.6 kamaxel. Weber DCD 36/36. HotSpark brytarlös tändning. Upptagna förbränningsrum. Toppar filade runt ventilstyrningar och upptagna utblås. Lättat svänghjul. Koppling är VW Transporter tryckplatta med std lamell. 99-kylare med v4 gavlar. Termostatstyrd elektrisk kylfläkt. Effektsiffra finns ej, men den är riktigt rolig på isen med isdäcken på. 🙂
Låter som en trevlig maskin. Jag har tänkt ungefär samma stuk på motor. Har 1700 vevaxel, 7.6kam, 37/42 ventiler med hårdare fjädrar liggandes i väntan.
Har i princip bestämt att använda mig av pintokolvar. Troligen 1,5mm överdimension. Räknat lite lätt o tror de blir 1768cc om jag inte minns fel.
Har inte funderat så mycket på koppling eller förgasare ännu, Är du nöjd med 36/36 DCD?
Ser fram emot att börja plocka med V4an i vinter 🙂
Hej Sven .
Jag har ett antal v4 som är trimmade i olika grad.
Det jag har som jag kan sälja är en oanvänd kamaxel för 1840 motor.
Jag tror den är märkt med 7.6 men det måste jag kolla för att vara säker.
Min mejl är
bengt.ake.orrell@gmail.com
Hälsn.
B-Å O
Det har uppstått ett kritiskt fel på webbplatsen.