Trim-tips V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Trim-tips V4

Detta ämne innehåller 11 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-10-12 16:03.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #446680

    Sven
    Deltagare

    Hej Jag har tänkt o trimma min 1700 motor men har mest hållt på med Saab 900. Så är i lärofasen av denna motor.

    Har ni något bra ”recept” för denna motor? Bilen är tänkt att vara en bruksbil/lekbil.
    Tänker då på:
    Montera pinto kolvar? Märks det nån stor skillnad mot friska 1700kolvar?
    Kam?
    Förgasare?
    Nåt annat som behövs?

    Har tänkt att lätt porta topparna, och montera större ventiler 37/42 med hårdare fjädrar. Bygga eget avgas alternativt simons.

    Tack på förhand!

    #446697

    Janne Hagnell
    Moderator

    Det finns trimanvisningar i vhb.

    #446705

    Sven
    Deltagare

    Jo jag har läst dom och ska följa endel av det. Tänkte bara på om någon hade andra erfarenheter med tanke på att anvisningarna är rätt gamla.

    #446709

    Jonathan
    Deltagare

    Har lagt upp en liten trimguide till V4 här: http://saab96.se/trim/

    #449106

    Sven
    Deltagare

    Läst lite i trimguiden. Står nånting om man ska använda större ventiler så bör man öka förbränningsutrymmet runt ventilerna så man får gynnsammare gasströmmning runt ventilerna. Kommer använda mig utav standard 1700 kolvar. Så då ska man plana topplocket om jag förstår rätt. Vet någon hur mycket man ska plana eller är duktig på att räkna?

    #449108

    sonettlll
    Deltagare

    I min projekttråd ”sonett lll som jag vill ha den” kan du se hur jag har försökt få mycket effekt för lite pengar. Ca 110 hk i motorn med ett fantastiskt vrid är jag nöjd med. Standard ventiler och standard toppackningar duger långt, satsa på bättre insug och förgasare, kam, avgassystem. Fila kanaler noga, så mycket du orkar. Höj komp, med pintokolvar eller att plana blocket, undvik att plana toppar mycket, Max är 1,7mm. Googla på topplocksverkstan projekt v4, väldigt fina bilder med förklaringar, tyvärr blir inte projektet färdigt. Mats

    #449110

    Sven
    Deltagare

    Ska kolla den tråden. Tanken är väl o använda större rallyventiler då jag har dom liggandes. 🙂

    #450280

    krister k
    Deltagare

    Rätt eller fel, så här är min v4 komponerad:
    Från Ford v6 2.9: Ventiler, ventilfjädrar, oljepump. Kolvar är Ford Pinto 92.3mm (blir 1788cc på v4).
    81g lyftare från Ford v8 ”Nascar”. 7.6 kamaxel. Weber DCD 36/36. HotSpark brytarlös tändning. Upptagna förbränningsrum. Toppar filade runt ventilstyrningar och upptagna utblås. Lättat svänghjul. Koppling är VW Transporter tryckplatta med std lamell. 99-kylare med v4 gavlar. Termostatstyrd elektrisk kylfläkt. Effektsiffra finns ej, men den är riktigt rolig på isen med isdäcken på. 🙂

    20150217_185549_resized

    20151027_185859

    12274343_10153258966942960_2113131997602515008_n

    20150808_165249

    • Det här svaret redigerades 2 dagar, 18 timmar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 dagar, 18 timmar sedan av .
    Bilagor:
    #450293

    Sven
    Deltagare

    Låter som en trevlig maskin. Jag har tänkt ungefär samma stuk på motor. Har 1700 vevaxel, 7.6kam, 37/42 ventiler med hårdare fjädrar liggandes i väntan.
    Har i princip bestämt att använda mig av pintokolvar. Troligen 1,5mm överdimension. Räknat lite lätt o tror de blir 1768cc om jag inte minns fel.

    Har inte funderat så mycket på koppling eller förgasare ännu, Är du nöjd med 36/36 DCD?

    Ser fram emot att börja plocka med V4an i vinter 🙂

    #450299

    krister k
    Deltagare

    Pintokolvar med öd 1.5mm är 92.3mm, då std Pintokolv är 90.8mm.
    Jag är nöjd med DCD:n, men har funderingar på insprut.

    #450352

    Sven
    Deltagare

    Ah jag menade 1mm överdimension. 👍

    #450410

    Hej Sven .

    Jag har ett antal v4 som är trimmade i olika grad.

    Det jag har som jag kan sälja är en oanvänd kamaxel för 1840 motor.
    Jag tror den är märkt med 7.6 men det måste jag kolla för att vara säker.
    Min mejl är
    bengt.ake.orrell@gmail.com
    Hälsn.
    B-Å O

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.